Kezdőlap Autók DMB Kisokos Mutatjuk, hogy kinek éri meg saját autó helyett carsharingre váltania

Mutatjuk, hogy kinek éri meg saját autó helyett carsharingre váltania

(Fotó: GreenGo)

A GreenGo kiszámolta, hogy sok esetben jobban megéri az e-carsharing a saját autó fenntartásánál a fővárosban. A városi lakosok számára kb. 7500 km, vagy azalatti éves használat esetén jobban megéri a carsharing használata. Olvass tovább, és megtudhatod, hogy különböző élethelyzetekben, mivel jönnél ki jobban, saját autóval vagy a közösségi autózás adta lehetőségekkel. Ez is érdekelhet: Újabb területeken érhető el Budapesten a GreenGo

Tízezreket spórolhatsz, ha saját helyett megosztott autót vezetsz

Az alábbiakban konkrét példákkal illusztrálva három képzeletbeli személy és két hipotetikus, ugyanakkor realisztikus élethelyzet mutatja be, hogy mi éri meg jobban: a carsharing, vagyis az autómegosztás vagy a saját autó fenntartása. (A pontos adatok természetesen a közlekedési szokásoktól, az összehasonlított autó korától, méretétől, stb. is függenek.)

  • Zita – egy saját, régebbi, 2007-es Volkswagen Polo tulajdonosa
  • Kálmán – hitelre vásárolt 2017-es Toyota Yaris-tulajdonos
  • Gábor- nincs saját autója, GreenGoval közlekedik Budapesten

A számítás költségeiben a lehetséges összes kiadás benne van: a kötelező biztosítástól az adókon át az olajcseréig, a tisztítás, az üzemanyag (a mostani, 480 Ft-on maximalizált benzinárral számolva), a parkolás díjain át a cascóig illetve az éves értékvesztésig, a hiteles autónál még a törlesztőösszeget is beleszámítva, hiszen ezek mind hozzáadódnak a saját autó fenntartásainak költsége, nem csupán az üzemanyag díja. Így adódik össze a teljes, évenkénti összköltség, amelyet utána havi és kilométer alapú bontásban is jól mutatja a különbségeket.

Első élethelyzet – napi, átlagosan 14 km megtétele, nemcsak munkanapokon, hanem hétvégén is (70-30%-os megoszlással):

Ebben a szituációban az elképzelt közlekedők városon belül 7 km-re laknak a munkahelyüktől és minden nap autóval járnak dolgozni, hétvégenként pedig átlagosan 15-30 km-nyi távolságot tesznek meg szintén autóval. Az átlagos napi 14 km megtételével, 480 forintos benzinárral és a többi költséggel számolva az autómegosztás messze a legköltséghatékonyabb megoldás a saját autó fenntartásához képest.

Második élethelyzet – heti 2-3 autóhasználat, kiegészítve tömegközlekedéssel és kisebb távokon gyaloglással (hétvégi-hétköznapi használat aránya 50-50%):

A második esetben a közlekedőink sokkal tudatosabbak és rugalmasabbak: nem a kényelem az első nekik, hiszen vannak napok, amikor autóba ülnek, és vannak, amikor a BKK-t vagy éppen a biciklizést választják. Ők azok, akik a GreenGo szerint az ideális városiak: úticélhoz és alkalomhoz választanak maguknak közlekedési eszközt, figyelembe véve a budapesti élhetőség szempontjait. A táblázatból kiderül, hogy heti 2-3 autóhasználat mellett (itt is átlag alkalmankénti 14 km megtételével számolva) a közösségi autómegosztás éri meg jobban, közel a fele a benzines sajátautóhasználati összegnek. Ebben az élethelyzetben a költségekhez még hozzájön a BKK bérlet vagy jegy(ek) ára. Ezt se hagyd ki: Porsche Vision Gran Turismo: Videójátékhoz készített autót a német gyártó

A következő oldalon mutatjuk, mi az az átlagos autóhasználat, amikor megéri a saját autó.

Mikortól érheti meg a saját autó fenntartása?

Harmadik élethelyzet – napi 20-22 km megtétele, alkalomszerűen hétvégi kiruccanásokkal:

A harmadik élethelyzetben a szereplőink távolabb laknak a munkahelyüktől az ő esetükben a saját autó lehet az a megoldás, amivel időveszteség nélkül tehetnek meg nagy távolságot. Peremkerületekben élők, vagy a főváros két nagyon távoli pontján élők és dolgozók az elképzelt szituáció főszereplői. A táblázat jól szemlélteti, hogy csak hosszabb távokon, így napi 20-22 km megtétele után kifizetődő saját autót fenntartani és ebben a helyzetben is a hitelre vásárolt, újabb autó a legköltségesebb a három verzióból.

Az alábbi cikkeket se hagyd ki:

Forrás: GreenGo