Egy női autós magazin társalapítójaként kicsit furcsán éreztem magam a BKK és a Fővárosi Önkormányzat eseményén, amelyen több újságíróval együtt a belváros kerékpárútjait jártuk be biciklivel. Én, aki az utóbbi másfél évben szinte hetente új autót tesztelek, és aki csak megsimogatja az otthon porosodó kerékpárját, most ismét nyeregbe pattantam. De nem bántam meg! Mert Budapest kerékpárútjai olyan élményt adtak, és olyan érzéseket szabadítottak fel bennem újra, amelyeket rég elfelejtettem.
Budapest kerékpárútjai sokáig vártak rám
A bicikli mindig hű társam volt. Vidéken nőttem fel, ott mindenhova azzal mentem, moziba, strandra, a barátnőimhez. Amikor Pestre költöztem, jött a BKV, a gyaloglás, és néha a szüleim autója. Eszembe sem jutott kerékpárral bemenni a külvárosból a belvárosba…Aztán az egyetemi évek alatt több napos biciklitúrákra jártunk a barátokkal, vidékre. Amikor megszülettek a fiaim, és ők is elkezdtek biciklizni, maradtunk itt, a kerületben. Biciklivel mentünk az oviba, iskolába, a helyi barátokhoz. Néha felpakoltuk a kerékpárokat az autóra, és lementünk a Velencei-tóhoz. De előfordult, hogy Ausztriába is kivittük a bicikliket. Ám a belvárosba továbbra sem merészkedtem be.
Budapest kerékpárútjai nem vonzottak. A kifogásaim között ezek szerepeltek: messze van a munkahelyem, a külső kerületekben nincs bicikliút, megizzadok, nem lehet csinos ruhában tekerni, ellopják a biciklit, félek az autóktól, mi van, ha elkezd esni az eső, stb.
Tippek a városi bringasulitól
Mivel azonban a Drive Me Baby magazinban az autók mellett egyéb mobilitási formákkal, témákkal is foglalkozunk – például a MOL Bubi bringákrólis gyakran írunk -, ezért úgy gondoltam, miért ne nézzem meg és próbáljam ki a bicikliutakat. Amelyek egyébként viharos vitákat tudnak kelteni az autósok és kerékpárosok között, különösen most, hogy a járvány idején újabb biciklisávokatalakított ki a főváros. (Az ideiglenes sávok sorsáról épp a napokban döntöttek, ennek eredményéről is szólok majd.)
Ám, ha valaki a belvárosi biciklizés szempontjából teljesen kezdő, akárcsak én, annak bármelyik kerékpárút veszélyesnek tűnhet. Éppen ezért nagyon megörültem, amikor megtudtam, hogy a közös tekerést Árva János, a Velo Budapest! városi bringasuli vezetője fogja vezetni. Ez a suli olyan, mint egy autós iskola, csak éppen bicikliseknek. A biztonságos városi kerékpározást tanítják meg, olyan tippeket és tanácsokat adnak, amelyek abban segítenek, hogy a forgalmas nagyvárosban is magabiztosan kerekezzünk. Jánostól megtudtam például, hogy:
bő szoknyában is lehet biciklizni (össze kell fogni a lábunk között egy hajgumival az anyagot),
a zebrán inkább szálljunk le a bicikliről és toljuk át az úton,
az álló autók mellett haladva mindig tartsunk egy ajtónyitási távolságot,
ha nem akarunk megizzadni, lassan tekerjünk,
egyirányú utcában csak akkor menjünk szembe a forgalommal, ha rutinosak vagyunk.
Lapozz, hogy megtudd, hogyan változnak a budapesti bicikliutak!
