Amikor leesik a hó, az az embert és a gépet is próbára teszi. Ilyenkor még a gyakorlott vezetőnek is figyelnie kell, amíg megszokja a megváltozott útviszonyokat. Összeállításunkban fontos tanácsokat adunk, mert a vezetés havazásban tényleg nem könnyű, és az a legkevesebb, hogy autónkon megfelelő gumik legyenek. (A téli gumikra vonatkozó külföldi szabályokat ebben a cikkben írtuk össze.)
Vezetés havazásban: a rutin kevés
Hóban nem szabad rutinból vezetni, gyorsítani, fékezni, kanyarodni. A havas, latyakos útfelületek sokkal jobban csúsznak akár a vizes aszfaltnál is. Óvatosabban kell bánni a fék-, és a gázpedállal, sőt akár a kormányzással is.
Nagyon fontos, hogy hótól letakarított autóval vágjunk neki az útnak. Elinduláskor tapasztaljuk ki, mennyire tapadnak a gumik: óvatos gázadással induljunk, és ha nincs a közelünkben másik közlekedő, akit megzavarhatunk, akkor próbáljuk ki, hogy a fékre hogyan reagál az autó. Vagyis milyen intenzív fékezésre kezd el csúszni. Ellenőrizzük a fékrendszer állapotát, hiszen vezetés során az egyik legfontosabb dolog, hogy biztonságosan meg tudjunk állni az autóval.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
Óvatosan bánjunk a kuplunggal!
Menet közben tartsunk a megszokottnál nagyobb követési távolságot, hiszen csúszós útfelületen nagyobbak a fékutak. Tolakodásnak, villogásnak, mutogatásnak ilyenkor még annyira sincs helye, mint máskor. Lassításkor használjuk a motorféket, kéziváltós autónál visszakapcsolással, automataváltósnál pedig tegyük a váltót téli állásba – ha van a kocsiban ilyen üzemmód. Induláskor is segíthet a váltó, csúszós felületen érdemes kettes fokozatból indulni, óvatos kuplungkezeléssel, így nehezebben kapar el a hajtott kerék.
A gyorsan vett kanyartól kicsúszhat az autó
A kanyarodást ne a megszokott tempóval végezzük! Csúszós úton a biztonságos kanyarsebesség jóval alacsonyabb, mint egyenes útszakaszon. Egyenes úton, ha túl nagy a tempó, azt érezhetjük az autó mozgásán, hogy elkezd „riszálni”. Tehát a kocsi előbb finoman ütemesen mozgást végez. Ha erre nem figyelünk, és fokozzuk a sebességet, akkor megpördülés lesz a vége. Az útviszonyokhoz képest gyorsan vett kanyarban az autó szintén kicsúszhat, esete válogatja, hogy ezt miképp teszi.
Ha eleve túl nagy a tempó, akkor rá se áll az ívre a kocsi, majd a kormányelfordítás fokozásával egyre jobban elveszti a tapadását, és megcsúszik. Tehát szinte tovább megy egyenesen, vagy a kanyarodási ív valamely részén érintőlegesen elhagyja az ívet. A gumik állapotától, a vezető reakcióitól függően a túlzott sebességű kanyarodás során az autó megfarolhat, csúszhat négy keréken, de akár meg is pördülhet. Szinte csak a nagyon rutinos sofőrök tudják ilyen helyzetben „összeszedni” a járművet és menteni a helyzetet.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
Vezetés havazásban: ennél csak az ónos eső a durvább!
Vezetés közben mindig figyeljük az utak állapotát! Másképp csúszik a friss- és a letaposott hó, a tisztított-, a latyakos-, a hófoltos, vagy a felfagyásos út. A legrosszabb az ónos eső, ilyenkor inkább ne induljunk útnak, mert az ónos eső igazi ellenszere csak az, ha az útkezelő sózza az utakat. Jobb elkésni, mint balesetbe keveredni! Vezetés közben kerüljük a hirtelen kormánymozdulatokat, nagy gázadásokat, rugásszerű fékezéseket, mind tapadásvesztést okozhat.
Telitank, meleg takaró, fűtés
Az első havas nap rendszerint útpálya elhagyásos balesetekkel, rácsúszásokkal, városi környezetben koccanásokkal terhelt. Ilyenkor könnyen kialakulnak dugók, lényegében bármely környezetben, legyen város, falu, bekötőút vagy autópálya. Fel kell készülni akár hosszabb várakozásra, ezért hóban vezetés során fontos a telitank, a fűtés, a meleg ruha és a feltöltött telefon. Ha pedig a csomagtartóban van pár eszköz, amellyel a bajban egymásnak is segíteni tudunk, például kislapát, vontatókábel, akkor elmondhatjuk, hogy felkészülten vágtunk neki az útnak.
A cikk az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság támogatásával készült.