A Suzuki Vitara hét éve van velünk és ez idő alatt a magyar piac egyik legkedveltebb családi autójává lépett elő. A modell 2020 óta lágy-hibrid hajtással érkezik hozzánk, sőt tavaly óta hibrid változatban is elérhető, de a fontosabb paraméterei nem változtak. Őszintén szólva nem is igazán van mit változtatni rajta, annyira egyben van. Mi most azt néztük meg, hogy vajon mivel érdemelte ki dobogós helyét a családi autók között. Szerkesztőségünkben egy napszélsárga-ragyogófehér színű, full-extrás, lágy-hibrid modell járt. (Tudtad, hogy az esztergomi Suzuki-gyár jubileumi darabja is éppen egy Vitara volt?: Elkészült a 3,5 milliomodik magyar Suzuki, ami egy hibrid Vitara)
Suzuki Vitara: a praktikum és dizájn találkozása
Egy családi autó jóval inkább racionális, mint érzelmi választás. Ami abszolút a Suzuki Vitara mellett szól, az a praktikum, a biztonság, az erős motor és az alacsony fenntartási költségek. De hogy az érzelmi oldalunkat se hagyjuk cserben, ott van az egyedi dizájn, amiről a Vitarát már messziről felismerjük az utakon. A dizájn mellett a szín is nagyon fontos nekünk, szerencsére sokféle árnyalat közül választhatunk. Tesztautónk a kéttónusú, felárért elérhető napszélsárga-ragyogófehér fényezésével kifejezetten vonzotta a tekinteteket. A napfénytető pedig már csak hab volt a tortán.
Ha a méreteit vesszük figyelembe, akkor egy kompakt SUV-ról beszélhetünk. 4,17 méteres hosszával, 1,77 méteres szélességével és 1,6 méteres magasságával éppen nem batár SUV, de nem is az a makroméretű crossover, ami csak a posztereken mutat jól és csak a trend kedvéért aggatták rá a városi terepjáró jelzőt. A Vitara teljesen középút a SUV-ok világában, formaterve viszont korántsem középszerű. Sokkal inkább elnyűhetetlen és letisztult. Dizájnjára még évtizedek múlva is emlékezni fogunk, akárcsak a régi Swiftre. (És az újat láttad már?: Megérkezett és vagányabb lett a megújult Suzuki Swift)
A különböző igényekre ad megoldást a variálható csomagtér
A Suzuki Vitara padlómagasságát gyerekbarátra tervezte a gyártó. Négyéves kis tesztelőnk már minden segítség nélkül könnyedén pattant ki és be az autóba. Ám ha egy 1 éves is társul mellé a hátsó ülésen, akkor a család számára még biztosan alapkellék a babakocsi is az utazások során. A mi közepes méretű kocsink két részre szedve és keresztbe fordítva fért el az alaphelyzetben 375 literes csomagtérben. Mellé a kismotor, roller, hátizsák könnyűszerrel berakható. A csomagtértálca alatti tárolórekeszben pedig van elég hely a személyes holmiknak.
A Suzuki Vitara csomagtere – a belső tér alakíthatósága miatt is – bőven kínál lehetőséget egy-egy nagyobb utazáshoz. Egy hosszabb nyaralásnál azért valószínűleg kompromisszumot kellene hozni. A nagy városi babakocsi helyett egy kicsi, kompakt pocket típust kellene betenni, hogy a bőröndöknek is jusson elég hely. Ez azonban nem csak a Vitarára, hanem a kategória többi szereplőjére is igaz. Én azt gondolom, ennyi bőven belefér, ha cserébe egy full extrás Vitarával fedezheti fel a család a világot. Gyerekkel viszont érdemes talán közelebbi úti célt keresni, ha autóval indulunk nyaralni. Mi nagyon szeretjük például Szlovéniát, ahol helyes kis városok, hegyek, tavak, folyók és egy kis tengerpart is vár ránk. Olvasd el ajánlónkat!: 7 dolog, amiért megéri idén Szlovéniában nyaralni
A következő oldalon megmutatjuk a Vitara belső terét is.
A full-extrás Suzuki Vitara belülről is kényeztet
Az autóba ülve az első dolog, ami feltűnik, az a műszerfal két oldalát szinte teljesen kitöltő ezüst színű borítás. A másik a vastag oldaltámasszal és combtámasszal ellátott vezetőülés. Külső széleit kellemes tapintású bőr/alcantara anyaggal, ülőfelületét és háttámláját pedig ugyancsak kellemes tapintású velúr kárpittal látták el – jól jön a kényelmes ülés a sofőrnek is egy fárasztó, családi kirándulás után a hazafelé vezető úton. Az igényes kárpitozás pedig az ajtókról is visszaköszön. Nem túlzás tehát azt állítani, hogy egy exkluzív tesztautóval volt dolgunk.
