Kezdőlap Autók DMB Kisokos Ha neked se megy a csukott szemmel vezetés, akkor ezt feltétlenül olvasd...

Ha neked se megy a csukott szemmel vezetés, akkor ezt feltétlenül olvasd el

(Fotó: Transport Accident Commission Victoria/YouTube)

Vezetéstámogató- és aktív biztonsági rendszerek, mesterséges intelligencia, önvezetés. Manapság, aki új autót vásárol, konkrétan ezeket keresi az alapfelszereltségben, ha nem találja, akkor pedig jó eséllyel fizet értük. De vajon mennyire tudjuk ezeket helyesen használni? Hiszen nem telik el úgy hét, hogy ne hallanánk egy önvezetésre állított Tesláról, ami balesetet okozott. A Toyota most igyekszik rámutatni annak veszélyeire, mi történik, ha elkalandozik a figyelmünk vagy éppen túlzottan rábízzuk magunkat a technológiára vezetés közben. Tipp: Rémálom! 5 másodpercre teljesen sötét lett a szélvédőjük vezetés közben

Az emberi figyelmet a vezetéstámogató rendszerek sem tudják pótolni

Az újabb autókban megtalálható vezetéstámogató- és aktív biztonsági rendszerek az esetek többségében hozzájárulnak a baleset megelőzésben, illetve csökkentik a már bekövetkezett baleset mértékét. Egy dologra azonban nem képesek, nem pótolhatják a legfontosabb tényezőt: az emberi figyelmet.

(Fotó: Toyota)
(Fotó: Toyota)

Hívnak telefonon. Szeretnék zenét váltani. Miről is szól az a hirdetőbála az út szélén? Csak gyorsan válaszolok erre az üzenetre.

A fent említett szituációk csak példaként szolgálnak arra, hányféle módon tudnak megzavarni minket vezetés közben. Minden ilyen alkalommal átlagosan 4,6 másodpercre vesszük le a tekintetünket az útról, ami 90 km/órás sebességnél annyit jelent, hogy egy focipálya hosszával megegyező távolságot teszünk meg, gyakorlatilag csukott szemmel. Az evés, az ivás, a GPS módosítása vagy éppen a rengeteg információ, amivel az autó infotainment centere szolgál, mind igen gyakori tényezők, amelyek elvonják a figyelmünket.

Figyelem! Ne hagyja, hogy a rendszer elvegye a figyelmét a forgalomról (Fotó: Google)

Több tanulmány is megállapította, hogy azok a vezetők, akiket éppen megzavart valami, négyszer nagyobb valószínűséggel lesznek egy esetleges baleset résztvevői, mint azok, akik a vezetésre összpontosítanak. Akik pedig üzeneteket írnak vezetés közben, tízszer nagyobb eséllyel szenvednek közúti balesetet, mint azok, akik folyamatosan az útra fókuszálnak. Ezt se hagyd ki: Ilyen nincs! A hátsó ülésen mobilozott, miután önvezetésre állította a Teslát

A következő oldalon megtudhatod, miért balesetveszélyesek a modern érintőképernyős műszerfalak.

Fizikai gombok kontra érintőképernyő

Az új autók telis tele vannak digitális megoldásokkal, amik folyamatosan újabb és újabb információkkal szolgálnak a vezetőnek. A biztonsági rendszerek miatt lankadhat a vezető figyelme és sok esetben elvonhatják a figyelmét az útról és a forgalomról (Fotó: rawpixel.com/Freepik)

„A vezetéstámogató biztonsági asszisztensek és rendszerek segítséget tudnak nyújtani, igen. De ugyanilyen fontos az is, hogy az autó egyik funkciójának használata se zavarja meg a vezető figyelmét. Ha egy funkció használata túlságosan elvonja a vezető figyelmét az útról, akkor annak kezelését nem az érintőképernyőn keresztül kell elérhetővé tenni” – avat be Tjark Kreuzinger, a Toyota európai biztonsági kutatásokért és technikai kérdésekért felelős vezetője.

A Toyotánál a biztonsági szempontból kritikus beállítások kezelésére mindig fizikai gombokat használnak érintőképernyő helyett. Hiszen az érintőpanel használatához konkrétan oda kell pillantani, hogy lássuk, milyen funkciót szeretnénk kezelni. Ezzel szemben egy gombot anélkül is megtudunk nyomni, el tudunk tekerni, hogy oda kellene néznünk.

A fizikai gombok sokaknak ódivatúnak tűnhetnek, használatuk mégis biztonságosabb, mint az érintőképernyőké (Fotó: diana-grytsku/Freepik)

Szemek az úton, kezek a kormányon

A japán márka jelenleg is számos kutatási projektben vesz részt, amelyek arra irányulnak, hogy megértsék, milyen formákat ölthet a vezető megzavarása. „Annak érdekében, hogy olyan funkciókat fejlesszünk, melyek segítik a vezetőket az ilyen helyzetekben, fel kell ismernünk azt, hogy pontosan mi és hogyan zavarja meg őket, ez pedig nem kis kihívás. Olyan külső szervezeteket is támogatunk, amelyek az új autók vezetőket megzavaró funkcióinak vizsgálatára és értékelésére dolgoznak ki folyamatokat.” – teszi hozzá Kreuzinger.

Addig is ne feledjük, a vezetéstámogató- és biztonsági rendszerek hozzájárulhatnak a balesetek és azok következményeinek csökkentéséhez, azonban az autó még mindig nem tudja teljesen átvenni az irányítást. A belesetek elkerülésének pedig van egy nagyon egyszerű szabálya: a szemeket az úton, a kezeket pedig a kormányon kell tartani, és jobban meg kell szervezni a tennivalóinkat. Enni, sminkelni, telefonálni elindulás előtt kell. Ha mégis halaszthatatlan teendő adódik, akkor pedig félre kell állni.

Ezeket a cikkeket se hagyd ki:

Forrás: Toyota