Más arcát mutatja a város bicikliről
Kis túránk a Nyugati-térről indult a Nagykörúton, majd az Oktogontól az Andrássy-út, Deák Ferenc tér, Dohány utca, Blaha Lujza tér, József-körút, Baross utca, Kálvin-tér, Kecskeméti utca, Egyetem-tér, Petőfi Sándor utca, Ferenciek-tere felé haladtunk. Meglepően gyorsan bejártuk ezt az 5-6 km hosszú útvonalat. Jó érzés volt elszáguldani az álló kocsik mellett, lehagyni a gyalogosokat, szabadon arra menni, amerre szeretnék (persze betartva a KRESZ-t). A Dohány utca például szinte teljesen üres volt, ami a most indult forgalomcsillapítási projekteknek köszönhető.
Ezen a délelőttön azonban fontos dolog történt: Budapest kerékpárútjai által olyan szemszögből tapasztalhattam meg a várost, amilyenből eddig még nem sikerült! Nem suhantam el a szépségei előtt, mint autóval, viszont nagyobb távot bejártam ugyanannyi idő alatt, mintha gyalogoltam volna. Mindeközben szabadnak éreztem magam, sütötte az arcomat a nap, és sportoltam…na jó, azért ez nem volt nagy izommunka, de mégsem egy autóban ücsörögtem. És ami nagyon fontos: azt hittem, sokkal rosszabb lesz az autók mellett tekerni. Ám egyáltalán nem éreztem félelmetesnek a forgalmat – persze azért résen kell lenni, nem lehet „eszetlenül” tekerni. És az is hasznos lehet, ha előre tudjuk, hogy merre akarunk menni, ha jól ismerjük az útvonalakat, úgy sokkal magabiztosabbnak érezhetjük magunkat.
Egyébként szerintem jó lenne, ha minden autós kipróbálná, hogy milyen kerékpárosként közlekedni Budapesten. Valószínűleg másként vélekedne utána, és jobban figyelne rájuk…De ez fordítva is igaz. A bicikliseknek is érdemes lenne néha autót vezetniük a nagy forgalomban, miközben mellettük tekernek el a bringások.
És hogy a tesztnap fényében ezentúl bicikliznék-e Budapesten? Ha a belvárosban laknék, és ott is dolgoznék, akkor biztosan. De mivel külső kerületben élek, ezért nem tudom beválllani. Nekem marad továbbra is az autó, a BKK járatai és a gyaloglás.
Így változnak Budapest kerékpárútjai
És akkor most nézzük, hogyan változnak az ideiglenesen kialakított kerékpárútvonalak! Kompromisszumos megoldás született. A cél ugyanis az, hogy az autóval közlekedőknek könnyebb legyen a haladás, ugyanakkor a lehető legtöbb helyen megmaradjanak a kerékpársávok, amelyeket a nemrég végzett felmérés szerint megszerettek a bringások.
Ennek tükrében a Nagykörúton a Petőfi híd és a Dohány utca között a parkolósáv helyére kerül a kerékpársáv, újra 2×2 sávon lehet majd a körút ezen szakaszán autóval közlekedni. A legszűkebb szakaszokon (pl. villamosmegálló közelében) a kerékpársáv a járdákon halad. A Nyugati pályaudvar és a Dohány utca között megmarad a jelenlegi forgalmi rend, de a lámpaprogram újrahangolása itt is a gördülékenyebb gépjárműforgalmat segíti majd.
Az Üllői úti kerékpársáv helyére a metrópótló buszoknak van szüksége, ezért itt az M3-as középső szakaszán induló pótláskor megszűnik a bringasáv. A többi új kerékpársáv a Bartók Béla úton, a Tétényi úton, a Villányi úton és a Baross utcában megmarad.
Ráadásként pedig szeptembertől – egy három hónapos tesztidőszakra – hétvégenként díjmentesen lehet kerékpárt szállítani a BKK minden arra alkalmas vonalán. Ez azt jelenti, hogy a kerékpárosoknak csak saját utazásukhoz szükséges jeggyel, bérlettel kell rendelkezniük, a biciklinek nem kell külön jegyet vagy bérletet váltaniuk.