autó klíma beállítása
Maximun 8-9 fokkal legyen hidegebb az autóban, mint odakint

Sajnos sokan még ma sem tudják, hogy az  autó klímaberendezését mennyire fontos rendszeresen átvizsgáltatni, fertőtleníteni. Bár otthon is elvégezhető a klímatisztítás az autóban, évente egyszer azért inkább bízzuk szakemberre. Tavasszal célszerű a karbantartást letudni, hiszen bár kint még nem tombol a hőség, az autó egy kellemes tavaszi napon is felforrósodhat. És sokan ekkor már nyúlnak is a klímakapcsolóhoz.

Súlyos betegségeket okozhat az elhanyagolt klímaberendezés

Amennyiben elmarad a klímatisztítás az autóban, akár komoly következményekkel is számolhatunk. A szűrő telítődésével a por és egyéb szennyeződések visszakerülnek az utastérbe. Mindez fokozhatja az allergiás tüneteket, de a baktériumok és gombák is megragadhatnak, majd elszaporodhatnak az elhasználódott szűrőben, ami komoly fertőzésveszélyt rejt magában.

klímatisztítás az autóban tavaszi teendő
Fertőzhet is a beáramló levegő

Egyik legismertebb és legveszélyesebb a légiós betegségként is ismert tüdőgyulladás, melyet a legionella baktérium okoz. Általában nagyon súlyos, akár kétoldali gyulladás is kialakulhat, sokszor a kórházi kezelés is elkerülhetetlen. Legyengült immunrendszerű betegeknél végzetes következményekkel járhat. Ugyanez a baktérium felelős a Pontiac lázért is, mely egy influenzaszerű tünetekkel járó betegség, és szintén súlyos szövődményekkel járhat. A gombák számára szintén kiváló táptalajt biztosít a klíma nedves közege, elszaporodásuk szintén torok- és tüdőbetegségekhez vezethet.

A tiszta klíma is megbetegíthet

Tiszta klímával azonban a baktériumok és gombák okozta megbetegedések szinte kizártak. Ekkor már csak arra kell figyelni, hogy ne hűtsük túl az autót a kinti hőmérséklethez képest, mert annak rosszullét és komoly megfázás lehet az eredménye. A hangsúly a fokozatos hűtésen van és lehetőleg maximum 8 Celsius-fok különbséget állítsunk be a külső hőmérséklethez képest.  Szintén a hidegsokk felelős az egyre gyakoribb „klímareumáért”, ami a nyak és a vállak környékén okoz főleg ízületi és izomfájdalmat. A befúvókat pedig lehetőleg úgy fordítsuk, hogy ne közvetlenül ránk fújja a hideg levegőt, mert könnyen szem- és fülgyulladás lehet a vége.

klímatisztítás az autóban ne maradjon el
A rosszul beállított hőmérséklet is komoly betegségeket okozhat

Klímatisztítás az autóban: otthon vagy szervizben?

Tavasszal egyébként is érdemes egy nagytakarítást tartani az autóban, ezzel vagy a gumicserével tökéletesen összeköthető egy szervizbeli klímatisztítás az autóban. Ha esetleg mégis az otthoni karbantartást választanánk, vagy gyors megoldásra van szükség, akkor különböző autós boltokban és benzinkutakon, barkácsáruházakban kapható habokkal, gázokkal próbálkozhatunk. Állítólag nem nagy kunszt maga a művelet, de a hatékonyságon lehet vitatkozni.

A szervizben először mindig megnézik a klíma töltöttségét.  Az autóklímák megfelelő működését a hűtőközeg, klímagáz biztosítja. Ha ennek szintje csökken, a rendszer hangosan, nehezen indul és gyakran dohos levegőt fúj az utastérbe. A töltés végén a szakemberek ellenőrzik a nyomást és a befújt levegő hőmérsékletét. Második lépésben cserélik a pollenszűrőt és kitisztítják, fertőtlenítik a rendszert. A szervizekben is gyakran használnak különböző habokat, elpárologtatni való anyagokat, de az ózongenerátoros tisztítás is eléggé elterjedt már.  A teljes karbantartással pár óra alatt végeznek a szervizek, így akár egy jó kávé mellet meg is várhatjuk a művelet végét.

kave_no_telefon
Akár a helyszínen is megvárhatjuk a karbantartást

Ha eddig nem tetted, még ma kérj időpontot egy tavaszi nagytakarításra és gumicserére, hogy tökéletesen felkészítsd négykerekűdet a nyárra. Ha pedig úgy látod, hogy a légkondi nem úgy működik ahogy kellene, akkor mindenképp látogass el egy szervizbe!