11. Miben más egy elektromos autó használata, mint egy benzines vagy dízel modellé?
Elektromos autóban ülni teljesen más érzés. Az autó bármiféle remegés vagy vibráció nélkül, könnyeden, csendesen suhan, a gyorsulás és a nyomaték karakterisztikája pedig szinte felfoghatatlan azoknak, akik eddig csak belső égésű autót vezettek. Az egyértelmű környezettudatossági szempontok mellett ott van az újdonságérzet is. Úgy érzed, hogy valami újban veszel részt, hogy a fejlődésnek, innovációnak te is része vagy. Az elektromos autó tulajdonosok között ma még sok a technokrata, aki büszke az autójára, és úgy vigyáz rá, mint mondjuk a mobiljára. Figyel a töltésére, nem hagyja teljesen lemerülni, és kitapasztalja a legoptimálisabb működést. Autópályán például tartja a 110 km/órát, mert tudja, hogy ez az optimális kompromisszum sebesség és fogyasztás között. Amikor teheti, úgy fékez, hogy leveszi a lábát “gázpedálról”, de nem nyomja a féket. Elengedett pedálnál ugyanis az elektromos motor lassítja az autót, energiát termelve vissza az akkumulátorba, ez a regeneratív fékezés.
Az Opel elektromos modelljeihez elérhető Opel okosautó-rendszerrel, az OpelConnecttel, pedig akár azt is be tudjuk állítani, hogy például reggel fél 8-ra legyen felmelegítve az utastér (nyáron lehűtve) és a hajtáslánc legyen üzemmeleg. Ez nemcsak az autó élettartamát növeli, hanem azért is hasznos, mert az előkondicionáláshoz az energiát – ha töltőn van az autó – a hálózatról veszi le a kocsi, és nem az akkumulátort meríti indulás után. Ezáltal nem csökken le azonnal a hatótáv, amint kigurulunk a garázsból. Így pedig ezen túl szinte csak a sebesség lesz az a faktor, ami befolyásolja a hatótávot.
12. Ha elromlik az elektromos autó, hol tudom javíttatni?
Az elektromos Opeleket minden márkaszervünk tudja javítani. Az elektromos autóink javítására egész Európában ugyanazok a komoly előírások vonatkoznak. Az elektromos autók javításához a márkaszervizek az európai mérnökeink által összeállított képzéseket kapnak, és komoly vizsgákat kell letenniük. A szervizeinkben számos új biztonsági előírást is bevezettünk, bizonyos műveletekhez 1000 voltos kesztyű szükséges, az autó alá pedig csak speciális szőnyegen lehet feküdni, az arcot védő pleximaszkot viselve.
Kötelező szerviz persze az elektromos modellek esetén is van, de a folyamat teljesen más: számos, korábban megszokott dologra egyáltalán nincs szükség, például olajcserére sem. Fékcserére is nagyon kicsi az esély, mivel egy elektromos autós szinte csak vészfékezésre használja a fékpedált. A fékezések 80 százalékához a regeneratív (gázpedált felengedő) fékezés is elegendő, így a mechanikus fékek sokkal kevésbé kopnak.
13. Az elektromos Corsába ugyanazok a funkciók, asszisztenciák kerülnek, mint a benzinesbe?
Igen. Sőt, a Corsa-e alapfelszereltsége gazdagabb, mint a benzines változaté. Az elektromos modelnél például alapból jár az OpelConnect okosautó-rendszer, a digitális műszerfal, az érintőképernyő, és a kulcs nélküli indítás. Ráadásul akár kettes szintű önvezetésre is képes a Corsa-e: a sávban tartja magát, segít a vezetőnek kanyarodni az úttal együtt, illetve magától indul és megáll, ha előtte megáll, majd majd elindul az autósor. Persze hivatalosan még nem engedhetjük el a kormányt, és nem dőlhetünk tejesen hátra, de a technika fejlettsége már most lélegzetelállító.
Az Opel elektromos és plug-in hibrid modelljeiről ezen a linken találsz több információt.
Ha érdekel, hogy nekünk mennyire jött be a Corsa-e, akkor olvasd el tesztünket. A hamarosan érkező elektromos Mokkáról (Mokka-e) itt találsz néhány érdekességet. A Grandland X Hybrid4-et pedig elvittük kirándulni három csodás hazai hegyvidékre, ne hagyd ki izgalmas beszámolónkat!
Támogatott tartalom