Kezdőlap Style&Trend Trend Pedálos kisautó, minden gyerek egykori álma – Neked mi volt, Moszkvics vagy...

Pedálos kisautó, minden gyerek egykori álma – Neked mi volt, Moszkvics vagy Zsiguli?

Várólistára került fel anno az a magyarországi megrendelő, aki pedálos kisautót szeretett volna a ’60-as, ’70-es években, csakúgy, mint aki normál méretű, pöfékelő Trabantra iratkozott fel. Gyermekkorunk sztárjátéka, a pedálos kisautó ma is inkább a tehetősebb utódok számára elérhető.

A pedálos kisautó amerikai gyökerei

A kicsik hideg időben is hajtották a pedált

Az 1890-as évek végén jelentek meg az eleinte végtelenül egyszerű, fából készült, kézzel festett, babakocsi-kerekeken guruló pedálos kisautók. Az 1900-as évek elején már igazi kisipari remekművek születtek, amelyek között a sportkocsik rendkívül népszerűnek számítottak. A valódi autók kicsinyített másai eleinte az amerikai járgányok külsejét örökölték. A két háború közötti időszakban a katonai terepjárók babamodelljei is feltűntek, majd jöttek a fémkarosszériás automobilok.

A világválság után kizárólag a jómódú családok engedhették meg maguknak, hogy a gyerekeknek a pedálos kisautó egyik modelljét vegyék, de később indult a sorozatgyártás. Így készültek nyugaton a BMW, Citroën, Mercedes és Ford modellek liliputi másai.

Egy gyönyörű fehér BMW 328-as

A cikk a következő oldalon folytatódik.

Pedálozás a keleti blokkban

A legendás Moszkvics (forrás: Collectors Weekly)

A szovjet gyártású Gömbi típusú, kerekded formákkal rendelkező szériát az ’50-es évek végén kezdték el piacra dobni. Az amerikai Studebaker Champion lehetett a minta. A ’60-as évektől már nálunk is kapható volt a Zsiguli, a Volga és a Pobjeda pedálos kisautó. A gyerekek álomautó-piacát elsősorban mégis a kerekített formákkal büszkélkedő, rendkívül menőnek számító Moszkvicsok uralták. Az első szériában a kárpitozott ülés, a fém kormány és a lapos elemről működtetett első lámpák jelentették az extrákat.

Aztán az első Gömbik ablakot imitáló kerete helyére idővel plexi került, a valódi kocsik szögletes formái a törpe másolatokon is megjelentek, és alumínium díszcsík is jutott az oldalukra. Később, a műanyag elterjedésével nemcsak a lökhárító, de a műbőr ülések is plasztikból készültek, sőt dudát is használhattak a legkisebb sofőrök, és a műszerfal is új külsőt kapott a ’70-es években.

Gyűjtők is keresik a pedálos kisautókat

Közlekedés a kreszpályán

Nem ritkák az olyan korabeli fényképek, amelyeken a gyerekek kreszparkokban gyakorolják a közlekedés szabályait, vagy a játszótereken nyüzsögnek a színes kisautókban.

Az 1994-ig gyártott kisméretű járművek ma is nosztalgiázásra késztetik a mára érett férfivá és nővé lett egykori kisautó tulajdonosokat. Akadnak köztük olyanok, akik méregdrágán is képesek „természetesen a gyerekeik élményszerzését támogatva” beszerezni a pedálos kisautóegy-egy példányát. A lelkes gyűjtők és restaurátorok pedig fórumokon, árveréseken, ócskapiacokon és börzéken kutatják fel a felújítandó példányokat, illetve alkatrészeket. A működőképes darabok gazdái számára még versenyeket is szerveznek.

Itt számít a méret: a nagyra nőt gyerekek sajnos már nem tudtak beleülni az autóba

És azt tudtad, hogy az Aston Martin is készít kisautót? A DB5 Junior az eredeti pontos mása, mérete annak kétharmada, vagyis az angol gyártó egyértelműen nem csak gyerekeknek szánja. A 3 méter hosszú és 1,1 méter széles autó utastérben kényelmesen elfér egymás mellett egy felnőtt és egy gyerek is. Nézd meg a képeket a kisautóról cikkünkben, amiben az árát is eláruljuk.

Fotók: Fortepan