A pontot az i-re a napfénytető teszi fel, ami alá egy árnyékoló roló is került. Erős napsütésben nem célszerű ezt elhúzni, különben könnyen felmelegedik az utastér. Egy hosszabb utazás alkalmával viszont kifejezetten tágassá és világossá teheti a belső teret, ha több fényt engedünk be. A hátsó ülésen utazó gyerekeket kétségtelenül leköti, ha nem sötétítjük be a tetőt, és felfelé is nézelődhetnek. Vitathatatlan ugyanakkor, hogy a Vitarában dolgozó digitális klíma rendkívül hatékony. Rövid idő alatt lehűtötte az utasteret a kívánt hőfokra, az esős napokon pedig a párát is gyorsan levitte szélvédőről.
A másik, amivel nagyon elégedettek voltunk, az a pazar helykínálat. Elsőre nem néznénk ki a Vitarából, de az elől ülőknek meglepően nagy fejtér és válltér jut és hátul sem kell nyomorogni. A hátsó üléssorba másodpercek alatt bepattintható a gyerekülés vagy a bébihordozó a könnyen elérhető Isofix-pontoknak köszönhetően. Alapvetően az első ülésnél akkor is kényelmes lábtér marad, ha a vezető mögé egy hátrafordított babahordozót szerelünk be. (A legbiztonságosabb gyerekülések listáját itt találod: 2020-as ADAC gyerekülés-teszt: a vizsgált ülések nagy része megfelelt)
A Suzuki Vitara vigyáz az egész családra
Családi autó választásakor a praktikum mellett egyértelműen a biztonság az, ami a döntésben kiemelt szerepet játszik. A Vitarában a GLX felszereltségnél szériatartozék elől a dupla légzsák, az oldallégzsák, a függönylégzsák és a térdlégzsák. Az elektronikus menetstabilizáló (ESP) mellett holttérfigyelő, sávelhagyásra figyelmeztető asszisztens, tolatókamera, elülső- és hátsó parkolóradar, hegymeneti elindulást segítő, lejtmenetvezérlő, valamint hátsó keresztirányú forgalom figyelő asszisztens is megtalálható benne. Ezek mind olyan fejlesztések, amelyek érdemben javítják a vezetés élményét és biztonságosabbá is tehetik azt.
Az autóba épített kombinált érzékelős vészfékasszisztens folyamatosan monitorozza az autó előtti mozgást, illetve tárgyakat és vizuálisan, valamint hangjelzéssel is figyelmeztet a balesetveszélyre. Ez egyébként egy rendkívül intelligens rendszer, ami nagyban segít elkerülni a ráfutásos baleseteket. A keresztirányú forgalom figyelőnek leginkább a parkolóhelyről történő kitolatásnál van jelentősége. A tolatókamera a tesztünk során tökéletesen működött, még sötétedés utáni fényviszonyok között is.
Lapozz és ismerd meg a Suzuki Vitara négyféle vezetési módját!
Csúszós úton, sárban és homokban is segít a Vitara
A tesztautónkban egy 1.4-es, négyhengeres, közvetlen befecskendezéses benzinmotor dolgozott. A Suzuki Vitara szíve 130 lóerős teljesítményre és 235 Nm-es nyomaték leadására képes 2-3000 percenkénti fordulatszám mellett. Az erőforráshoz automataváltó csatlakozott, ami lehetővé tette a lendületes, sportos kigyorsításokat, például az autópályára történő felhajtásnál.
