Kezdőlap Autók DMB Kisokos Az ittas vezetést elítéljük, míg a leállósávban hajtást nem. Mutatjuk, hogy vezet...

Az ittas vezetést elítéljük, míg a leállósávban hajtást nem. Mutatjuk, hogy vezet a magyar!

(Fotó: Freepik/Diana Grytsku)

Az ittas vezetés, a büntetőfékezés és a piroson történő áthajtás a három legfőbb szabálysértés, amelyet a magyar autósok a legveszélyesebbnek tartanak. Érdekesség, hogy a vezetés közbeni dohányzás és evés, a leállósáv használata, a jobbra tartás elmulasztása vagy a hangos zenehallgatás nem tartozik a veszélyesnek ítélt magatartások közé. A friss felmérésből továbbá az is kiderült, hogy a KRESZ-t sokan puszta iránymutatónak tartják és szabadon értelmezik. Olvass tovább és megtudhatod, hogyan vélekednek a magyar autósok saját közlekedési szokásaikról. Tipp: Ittas vezetés, büntetőfékezés, gyerek a volánnál: Bűncselekmény vagy szabálysértés?

Fontosak a szabályok, de mégsem követjük őket

(Fotó: jcomp/Freepik)

A magyar autósok az ittas vezetést (97%), a büntetőfékezést (96%) és a piroson történő áthajtást (96%) tartják a legveszélyesebb szabálysértéseknek – derült ki a Magyar Suzuki és az Ipsos közös, reprezentatív lakossági felméréséből. A járművezetők hibájából adódó balesetek 10 százaléka következett be alkoholos befolyásoltság miatt 2020-ban, így nagy többségben felelősen kezeljük ezt a szabályt. A büntetőfékezés és a piroson való áthajtás miatt bekövetkezett balesetekről nem vezetnek statisztikát, de a közlekedés biztonságának veszélyeztetése miatt akár hároméves szabadságvesztéssel is büntethetők.

A kutatásban résztvevők 95 százaléka nagyon balesetveszélyesnek tartja, ha rossz állapotú járművel közlekedünk. Valószínűleg erre is odafigyelünk, mert az autók műszaki hibájából adódó személysérüléses közúti közlekedési balesetek száma kevesebb mint 1 százalék volt 2020-ban Magyarországon (Fotó: Freepik)

A magyarok 92 százaléka nagyon balesetveszélyesnek tartja az indexhasználat elmulasztását, amely kanyarodáskor is kötelező és elengedhetetlen. Mégis, a közúti közlekedési balesetek 75 százaléka gyorshajtás, az elsőbbségi vagy a kanyarodási szabályok megszegése miatt történt 2020-ban Magyarországon.

„Az autóipar is számos fejlesztést vezetett be az elmúlt években az autók és utasaik biztonságának növelése érdekében. A ma elérhető számos vezetést támogató rendszerek pl.: kombinált érzékelős vészfékasszisztens, sávtartás-figyelmeztetés, sávelhagyás figyelmeztetés, holttérfigyelés, adaptív tempomat, mind az elmúlt évek innovációi. A Suzukinál kiemelt figyelmet szentelünk a biztonságnak, a legjobb biztonsági öv mégis a felelős vezetői magatartás” – mondta Bonnár-Csonka Zsuzsanna, a Magyar Suzuki Zrt. kommunikációs vezetője. Érdekes téma: Ha neked se megy a csukott szemmel vezetés, akkor ezt feltétlenül olvasd el

Érdekesség, hogy a vezetés közbeni dohányzást és evést (64%), a zebrán kívüli átkelést (68%), a leállósáv használatát (69%), a jobbra tartás elmulasztását (75%) vagy a hangos zenehallgatást (75%) tartjuk a legkevésbé veszélyesnek (Fotó: Toyota)

Többek szerint az egyén bizonyos esetekben eltérhet a szabályoktól, ha figyelembe veszi a saját képességeit, tapasztalatát, az autó adottságait, technikai jellemzőit. Van, aki szerint egy jobb autóval például meg lehet kockáztatni egy vakmerőbb előzést, mert a jármű lehetővé teszi. Ezt se hagyd ki: Rémálom! 5 másodpercre teljesen sötét lett a szélvédőjük vezetés közben

A cikk a következő oldalon is folytatódik.

Sokak szerint a KRESZ nem több puszta iránymutatónál

Egy európai kutatás is alátámasztja, hogy vannak, akiknek a KRESZ nem több mint irányadó

A felmérésből az is kiderül, hogy a magyar autósok 75 százaléka szerint elengedhetetlen betartani a KRESZ-t. 73 százalékuk úgy véli, hogy sok baleset a szabályok figyelmen kívül hagyása miatt történik. A többség szerint fontos a szabálykövetés a biztonságos közlekedés érdekében, de ezt nem követi átgondolt, felelősségteljes viselkedés a gyakorlatban.

Az európai autóvezetők 52 százaléka azért sérti meg a közlekedés szabályait, mert ezeket nem mindig érzik koherensnek vagy életszerűnek. 29 százalékuk véli úgy, hogy bizonyos előírások csak azért vannak, hogy büntetéseket, bírságokat szabhassanak ki. 22 százalékuk érzi úgy, hogy ők annyira éberek, hogy nem kell betartaniuk bizonyos szabályokat. Sőt, 10 százalékuk szerint mindenkinek a saját szabadsága eldönteni, hogy betartja-e a KRESZ-t. 9 százalékuk gondolja úgy, hogy saját tapasztalata és rutinja miatt nem kell figyelembe vennie az iránymutatást vezetés közben. 4 százalékuk pedig úgy érzi, hogy autója az átlagosnál biztonságosabb, ezért nem kell betartania a szabályokat. Tipp: OBBPoint: Vezess szabályosan, gyűjtsd a pontokat és váltsd be a kedvezményeket

A felelős magatartáson még dolgoznunk kell

„Autógyártóként a biztonság az első számunkra. Azonban még a legtörésállóbb karosszéria sem képes pótolni a közúti szabályok betartását. A felelős hozzáállás fontos, nemcsak a közlekedésben, hanem a mindennapi életünk során is. A Magyar Suzukinál ezért keressük és támogatjuk a felelős megatartás fejlesztését célzó tevékenységeket. Ezzel a kutatással a biztonsággal kapcsolatos társadalmi gondolkozás megváltoztatásának szükségességére szerettük volna felhívni a figyelmet egyfajta kezdő lépésként. Egyúttal felmérni, honnan indulunk. Reméljük, látványos javulást láthatunk majd a számokban, ha később újra kutatjuk a témát” – osztotta meg gondolatait a kommunikációs vezető a kutatás apropója kapcsán.

További hasznos cikkeket az alábbi linkekre kattintva találsz: