Az elmúlt években találkoztunk többek között prémium kategóriás városi autókkal, kipróbáltunk középkategóriás családi SUV-kat, és olyan crossovereket is, amelyek megfizetethető áron kínáltak alternatívát az olcsóbb új autókat keresőknek. Most pedig egy olyan családi autót teszteltünk, amely a hazai piac egyik meghatározó szereplője, és tökéletes bizonyítéka annak, hogy a diszkont ár nem egyenlő a lemondással. Íme az új Dacia Sandero!
Dinamikus külső elérhető áron
Amikor 1999-ben a Renault felvásárolta a Daciát, nem is volt kérdés, hogy a márkára jellemző vonások biztosan visszaköszönnek majd a romániai autómodellekben is. Nem meglepő tehát, hogy a legújabb generációs Sanderóban egyértelműen felfedezhetőek a Clio stílusjegyei. Nem hivalkodóan, nem is kifejezetten kiugróan, inkább csak egy kellemes emléket, egy amolyan „mintha láttam már volna valahol” érzést keltve.
Az új generációs Dacia Sandero szélesebb lett, mint az elődje, ezáltal 41 milliméterrel hosszabbak lettek a nyomtávok. Magassága ezzel szemben csökkent, nem egészen egy centivel. Az első ránézésre robosztusnak tűnő Dacia Sandero, közelebbről nézve már sokkal inkább a barátságos, családi autó hangulatát idézi. Hozzánk ötajtós kivitelben, Comfort felszereltséggel érkezett a tesztautó.
A kissé haragos orr-részt az új változatban már kiegészíti a márka egyedi sajátossága, az Y-alakú LED-es fényjegy, amely elől és hátul is megtalálható. Jó pont egyébként a Daciának, hogy a LED-es menetfényt már az alapfelszereltség is tartalmazza. A komoly külsőt tovább nyomatékosítja a króm hűtőrács a hozzápasszoló díszítőcsíkkal, valamint a 16’’-os alufelnik. A Dacia Sandero egy nem túl feltűnő, ám a kor elvárásainak tökéletesen megfelelő autó lett. Még a csomagtere is kellő méretű, a maga 328 literével, amelyben négy darab szatyorakasztót is találunk. Akármennyire is szeretnék rájönni, hogy vajon miben kevesebb a Dacia Sandero külseje a drágább crossoverekéhez képest, nem igazán tudom kitalálni.
A következő oldalon megismerheted a Sandero belterét.
Új Dacia Sandero: minőségi belső, okosabb megoldások
Az új generációs Sandero helykínálata sokkal nagyobb és kényelmesebb lett. A kormánykerék már magasságában és mélységében is állítható. Az új generációs crossover legmeghatározóbb eleme mégis a központi konzolon helyet foglaló, okostelefon tükrözésre is alkalmas 8’’-os érintőképernyő. (Arról, hogy szabálysértés lenne-e vezetés közben az érintőképernyő használata, itt olvashatsz.)
Menürendszere egyértelmű és lényegre törő, valamint minden olyan funkció elérhető benne, ami bármelyik csúcskategóriás modellben is szerepel. A konzol mellett alaptartozékként megtalálható egy mobiltelefon tartó is. Ám mivel a telefont tükrözhetem, így nem sok értelme van a tartóba helyezni a készüléket, ami egyébként is nagy helyet kitakar a látótérből. De kanyarodjunk vissza a belső megjelenéshez.
A Dacia Sandero műszerfalát bevonó szövetbetét élettel tölti meg az egyébként kemény műanyaggal felszerelt belső teret. A számomra nagyon tetszetős szövetborítás ráadásul az ajtókon, valamint az üléseken is visszaköszön, ami friss és modern megjelenést biztosít. További kedvenceim voltak a szögletes légbeömlők, valamint a bőrhatású kormánykerék, kellemes tapintásával és tökéletes illeszkedésével. A Comfort felszereltségben elérhető textilkárpitozás, valamint a könyöklő pedig nem csupán látványában tette élvezetessé a vezetést. Nagy örömömre a Dacia is a tekerős klímavezérlő gombok mellett tette le a voksát, amely hasonlóképpen néz ki, mint a Clióban, ám számomra ismerős volt a SsangYong Korando tesztautónkból is, pláne a köves megoldásával.
