Új autó vásárlásakor a külső megjelenés helyett ma már sokkal inkább az autó fenntarthatósága és megbízhatósága lett az elsődleges szempont. Az FCA kutatása azonban nemcsak erre, hanem az autóhasználati szokások változására is fókuszált.
Megbízhatóság és fenntarthatóság az élen
A szokásos kérdéseken túl a kutatók olyan témaköröket is feszegettek, amelyek túlmutatnak az átlagos autóhasználati szokásokon. Felmerült többek között például, hogy a tulajdonosok vajon elnevezik-e az autójukat, vagy éppen mennyire adnak igazat a nőket érintő sztereotípiáknak. Beatrix például Babydollnak hívja a az autóját: Ő itt Babydoll, a rózsaszínbe öltöztetett fekete Volkswagen New Beetle
A felmérésben résztvevők 91%-a az autó megbízhatóságát tartja mindennél fontosabbnak. Ebben a kérdésben a férfiak és a nők egyaránt ezt a tulajdonságot jelölték meg elsődleges szempontnak. A nők többségének a megbízhatóság után a második legfontosabb feltétel a fogyasztás. A férfiak közel felének ezzel szemben inkább az autó márkája számít, míg a női sofőrök csupán harmada tulajdonított ennek jelentőséget. A fiatal és az idősebb közép- és felsővezetőknél a megbízhatóság mellett kiemelten fontos még a praktikum, a méret és a forma. A beosztott szellemi és fizikai munkát végzők körében sokkal hangsúlyosabb volt az ár és természetesen a fogyasztás. És hogy mi alapján választ egy nő autót, annak mi is utánajártunk: Hogyan vásárol egy nő autót? Neki sem csak a szín számít!
A felmérés külön részt szentelt a fenntarthatóság kérdéskörének. Ebből kiderült, hogy a válaszadók 88%-ának kifejezetten fontos a környezetvédelem. Ez a szám pedig hatalmas változás, hiszen 10 évvel ezelőtt ez szempont a lista végén kullogott. További érdekesség, hogy mind a vidéki, mind a városi autóvezetők körében kimagasló helyet foglal el a fenntarthatóság szempontja. Kisokosunk segít neked, hogy megismerd az elektromos autózás előnyeit: Elektromos autó a vágyad, de bizonytalan vagy a működtetését illetően? Válaszolunk a kérdéseidre!
A következő oldalon kiderül, hogy a férfiak vagy a nők káromkodnak-e többet az autóban.
Nem eszünk, de káromkodunk az autóban
A megkérdezettek csupán 7%-a válaszolt úgy, hogy fogyaszt valamilyen nassolnivalót az autóban. A vezetők több mint fele azonban soha nem étkezik járművében. A következő kérdéskör azonban ennél sokkal megosztóbb témát feszegetett, méghozzá az autóban való káromkodást. Kiderült, hogy a budapesti és vidéki nagyvárosi férfiak mintegy háromnegyede szokott káromkodni. Ami meglepő, hogy a nők között is nagyon hasonló ez az arány. A kutatás rámutatott arra, hogy az életkor előrehaladtával egyre ritkábban káromkodunk. Tudtad, hogy épp most indult egy kampány, ami az agresszív vezetés ellen lép fel? Bővebb infó itt: Talmácsi Gábor és Michelisz Norbert együtt lép fel az agresszió ellen
Az autó becézését illetően azonban a nők kerültek többségbe. Majdnem felük ugyanis ad nevet négykerekű társának, míg a férfiaknak csupán 30%-a becézi járművét. A színválasztás kérdésköre újabb meglepő eredményekkel szolgált. A fiatalabb nők 42%-a, míg a fiatalabb férfiak 41%-a a sötét színekre voksol. Ezzel szemben az idősebb nők és férfiak között a piros, fehér és szürke, valamint a natúr színek a népszerűek. Míg a korábbi években a fiatalok a vagány, kirívó színeket preferálták, ma már nyoma sincs ennek. A színpszichológia az autókkal is foglalkozik: Színpszichológia: mutasd az autód, megmondom ki vagy!
A felmérés utolsó része a női vezetőket érintő sztereotípiák alakulására volt kíváncsi. A férfiak 71%-a szerint van valamiféle igazságtartalma a női vezetőkről szóló negatív véleményeknek. De a megkérdezettek csupán 1%-a mondta azt, hogy ezek a felvetések abszolút jogosak. Sajnos azonban így is sokszor megkapják a nők a férfiaktól, hogy Mucikám, inkább a levest kavargasd, ne a kormányt forgasd!
Ezek a korábbi cikkek is érdekelhetnek: