Kezdőlap Autók DMB Kisokos Vezetés közben enni? Vigyázz, mert büntetés lehet a vége!

Vezetés közben enni? Vigyázz, mert büntetés lehet a vége!

Németországban tavaly április 1. óta jogszabály tiltja a vezetés közbeni étkezést; fotó: Freepik

Egy gyors szendvics vagy snack vezetés közben? Bizonyára jól esik, ha éhesek vagyunk, de sokak számára az utazás is jobban telik némi nasizás mellett. Ámde vezetés közben enni korántsem veszélytelen! A Német Közlekedésbiztonsági Tanács (DVR) kutatása alapján 1,8-szoros baleseti kockázat növekedést eredményez: a volán mögötti étkezés évente hozzávetőlegesen ugyanannyi személysérüléses közúti balesetet okoz a német utakon, mint a vezetés közbeni mobiltelefon használat!

Konkrét példa az elrettentésre

Akinek reggel sietős az útja, vagy már eleve késéssel indul, gyakran viszi magával a szendvicsét az autóba, gondolván, hogy majd menet közben elfogyasztja. Valljuk be, hogy szerencsére ritkán adódik ebből gond, de sajnos előfordulhat! Fontos, hogy egy hosszabb útra felkészüljünk, és ne vágjunk neki éhesen, de jobb, ha még az indulás előtt feltankoljuk a szervezetünket. Németországban konkrét példa is szolgált a figyelem felkeltésére. A sofőr egy autópálya melletti drive-in gyorsétteremben hamburgert, sült krumplit és kólát vásárolt, majd a hamburgert nyomban kicsomagolva enni kezdett, s a járművel elindult. Egészen a felhajtó sávig jutott, amikor a hamburger tartalmának fele kipotyogott és a nadrágján landolt. Ekkor a sofőr figyelme az útról a nadrágra irányult, miközben a jármű gyorsítva haladt tovább, s hátulról nekiütközött az előtte haladó gépkocsinak. A személyi sérülés keletkezésén túl az étel és a kóla beterítette az utastér első részét, így a kiérkező rendőröknek nem volt nehéz a „tárgyi bizonyítékokat” megtalálni.

A cikk a következő oldalon folytatódik. 

Van, ahol már büntetést von maga után a volán mögötti étkezés

Természetesen nem ez az egy eset vezetett a német KRESZ (StVO) megfelelő módosításához, hanem sokkal inkább egy másik, immár hatósági kezdeményezés. A sebességtúllépések során készített képfelvételek központi feldolgozó helyén (németül: Bußgeldstelle) ugyanis azt észlelték, hogy a gyorshajtó sofőrökön belül nem csekély azoknak a száma, akiknek a kezében vezetés közben hamburger, szendvics, pizza szelet, vagy más ennivaló van. És az ételt ráadásul nem csak a kezükben tartják, hanem étkeznek is. A jelenség olyan méreteket öltött, hogy a nyilvánvaló veszélyek miatt a hatósági szakemberek kezdeményezéssel éltek a szövetségi kormány felé. Azt javasolták, hogy a vezetés közbeni étkezés legyen nevesített, önálló közlekedési szabályszegés. A szövetségi kormány el is fogadta a törvényjavaslatot. Ennek értelmében tavaly április 01-től 15 eurós bírsággal fenyegetik azokat a sofőröket, akik vezetés közben étkeznek. Ha leállításos ellenőrzés során érik őket tetten, és a sofőr elismeri a szabályszegést, akkor a bírság összege 10 euróra csökken. Ez az összeg természetesen jelzésértékű, hiszen a 10-15 euró megfizetése senkinek az életét nem befolyásolja, s nem csökkenti le a család életszínvonalát. Mégis a szabályozás létének fontos közlekedésbiztonsági üzenete van, amit a német autósok többsége elfogad és magáénak vall. A külföldi turistákról, valamint a tranzit forgalomban résztvevőkről ugyanakkor ez már kisebb arányban mondható el.

A közlekedésbiztonságra is komoly befolyással van, ha vezetés közben eszünk; fotó: Freepik/jcomp

Mi van azzal, aki iszik?

És ami még érdekes: a tilalom és a pénzbüntetés kizárólag a vezetés közben étkezőkre terjed ki. Aki italt fogyaszt, arra nem. A vezetés közbeni italfogyasztás tehát továbbra is legális cselekedet maradt. Éppen ezért a DVR azt ajánlja, hogy aki megéhezik, vagy hosszabb útra megy, szendvics helyett inkább magas kalóriatartalmú italt tartson magánál. De a legbiztosabb megoldás: a sofőr álljon meg egy parkolóban, ott fogyassza el a szendvicsét. Csak ezt követően induljon tovább, amikor figyelmét teljes egészében ismét az útra, a közúti forgalomra tudja fordítani. A parkolóhelyen történő megálláskor nem csak az étkezés történik biztonságos keretek között, hanem eközben a sofőr is pihen, kikapcsolódik, ami legalább olyan fontos közlekedésbiztonsági tényező. Mert a jó sofőr egyik tulajdonsága, hogy csökkenti azokat a rizikó tényezőket, melyek vezetés közben előfordulhatnak. Mindenkor!

A cikk a következő oldalon folytatódik.

Itthon lehet vezetés közben enni?

Más európai országokban a volán mögötti étkezés, vagy ivás általában nem minősül nevesített, önálló szabályszegésnek. Ennek ellenére azt nem lehet kijelenteni, hogy ezek a cselekedetek minden esetben jogszerűek lennének. Az Egyesült Királyságban például a Highway Code nem tesz említést a vezetés közbeni evés és ivás tilalmáról. Ugyanakkor, ha ezek a cselekedetek elvonják a sofőr figyelmét, és ezt a közúton intézkedő rendőr megállapítja (pl. az autó bizonytalanul halad a sávjában stb.), akkor a jármű vezetőjének 100 font helyszíni bírságot kell megfizetnie. Továbbá három büntetőpontot is kap. Ilyen körülmények mellett egy hamburger ára már igencsak borsosnak számít, nem éri meg vezetés közben enni. Ha pedig a sofőr balesetet okoz, vezetés közbeni ételfogyasztását a bíróság súlyosbító körülményként értékeli.

Duplán jól járunk, ha inkább egy parkolóhelyen állunk meg és ott eszünk, illetve pihenünk; fotó: Freepik

Ehhez részben hasonló a hazai jogrendszer is. A KRESZ-ben nincs konkrétan leírva, hogy a forgalomban részt vevő jármű vezetője nem étkezhet, vagy nem fogyaszthat italt. Ugyanakkor, ha a volán mögötti étkezés emiatt másokat közlekedésükben zavar, akadályoz, vagy veszélyhelyzet alakul ki, illetve baleset történik, akkor a helyszíni intézkedés, vagy az eljárás során a 3 § (1) bekezdés c/pontjában foglaltak minden bizonnyal megállnak. „Aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles…úgy közlekedni, hogy a személy-és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, másokat a közlekedésükben indokolatlanul ne akadályozzon és ne zavarjon”.

Forrás: Közlekedésbiztonság