elromlott a legkondi
Ha nem fúj hideget a klíma, akkor sajnos gond van a berendezéssel (fotó: 123Rf)

Hiába tekerem lejjebb a hőmérsékletet, egyre csak fújja az arcomba a meleget. Elromlott a légkondi. Persze hogy a legnagyobb melegben, pont, amikor utazunk. Ez tuti drága mulatság lesz, nyilván a klímások is teli vannak a nyár közepén. Vajon megelőzhető a baj? Lelövöm a poént: nem.

Hogyan működik a légkondicionáló?

Ha végtelenül le szeretném egyszerűsíteni a működését, akkor úgy mondanám, hogy az autó orrában és az utastérben lévő két radiátor között egy szivattyú keringteti a speciális klímagázt, amely a térfogatcsökkenés és -növekedés révén melegszik és hűl. Persze hivatalosan elpárologtatóról, hűtőközegről, klímakompresszorról kéne beszélni, de nekünk az a lényeg, hogy a forró nyári napokon is elviselhető hőmérséklet legyen a kocsiban. Tehát a klíma működésében a gáz játssza az egyik kulcsszerepet. És a gáz bizony elszivárog, ahogy van rá egy kis lehetősége.

női vezető
Ha nem működik tökéletesen a légkondi, még nem kell azonnal a legrosszabbra gondolni (fotó: Pexels/Peter Fazekas)

Mit csináljak, ha elromlott a légkondi?

A legfontosabb, hogy kapcsoljuk ki a klímát, ha úgy érezzük, hogy nem hűt rendesen, netán furcsa hangja van. Ha nincs, vagy kevés a gáz a rendszerben, az járó klíma mellett a kicsi gondból sokkal nagyobb és költségesebb problémát okozhat. A hűtőközegben a gáz mellett olaj is van, amely a mozgó alkatrészek kenésről gondoskodik. Ha nincs gáz, nincs kenés, elpusztul a berendezés. Lehet, hogy csak egy csatlakozó vagy tömítés volt a hibás, mégis kinyírjuk a klímakompresszort, ami akár százezres tétel is lehet. Ha elromlott a légkondi, ne tétlenkedjünk, irány a szerviz!

Nem kell a legrosszabbra gondolni!

Évek alatt egy jól működő rendszerből is elszivároghat a gáz. Vagyis ha nem működik tökéletesen a légkondi, még nem kell azonnal a legrosszabbra gondolni. Egy kis klímatöltés, és megint minden rendben lesz. Fontos, hogy a klímával kapcsolatos hibát csak hivatalos klímaszerviz vagy a márkaszerviz tudja orvosolni, házi barkácsolásra nincs esély. Ha csupán egy ellenőrzést vagy feltöltést kérünk, akkor az autót egy automata töltőberendezésre kapcsolják. Először leszívják a rendszerből az összes gázt, no meg a gázzal együtt a klímaolajat is, és megmérik ezek mennyiségét. A gép ezután nyomáspróbát csinál, illetve egész pontosan vákuumot, így méri, van-e esetleg szivárgás. Ha nincs gond, visszatöltik és pótolják az esetleges hiányzó hűtőközeget.

elromlott a legkondi
A hatékony működéshez elengedhetetlen a rendszeres karbantartás (fotó: Pixabay/Mikes Photos)

Meghosszabbítom a klíma életét, ha nem használom?

Nem, sőt a saját egészségedet is veszélyezteted! A nem használt rendszerben baktériumok (legionella) és gombák szaporodhatnak el. Ráadásul a legtöbb modern autóban nem is tudjuk, mikor megy az automata rendszer. Ha van klíma a kocsiban, azt bizony használjuk, még télen is, hiszen kiválóan segít a párátlanításban. A hatékony működéshez elengedhetetlen a rendszeres karbantartás, amivel egyben a rendszer élettartamát is növelhetjük. Ide tartozik a klímahűtő tisztítása, amit rendszerint vízsugárral végeznek a szervizekben. Hasonlóan fontos a pollenszűrő rendszeres cseréje. Ha elkoszolódott, akkor a levegő is nehezebben jön át rajta. A légbeömlőkbe fújható fertőtlenítő spray-től a hatékony ózonos tisztásig sok megoldás van a levegőjáratok tisztítására. Nem kerülnek sokba, az egészségünk védelme érdekében érdemes erre figyelni. Főleg a téli időszak után, amikor elkezdjük aktívabban használni.

lany kabrioban
Kabrióban nyitott tetőnél felesleges használni a klímát (fotó: Pixabay/MediaPresentatios)

Tócsa a kocsi alatt. Elromlott a légkondi?

Érdemes szólni a klíma működésével járó kondenzvízről is. Sok autósnak okozott már meglepetést, mikor egy forró napon a bevásárlásból autójához visszatérve víztócsát talált alatta. Akár riasztóan nagy is lehet, főleg, ha előtte sokat autóztunk és használtuk a klímát. Ez nem más, mint a klíma használatából keletkezett páralecsapódás, amit egyszerűen egy kis csövön át az autó alá csöpögtetnek. Vagyis nem a motorból folyik a víz, hanem normális jelenség ez. Egyébként ennek a kivezetőcsőnek az eldugulása okozhatja, hogy a kondenzvíz az utastérbe folyik, és eláztatja a szőnyeget.

A klíma használatnak ára van

Nem csak az esetleges meghibásodások költségei terhelik a pénztárcánkat, ha légkondi függők vagyunk. A fogyasztás akár két literrel is megugorhat, ha intenzíven használjuk. Egy hosszabb emelkedőnél pedig – elsősorban kis köbcentis autóknál – bekapcsolt légkondi mellett gyengébbnek érezhető az autót. A klímakompresszort is a motor hajtja, azaz energiát vesz el, így rutinosabbak kikapcsolják előzés előtt.

Ma már szinte több autóban van klíma, mint ahányan szeretik használni. Mégis azt tanácsoljuk, ha jó állapotban szeretnénk megőrizni, ha csak egy kicsit is, de rendszeresen kapcsoljuk be.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •