7. Ha kint hagyom nyilvános töltőn az autót, más nem tudja leszedni, hogy a sajátját tegye rá?
Dehogyis! A csatlakozó lereteszel, amint bezárjuk az autót. Az oszlopon és az autónál is lezáródik a csatlakozó. Szinte az összes nyilvános töltőoszlop alkalmazáson keresztül ellenőrizhető, s élőben láthatjuk, van-e szabad csatlakozó, sőt, van olyan szolgáltató is, ahol üzenetet is küldhetünk a másik felhasználónak. Ráírhatunk például, hogy megkérdezzük tőle, meddig marad még az autója a töltőn.
8. Hazánkban milyen szintű a töltőhálózat kiépítettsége?
Nagyon jó, ma már mindenhova el lehet jutni elektromos autóval. Többféle szolgáltató is üzemeltet elektromos töltőhálózatot, a legnagyobb a Mobiliti (zöldes oszlopok), de számos más jelentős szereplő is kínál szolgáltatást, pl. a MOL vagy az E.ON (kékes oszlopok) és a Mobility (zöldes oszlopok). Ezekkel találkozhatunk például az ALDI, a Decathlon és a Spar parkolóiban, és számos más közterületen. A legtöbb szolgáltatónak van applikációja, érdemes ezeket letölteni, mert folyamatosan frissítik őket az új töltőpontokkal. Persze az elektromos autók navigációjában is benne vannak a töltőoszlopok, de ezek ritkábban frissülnek.
9. Mi a helyzet a villámtöltővel? Bármilyen elektromos autó tölthető róla?
Bár az új típusok többsége képes villámtöltésre is, ez nem minden elektromos autóról mondható el. A villámtöltők egyenáramú, kimagaslóan nagy teljesítményű (és nagyobb méretű) töltőoszlopok, amelyek teljesítményét nem minden autótípus képes fogadni. Ha igen, fontos tudni, hogy az adott autó milyen teljesítményű villámtöltésre képes – ez az elektromos autók egyik legfontosabb paramétere. Egy átlagos nyilvános töltőoszlopon az elektromos Opel Corsa öt óra alatt tölthető fel 0-ról 100 százalékra (ez akár munkaidő alatt, akár éjszaka teljes töltést biztosít). Ezzel szemben egy villámtöltő oszlopon az alapfelszereltségű Opel Corsa akár 30 perc alatt feltölthető, ami kiemelkedő. De a villámtöltés a legtöbb versenytárs alapfelszereltségű modelljeinél is megvan 1 óra alatt. Fontos hozzátenni, hogy a villámtöltés az elektromos autók esetében érhető el, plug-in hibrideket nem lehet villámtölteni.
10. Külföldön hogyan tudom használni a plug-in hibrid és az elektromos autót? Sokan tartanak tőle, hogy nem találnak időben töltőpontot…
Egy plug-in hibridnél ez nem nagy gond, hiszen ha elfogy az áram, akkor megy tovább benzinmotorral – igaz, ekkor már nem lesz kiemelkedően kedvező a fogyasztása sem. Ezért is fontos, hogy amikor csak van rá lehetőség, csatlakoztassuk a töltőre (pl. éjszaka, vagy strandolás, bevásárlás közben), hiszen az így betöltött áram biztosítja, hogy a mindennapi távokon olcsón és környezettudatosan autózhassunk.
Ha elektromos autóval tervezünk hosszabb utat, ott érdemes előre tervezni, hogy például az útvonal mentén hol találunk villámtöltőt, és milyen teljesítménnyel. Mondok egy példát: bár egy elektromos Corsa 100 kW teljesítménnyel villámtölthető, de ha az útvonalon csak 50 kW-ra képes villámtöltőt találunk, akkor a töltésre több időt kell szánnunk. Ez a tervezés ma már nem nagy teher, számos okostelefonos alkalmazás segíthet bennünket, így az áttekintés mindössze pár percet vesz igénybe. Ez a külföldi utak esetében sem akadály, a népszerű Mobiliti alkalmazással például külföldi töltőoszlopokon is indíthatunk töltést. De indulás előtt érdemes letölteni a helyi applikációkat is. Egy külföldi út elektromos autóval kicsit több tervezést és tudatosságot igényel, de gyorsan bele lehet jönni.
Lapozz, hogy megtudd, miben más egy elektromos autó vezetése, mint például egy benzinesé.