Budapest és a városok, de még a kisebb települések útjai is a ’60-as éveket idézik – már ami a forgalom nagyságát illeti. A veszélyhelyzet kihirdetése óta a forgalom hiánya szembetűnő. Az üres utak azonban csábítják a felelőtlen gyorshajtókat, akik azt hiszik, most mindent szabad.
Járgányaikat tesztelik a vagányok
Nemcsak a gyalogosok tűntek el a turistákkal együtt a belvárosokból, autót is jóval kevesebbet látni még a máskor csúcsidőn kívül is könnyen beduguló bevezető és körutakon is. Mintha a többség – legalábbis a máskor autóval közlekedők többsége – tényleg komolyan vette volna az időközben rendeletté szigorodott kérést, hogy maradjanak otthon! Persze vannak kivételek. Az amúgy a buszforgalom ellenére mindig viszonylag csendes belvárosközeli utcákból például a korlátozások ellenére sem tűntek el a gyorsulási versenyre edzők, és esténként még mindig hallani a kerékpörgető-gumiégető nagyfiúk járgányainak sírását, de mintha már ritkábban. Talán még a Váci út is csendesebb, mint máskor.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
Az üres utak vonzzák az alkalmi száguldozókat
Ezzel együtt nem feltételen lettek biztonságosabbak az utak. Még akkor sem, ha a rendőrségi hírek tanúsága szerint az első negyedévben jelentősen csökkent a személyi sérüléssel végződő közúti közlekedési balesetek száma. Még nem tudni, mekkora szerepe volt ebben a járványnak, meglehet, soha nem is tudjuk meg pontosan. A nem hivatalos rendőrségi források szerint legalább 30-cal kevesebben vesztették életüket az utakon, mint az elmúlt év azonos időszakában. Ezzel együtt nem árt továbbra is óvatosnak lenni. Ha lehet még óvatosabbnak, mint amikor a megszokott zsúfoltság van az utakon.
Vannak, akik úgy érzik, most jött el az ideje annak, hogy kipróbálják, mit bír a járgányuk és persze, hogy mire képesek ők maguk! Egyesek a szokásosnál jóval kisebb forgalmat kihasználva olykor eszement száguldozásba kezdenek. A kis forgalmú széles út láttán sokan érzik úgy, elérkezett az ő idejük, most aztán padlóig nyomhatják a gázt. Úgy is van más dolga a rendőrségnek… Csakhogy épp ők, az alkalmi száguldozók jelenthetik mostanság a legnagyobb veszélyt a többi közlekedőre. Nem elég rutinosak (viszont elég gátlástalanok) ahhoz, hogy tudják mikor és hol vállalják a legkisebb kockázatot, amikor kipróbálják, milyen érzés tíz métereken keresztül füstölő gumikkal csúszkálni az aszfalton. Vagy jóval a megengedett sebesség felett hajtani a kétszer többsávos úton, ahol máskor többnyire csak lépésben lehet haladni.
Hiába a gyér forgalom, ha nincs jó állapotban az autó
Azonban a gyér forgalom mások figyelmét is tompíthatja, másokat is felelőtlenné tehet. És történik mindez éppen akkor, amikor az autósok egy része csak most ébresztgeti téli álmából az autóját. A kocsik műszaki állapotát még nem ellenőrizték és a sofőr vezetési rutinja is hagy még kívánni valót maga után. Ezek normál körülmények között, külön-külön is komoly veszélyforrásnak számítanának. Most, amikor a veszélyes járvány miatt mindenki feszült, tanácstalan és fél, s a legtöbb ember gondolatai a szokásosnál is gyakrabban elkalandoznak, különösen nagy veszélyt jelentenek.
Szemmel látható azonban, hogy sokan – még le sem törölték a tél porát a kocsijukról – máris úgy hajtanak, mintha csak egész évben ezt tették volna. Mintha egy percet sem töltött volna téli pihenőn az autójuk. Nem törődnek sem saját gyakorlatlanságukkal, sem az autójuk állapotával, sem a veszélyhelyzettel. Márpedig a rutintalan száguldozó és a félig még téli álmát alvó mazsola esetleges találkozása az utakon több veszélyt hordozhat magában gyér forgalom esetén is, mint bármelyik átlagos csúcsforgalom, vagy egy nyári hétvége a Balaton felé tartó autópályákon.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
Senkit ne tévesszenek meg a majdnem üres utak!
Senki ne higgye azt, hogy akkor most mindent szabad. Mert semmivel sem szabad többet vagy más tenni az utakon, másképp közlekedni, parkolni, előzni és kanyarodni, mint máskor. A közlekedési szabályok a veszélyhelyzet miatt nem változtak! A legjobb az lenne, hogy aki csak teheti, otthon maradna. Akinek mégis ki kell mozdulnia otthonról, mert nem tud home office-ban dolgozni, vagy éppen bevásárolni kell mennie, azok közül viszont várhatóan mind többen ülnek majd autóba. Ráadásul a kijárást korlátozó rendeletben a kormány a tömegközlekedési eszközökön is legalább másfél méteres távolságtartást vár el az utasoktól. Így számítani kell arra, hogy az elkövetkező időkben kissé tovább nőhet az autóforgalom. Mi a legbiztonságosabb ilyenkor azok számára, akiknek munkába kell menni? Ha gyalog vagy saját autóval közlekednek. Nekik is, és azoknak is, akik eddig is autóztak érdemes ebben az amúgy is felfokozott helyzetben különösen óvatosnak lenni. Mert mindenkit hazavárnak!
Forrás: Közlekedésbiztonság