Egyre felkészültebben vásárolunk új autót, szeretjük az automata megoldásokat, a belső dizájn pedig kiemelten fontos nekünk, nőknek. Sőt megsúgjuk, az autóvásárlások többsége mögött erősen érezhető a női befolyás. Bánhidi Zsófiával, a Lexus első magyarországi női értékesítőjével beszélgettünk arról, milyen egy mai nő, mint autóvásárló.
„Alapvetően három fő típust lehet megkülönböztetni a női autóvásárlók között. Létezik az önálló vásárló, aki céltudatos, egyedül dönt, vagy legalábbis nagyon határozott elképzelése van az új autóját illetően. A felhasználó típus önzetlen, előtérbe helyezi a család igényeit, mások kívánságát is szem előtt tartja. Az impulzív vásárló gyorsan dönt, könnyen rabul ejti egy-egy különleges autó látványa. Meglátni és megszeretni elven vásárol” – sorolja Bánhidi Zsófia, a Lexus Buda értékesítő tanácsadója.
Érzelmi alapon veszünk új autót, de félünk a színektől
Alapvetően azt gondolnánk, hogy az autóvásárló nők szinte csak érzelmi, a férfiak pedig inkább praktikus szempontok alapján döntenek egy-egy kocsi mellett. A kép azonban ennél kicsit árnyaltabb.
„Valóban a nőkre jellemző inkább, hogy intuíciók alapján döntenek. Fontos számukra, hogy az a bizonyos autó mennyire hat az érzékeikre. Emellett viszont az elmúlt időszakban sokkal több nőt látok következetes érvek alapján választani. Ilyenek például: a megbízhatóság, kezelhetőség, járulékos és üzemeltetési költségek. Az autót életük állandó részeként tekintik, ezért igyekeznek olyan márkát és típust választani, ami minden szempontból segítségükre van, illeszkedik a mindennapjaikba. A férfiak inkább képesek úgy vásárolni autót, mint órát vagy nyakkendőt. Az érzelmi oldal persze itt is előkerül: mennyire áll jól nekik, mennyire érzik jól magukat benne és mennyire passzol az imidzsükhöz.”
Egyértelműnek tűnhet, hogy a nők választanak inkább színes autókat, a pirosért egyébként is odavagyunk. A valóság azonban rácáfol erre. „Annak ellenére, hogy kínálatunkban sok különleges szín található, a férfiak választanak inkább merészebb, feltűnőbb színeket. Konkrét női vagy férfi szín sem létezik már, a társadalombeli változások – egyenjogúság, identitás, uniszex termékek megjelenése, divat – elmosták ezeket a szigorú megkülönböztetéseket”.
A következő oldalon további érdekességeket tudhatsz még a női autóvásárlókról.
Szeretjük a praktikus kiegészítőket
A vásárlási szempontokat tovább vizsgálva nem nehéz kitalálni, hogy az autók felszereltségét tekintve is eltérő igényei vannak egy nőnek és egy férfinak. „A nők sokkal inkább kedvelik az olyan extrákat, amelyek az automatikus funkciókat támogatják, mint például az automata sebváltó vagy az elektromos csomagtér ajtó. A belső dizájn kialakítása is egy sarkalatos pont. Egy női szem rögtön keresi a harmóniát, látja a formák, élek rendszerét, jelentését – a tervezők legnagyobb örömére! Például a Lexus UX modellnél a műszerfal kialakítása feltűnően aszimmetrikus, mégis harmonikus benyomást kelt. Ezt kivétel nélkül minden hölgy észreveszi.”
A női autóvásárló tudatosan dönt és befolyásol
Zsófi szerint nekünk, nőknek a vásárlás során különösen fontos az értékesítők profizmusa és nagyon figyelembe vesszük a márka ígéretét. Emellett egyre jobban ügyelünk a környezetvédelemre, a hibrid autót választók között nagyobb arányban vannak a nők, mint a férfiak. A kezelhetőség, alacsony üzemeltetési költség, takarékosság is fő szempont. Illetve a kapcsolódó szolgáltatások, azaz mit kapunk még azon felül, hogy egy új négykerekűvel gurulunk ki a szalonból.
A legtöbb autóvásárlás mögött erősen érezhető a női befolyás. „Amikor egy hölgy a családjával, vagy a társával érkezik a szalonba, igyekszem mindig úgy alakítani a tárgyalást, hogy ő is fontosnak érezhesse magát a választási folyamatban, még ha a férfi is az aktívabb tárgyalópartner. Az esetek többségében végül szinte mindig úgy alakul, hogy nagyon számít a nők véleménye a döntés meghozatalában – meséli Zsófi. – Azt javaslom minden nőnek, aki autóvásárlás előtt áll, hogy merjen mindig az első, női megérzésre hallgatni és kérdezzen bátran, nincsen felesleges és helytelen kérdés!”