Az összkerékhajtásnak köszönhetően olyan vezetési módok közül választhattunk, mint az Auto, a Sport, a Snow, és a Lock. Az Auto üzemmód az üzemanyag-hatékonyságot helyezi előtérbe és csak akkor vált összkerékhajtásra, ha a kerekek megcsúszását érzékeli. A Sport üzemmód javítja a Suzuki Vitara kanyarodási teljesítményét azáltal, hogy több nyomatékot helyez a hátsó kerekekre. A Snow, nevéből adódóan a havas és egyéb csúszós útszakaszokon tudja fokozni a kerekek tapadását. A Lock funkció pedig segíti a Vitarát a sárból, vagy homokból történő kijutásban úgy, hogy a rendszer több nyomatékot juttat a hátsó kerekekre. (Az általunk tesztelt Suzuki SX4 S-Crossban is megtalálhatóak ezek a vezetési módok: Suzuki SX4 S-Cross Hybrid: kipróbáltuk az Év Magyar Autója 2020 győztesét)
Tudatosabb leszel egy hibrid autóban
A megbízható, erős motor a 48 Voltos hibrid rendszerrel kiegészítve garantálja az alacsony fenntartási költségeket. Utalva a lágy-hibrid hajtásra, a Suzuki Vitara kecsesen ívelt fényszóróiba kis türkizkék csík került. A tesztidőszak alatt a Vitarát leginkább városban, illetve autópályán használtuk, de egyszer sem tapasztaltuk, hogy megnőne az étvágya. Városban 6, országúton és autópályán pedig 5,5 liter/100 km-es fogyasztást számoltunk. Ez meglepően jónak számít és minden bizonnyal a 48V-os hibrid rendszer, valamint a Start-Stop rendszer érdeme is. Ez is érdekelhet: Vezettük a Suzuki hibrid modelljeit, mutatjuk mindet
A Vitara egyébként tudatosságra neveli tulajdonosát, ugyanis a fedélzeti komputerén folyamatosan nyomon követhető a 48V lítiumion akkumulátor töltöttségi szintje. Ezt lényegében csak a rekuperációval, vagyis a fékenergia visszanyeréssel lehet feltölteni, azaz minél többször és minél nagyobb kigurulásokat kell tenni az autóval. Tesztünk alatt a teljes feltöltöttséget nem sikerült elérni, de a töltöttség általában a 2-es és a 3-as csík kötött ugrált. Ez azt jelenti, hogy mindig sikerült valamennyi áramot termelni, amit aztán a hajtáslánc fel tudott használni a motor indításához. A hibrid rendszernek köszönhetően a Start-Stop rendszerrel leállított motor sokkal simábban és gyorsabban újra tud indulni, amikor levesszük a lábunkat a fékpedálról, például egy-egy lámpaváltásnál. (Tudtad, hogy mostmár csak hibrid modelleket gyárt az esztergomi Suzuki-gyár az EU számára?)
Suzuki Vitara: nem lehet csalódni benne
Vezetni szinte már-már legendásan jó a Vitarát. Az első tengelyen alkalmazott MacPherson felfüggesztés a prémium autók utazási komfortjával ruházza fel az autót. Még a hepehupás utakon is olyan utazási élményt nyújt, mintha párnákon gurulna. A nagy méretű, 17 colos gumiabroncsok nem veszik fel az utak egyenetlenségeit és a fekvőrendőrökön sem döccen nagyot a kocsi karosszériája. A motorháztető alatt duruzsoló turbós motorral még az emelkedőkön is könnyen és gyorsan lehet felszaladni vele.
Mindent összevetve a Suzuki Vitara a GLX-felszereltséggel ideális, kényelmes és praktikus családi autónak bizonyult. Az esztergomi modell nem véletlenül számít igazi slágerterméknek: biztonságos és komfortos vezetési élményt nyújt, fel van vértezve korunk legfrissebb fejlesztéseivel, jó a dizájnja és praktikus a beltere. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy követi a „flow-t”, hiszen évről-évre megkapja a szükséges frissítéseket, újításokat, nagy átalakításra azonban nincs szüksége. Ha valaki az alapvető felszereltségnél kicsit többet szeretne, akkor a különféle kiegészítőkkel kibővítheti a választott modellt és teljes mértékben egyedire szabhatja. A terep-csomaggal többek között első- és hátsó kartervédő, a városi csomaggal pedig a karosszéria színétől eltérő színre fújt visszapillantó tükrökkel, vagy hátsó lökhárítódísszel dobhatjuk fel a Vitarát.
A tesztben szereplő autó ára – tavaly tavasszal, amikor kipróbáltuk – kedvezményesen, kéttónusú fényezéssel 8 450 000 forint volt. (8 230 000 Ft + kéttónusú fényezés 220 000 Ft). A Vitara ezzel nemcsak technikai felszereltségben, hanem árban is a csúcsot képviseli a hazai gyártású Suzukik között. Egy ilyen összeállítással egészen biztosan nincs veszélyben a Vitara első helye a magyar piacon.
Támogatott tartalom.
Ezek is érdekelhetnek: