Tavaly még koncepcióautó volt, idén már valóság. Tavasztól érkezik több európai országba a 2019-ben bemutatott tanulmányautó leegyszerűsített változata. A hamarosan megjelenő Citroën Ami közösségi autózásra lett tervezve. Az elektromos miniautó jónéhány alapvető kényelmi funkciótól mentes, azonban az ára miatt úgy gondoljuk, sokan hajlandók lesznek szemet hunyni hiányosságai felett.
Citroën Ami – A jogosítvány nélkül vezethető autó
Az Ami lényegében egy mopedautó, amely a legtöbb EU-s országban akár már 14 vagy 16 éves kortól vezethető, ráadásul sok helyen még jogosítvány sem szükséges a használatához. A besorolásnak megfelelően a Citroën Ami végsebessége 45 km/h, tömege még akksikkal együtt is csupán 485 kg.
2,4 méteres hosszával es 1,39 méteres szélességével igazi kompaktautó. Az akkumulátor 5,5 kWh-s, amihez a Citroën háromórás töltési időt és 70 km-es hatótávot ígér. Sőt, elektromos autó töltőkábel mellett, hagyományos 220 V-os konnektorhoz csatlakoztatva is tölthető.
Közösségi autózás mindenek felett
A Citroën elsősorban városi közösségi autózásra, így autómegosztó-szolgáltatások kínálatába szánja az Amit. Ahol elérhető ez a konstrukció, ott nagyon jutányos díjazásra számíthatnak az autósok a Citroëntől. A havidíjas változat, 2644 eurós letét kifizetése után mindössze havi 20 euróba kerül. Ugyanakkor a városi elektromos roller szolgáltatás mintájára percdíjban 0,26 eurócentért, vagy havi bérlésre 9,90 euróért is használhatjuk a francia törpeautót.
A Citroën Ami természetesen megvásárolható saját használatra is. Az elektromos autó teljes ára „mindössze” 6000 euróba, azaz kb. kétmillió forintba kerül. Azonban a Citroën szalonokban ne keressük a törpeautót, mivel az kizárólag online felületen keresztül lesz értékesítve.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
Olcsó elektromos autó kompromisszumokkal
Bár a Citroën Ami formaterve elég egyedire sikerült, annak felépítése és főleg belső dizájnja az egyszerűség elvét képviseli. A szimmetrikus ajtók, lökhárító és a többi elem között alig akad egy-két különleges, egyedi megoldás az autóban.
A néhány élénk szín ellenére az autóbelső még ennél is lehangolóbbra és puritánra sikerült, a tervezők a kényelmi funkciókat beáldozták a kedvező ár érdekében. Így például elektromos ablakemelőkre ne számítsunk, helyette manuálisan dönthető/nyitható ablakokat kapott az Ami. Ezek után már nem is meglepő, hogy az autó még beépített infotainmenttel sem rendelkezik. Így ha például zenét szeretnénk hallgatni autózás közben, ahhoz szükségünk lesz egyrészről saját telefonunkra, másrészről pedig egy hordozható Bluetooth-hangszóróra is.
Pozitívum viszont, hogy a Citroën Ami tágasnak és világosnak hat, ami részben a sok ablakfelületnek és panorámatetőnek is köszönhető. A kocsihoz elérhető lesz egy okostelefonos alkalmazás, amellyel többek között az autó aktuális állapotát és teljesítményét monitorozhatjuk.
A végletekig leegyszerűsített külső és belső után a Citroën azért ad egy kis személyre szabási lehetőséget is. Az Ami színeit és oldalsó mintázatát ugyanis hat különböző színű és mintázatú csomagból választhatjuk ki. Így, a többnyire szürke autóba belecsempészhetünk némi életet is.
Elektromos autót mindenkinek
Az autó hiányosságai is azt mutatják, hogy azt leginkább városi autómegosztó szolgáltatások kínálatába tervezték. Itthon is vélhetően közösségi autóként jelenik majd meg először. Ezekből szerencsére már Budapesten is egyre több található, a legnépszerűbbek azonban még mindig a GreenGo és a MOL Limo.
A Citroën Ami előrendelése március 30-tól lehetséges Franciaországban, az első modellek leszállítása pedig júniusra lesz esedékes. A törpeautó nyár végéig megjelenik még Spanyolországban, Olaszországban, Belgiumban, Portugáliában és Németországban is. Átszámítva kétmillió forintos árával a Citroën Ami a legolcsóbb elektromos autó lesz a piacon, így meg van benne a potenciál, hogy egyben a legszélesebb körben elterjedő villanyautó legyen.
Forrás: The Verge