3. Melyiket érdemes választani? Hibrid, plug-in hibrid, elektromos – mi a különbség köztük?

Egyrészt attól függ, hogy mennyi pénzt szánunk rá, másrészt pedig, hogy mire használjuk, milyen a “használat-karakterisztikánk”. A két véglet a belső égésű és a tisztán elektromos autó, ezek között három kategóriát különböztetünk meg. A könnyű (mild) hibrid fékezéskor energiát termel vissza, amely egy kis akkumulátorban tárolódik, majd az energia az indulásban segít. A mild hibrid önerőből még nem képes elektromos autóként haladni, de a szén-dioxid kibocsátása és üzemanyag fogyasztása kevesebb lesz. Egy ilyen autót tölteni sem lehet külső forrásból, hiszen nincs benne akkora akkumulátor, a benne lévő miniakku csak a fékezéskor nyert energiát képes tárolni. Egy könnyű hibrid rendszerrel szerelt autó felára 300-400 ezer forint egy hagyományos belső égésűhöz képest.

 

A következő kategória a teljes (full) hibrid. Nagyon leegyszerűsítve ez olyan, mint a könnyű hibrid, de kicsit nagyobb benne a villanymotor és az akkumulátor. Egy full hibrid autó már tud tisztán elektromosan haladni, de csak rövid távokon. Például amíg a parkolóból elindulunk, majd az autó felgyorsul a kívánt tempóra, ezt tisztán elektromosan tudjuk megtenni, és amikor már lendületben van az autó, akkor kapcsol be a benzinmotor. Egy full hibrid autót sem tudunk külső forrásból tölteni, hiszen még itt is túl kicsi az akku ahhoz, hogy értelme legyen a külső töltésnek. Ám fékezésből ez a rendszer is tud energiát visszatáplálni az akksiba, amit aztán gyorsításkor felhasználhat. A könnyű hibridekhez képest nagyobb villanymotor és akku viszont több lehetőséget is kínál a mérnökök számára a belső égésű motorral való együttműködésre. Egy full hibrid autó természetesen drágább, és mivel még mindig nem nyújt eleget a teljes elektromos hajtáshoz, így sem a könnyű hibrid, sem a full hibrid nem kaphat zöld rendszámot.

kék és fekete opel grandland x hybrid4
A 300 lóerős Grandland X Hybrid4 tisztán elektromos üzemmódban 60 km-t tud megtenni

4. Mikortól jár a zöld rendszám?

A harmadik, plug-in hibrid verziótól. A plug-in hibrid, vagy tölthető hibrid autók lényegében két hajtásláncot tartalmaznak egy karosszériában – egy teljes értékű elektromos és egy teljes értékű belső égésű hajtást. A plug-in hibridekbe már megfelelő méretű akku kerül, amellyel általában 60 km körüli hatótáv érhető el tisztán elektromosan. Azért éppen 60 km, mert az emberek nagy része nem tesz meg ennél többet naponta. Az ingázók, városban közlekedők többségének ez bőven elég. A plug-in hibrid Opel Grandland X benzinfogyasztása a WLTP szerint (ami vegyes utakon való közlekedést feltételez, ebben van minden a városi hidegindítástól az autópályáig) 1,3-1,5 liter 100 km-en, ebben benne van az akkuban tárolt energia felhasználása is. Ehhez persze az kell, hogy minden nap, vagy minden út előtt feltöltsük az autót.

opel grandland 3 plug-in hibrid suv
Érdemes töltőre tenni a plug-in hibrid autót, amíg például dolgozunk vagy vásárolunk

5. Ami akkor a legkényelmesebb, ha otthon is tudom tölteni…

Igen. Az otthoni töltéshez szerencsére többféle áramvételi lehetőség létezik. Lehet tölteni 230 voltos töltővel a hagyományos konnektorokból, de bárhová kiépíthető fali gyorstöltő, ami ugyanúgy működik, mint egy nyilvános töltőoszlop (ehhez kapacitásbővítésre lehet szükség az áramszolgáltatótól). Töltőkábel és csatlakozók terén is nagy a választék. Van olyan kábelünk, aminek a végén adapterrel cserélhető a csatlakozó, így minden áramforrással használható: otthonra a 230 voltos csatlakozót tesszük fel, nyilvános oszlophoz a Type 2-est, 400 voltos „ipari áram” csatlakozóhoz pedig az ahhoz szükségest.

6. Esőben szabad tölteni?

Persze! A szabványnak megfelelően úgy van kialakítva a rendszer, hogy a víz sehol sem tud bejutni az elektromos csatlakozóba.

Lapozz, hogy még több mindent megtudj az elektromos autókról.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
1
2
3
4