Biztonsági rendszerekben sem szűkölködik
A Dacia nagy hangsúlyt fektetett a biztonságra. Az általunk tesztelt Dacia Sandero modellben olyan sok vezetéstámogató rendszer került, hogy mikor megtudtam, mennyibe kerül az autó, el sem hittem. Na de ne szaladjunk ennyire előre, nézzük, milyen rendszerekkel találkoztam a tesztelés során. (A mi kedvenc vezetéstámogató asszisztenciáinkról ebben a cikkben olvashatsz.)
Az emelkedőn elindulást segítő asszisztens szinte már alaptartozéka egy crossovernek, mint ahogyan a Start & Stop rendszer, ezekkel a Sanderóban is találkozhatunk. A Comfort felszereltségnél azonban opcionálisan megkapta a tesztautó az elektromos parkoló féket, a holttérfigyelő rendszert, valamint a könnyebb manőverezést segítő parkoló radart és tolatókamerát. Utóbbi azonban leginkább csak segítené a parkolást. Esős időben szinte hasznavehetetlen a kamera, erőteljes takarítás szükséges, ha használni szeretnénk.
Mindettől függetlenül nagyon szép és éles képet ad a Dacia Sandero kamerája, már ha az időjárás is úgy akarja. Az viszont érdekes tapasztalat volt, hogy a látott kamerakép nem a tényleges külvilágot tükrözte. Valahogy úgy tudnám leírni, hogy a határok, méretek nem voltak ugyanakkorák, mint a való életben, tehát nem a valóságot tükrözték. Az automata reteszelésű és kioldású elektromos fék azonban tökéletesen teszi a dolgát.
A következő oldalon megmutatjuk, mit tud az autó és hogy mennyibe kerül.
A Dacia Sandero megbízható társ az utakon
A 6 fokozatú kézi váltó nagyon könnyen kapcsol, szinte játék vele váltani. (Hogy melyik a jobb, a kézi vagy az automata váltó, azt itt tudhatod meg.) Apropó váltás: a műszerfal kedvesen jelez számunkra, hogy lejjebb vagy feljebb kell kapcsolni, ám sokszor szerintem ezt teljesen indokolatlanul teszi. Az új Dacia Sandero az utakon kellőképpen csillapítja az egyenetlenségeket, de kanyarokban egy picit dől. A zajszigetelése szintén tökéletes, ebben az árkategóriában ez tényleg meglepő volt számomra.
A teszt során a 67 kW-os Dacia Sandero 6,8-7 literes fogyasztást ért el, főként városi használat mellett. Egy rövid út erejéig azonban kipróbáltuk vele az autóúton való közlekedést is, ahol a tempomat jól szerepelt, az autó viszont 120-130-as tempónál fájóan felpörögött, és kifejezetten hangossá vált. A kormányzása kényelmes és pontos, a sávokat viszonylag jól tartja, tényleg élmény vele vezetni a hétköznapokban.
A Dacia Sandero szerintem sokkal inkább egy családi autó, mint egy fiatalos, menő jármű. De ezt egyáltalán nem bánjuk, mert ilyen szuperül összerakott autót, ilyen piaci ár mellett megszerezni eddig csak vágyálom volt. Megvan benne minden, amit a mai modellektől elvárunk, mégsem kell sok milliót költenünk, hiszen a legtöbb extra alapból megtalálható benne. A legalacsonyabb felszereltséggel 3 399 000 forintért vihetjük haza az új Sanderót, míg az általunk tesztelt modellt 5 029 000 forintért kaphatjuk meg. Amennyiben hybrid rendszert is kap a későbbiekben a Dacia Sandero, úgy az egyik legjobb választás lesz az alacsonyabb kategóriás autópiacon. További infók a modellről ITT.
Olvasd el a hétüléses Dacia Lodgy-ről készült tesztünket is!: Dacia Lodgy: egyszerű, de ennyiért nagyszerű hétüléses autó