Kezdőlap Autók Az én autóm A rally-rajongó Dia szívét másodjára rabolja el egy 2001-es évjáratú Subaru Impreza

A rally-rajongó Dia szívét másodjára rabolja el egy 2001-es évjáratú Subaru Impreza

A bordó mellé egy kék Subaru Impreza is érkezett Diához

Lelkes olvasónk, Dia, a japán autók szerelmese. Emellett nagy rally-rajongó is, így amikor megvált Swiftjétől, új kocsiként csakis olyan jöhetett szóba nála, ami jól mutat a murván. Meg is érkezett a családba egy bordó 2001-es Subaru Impreza, amihez már csak egy jogosítvány kellett. Aztán elindult a két éves kaland, sárban dagonyázás és megannyi emlék, aminek végül egy új autó vetett véget. Méghozzá egy másik 2001-es Subaru Impreza, kék színben!

Suzuki Swiften tanultál vezetni, de nem autós iskolában, hanem a férjed segítségével. Miért?

Amikor Budapestről Vecsésre költözünk, kellett egy autó. A buszmegállóban ácsorogtam, amikor szemben a füvön észrevettem a pici fehér Suzukit, ELADÓ táblával. Mivel lakásfelújítás közepén voltunk, fontos volt az ár, és hát mi lehet olcsóbb egy 94-es Swiftnél? Persze így égetőbb lett a jogosítvány kérdése, de őszintén: nagyon tartottam az autósiskoláktól, az üvöltő, agresszív oktatóktól. Stresszhelyzetben kimondottan béna tudok lenni. Ezért későbbi férjemmel kimentünk a földekre, a semmi közepére tanulni: elindulni, megállni, megfordulni. Amikor pedig már szinte „rutinból” kezeltem az autót, beiratkoztam az autós suliba.

Ez a rutin tudás jelentett számodra előnyt a tanfolyamon?

Én előnynek éreztem! Amikor három óra tanpályázás után kikanyarodtunk a nyüzsgő délutáni forgalmmba Kőbányán, se a váltót nem kellett néznem, sem a pedálokat nem kellett keresnek, tudtam a forgalomra és az oktatómra figyelni. Egyébként női oktatóhoz kerültem, akinek egy benzines, fekete új Swiftje volt. Amíg meg nem szereztem a jogsit, a környező kis utcákban éjjel gyakoroltam, a vizsgám előtt pedig egy rég nem használt placcon próbáltam a parkolást farral, meg orral párhuzamosan. Akkor már a Subaruval, addigra ugyanis megváltunk LajosKrisztinától.

A kék Impreza limitált kiadásban készült, STI belsővel

Kitől?

LajosKrisztina volt a Swift neve. A sztorit Szőke András mesélte egyik Badárral közös műsorában. Volt egy teknőse, akiről nem tudták eldönteni hogy nőstény vagy hím, így elnevezték LajosKrisztinának. Hát, pontosan így éreztünk mi is a kis Suzukival kapcsolatban. Bár nagyon szerettük, de akkor ez egy áthidaló megoldás volt. A tanfolyam alatt azonban megadta magát, többet evett olajból mint benzinből, kellett egy másik kocsi.

A következő oldalon megtudhatod, miért ragaszkodik Dia a japán autókhoz.

Korábban az ár volt a szempont, most mi alapján válogattatok?

Csak japán autó jöhetett szóba. Rally-rajongóként bármi, ami jól mutat murván. Így akadtunk rá az új kocsira, ami egy bordó, 2001-es, kombi Subaru Impreza volt. Nem az a sziszegő, nagyszárnyú vadállat, de jogsi nélkül jobb volt ez így. 1.6-os, felezőváltós, összkerekes csoda volt a maga 95 lovacskájával. Imádtam! Alig vártam, hogy jogsival a kezemben, hivatalosan is mehessek vele. Két évig volt nálunk, ez idő alatt izgalmas kalandokban, sárban dagonyázásban, hóban csúszkálásban, és persze rengeteg kilométerben volt részünk: a Subaru Impreza új élményeket, barátokat hozott az életünkbe.

A 95 lóerős Impreza hű társa volt Diának, amikor még csak vezetni tanult

Miért kizárólag japán autóban gondolkodtál? Mit szeretsz bennük?

Nem csak a japán autókat, de a japán kultúrát is nagyon szeretem. A japán autós kultúrának pedig nincsen párja! Valahogy a japán gépek mindig kicsit kilógtak a sorból, sokszor már a kinézetük miatt is. Talán emiatt és a pörgős motorok miatt gondolkoztam csak bennük. Eleinte elhessegettük a gondolatot, hogy egy Subarut vásároljunk: drága, erős, jogsi még folyamatban – magyaráztuk magunknak. Így került szóba a Mitsubishi, nézegettünk is egy 2006-os Lancert, de valahogy azt éreztük, nem ez az igazi. Újra képbe került a Subaru, és szembe is jött egy 2001-es Impreza hirdetés, ráadásul ugyanolyan áron adták, mint a Lancert. Kicsit még kérettük magunkat, aztán amikor hónapokkal később még mindig meg volt a hirdetés, úgy döntöttünk, megvesszük.

Miért volt álomautó számodra a bordó Subaru Impreza? Mire használtad?

Mindenre, de viccen kívül mindenre! Nem vagyok kombi-párti, de még azt is imádtam benne, hiszen elfér benne minden, ami például egy ötnapos kempingezéshez kellhet. Kényelmesek az ülései, kézre áll rajta az összes gomb, pöcök, tekerő. Összkerekes, nem kapcsolható, nem állítható, négy lábú és kész. Ehhez társul a felező váltó, aminek a segítségével másztam már ki kerékjáratig érő sárból, faroltam vele laza homokos kanyarokban és hóban. Mindenféle erőlködés nélkül elmegy. Ugyan a motorja kicsike, de friss jogsival szerintem nem is egészséges egy erős autót vezetni. Többen kérdezték, nem gyenge-e. De ugyanakkor kanyarban ugyanazt a tempót tudja stabilan, mint egyenesben, jó az úttartása, stabil, kezes, viszont érezni az utat, nincs agyoncsillapítva mint az új csoda kocsik. A másik a színe… Nő vagyok, fontos számomra az autóm színe, szép az a bordó.

Dia imádja a japán autókat

Naponta használtam, dolgozni jártam vele a legtöbbet. Hétvégente pedig kirándulni mentünk vele fel a hegyekbe, le az Alföldre, autós találkozókra, Subarus bulikra. 20-25 ezer kilométert tettem meg vele, ismerem minden rezdülését, magabiztosan tudom lendülettel vezetni, sosem féltem vele. Rengeteget tanultam általa.

Ez alatt mit értesz?

Magát a vezetést is általa tanultam, mert lássuk be: 30-35 óra az autósiskolában nagyon kevés. Az oktatás után már egyedül közlekedtem, nem ültek mellettem, csak a kocsi volt, és én. Egyébként ezzel párhuzamosan sok más autót is vezettem a családtagok és barátok jóvoltából: hatalmas Citroënt, Opel Calibrát, egy közel 300 lóerős Subarut, vadiúj Peugeot-t. A bordó Subaru Impreza segítségével sok mindent megtanultam az autókról is – egészen odáig csak nézegettem a kocsikat, ugyanakkor nem akartam az a nő lenni, akinek majd a partnere mindent megcsinál. Járok szervizbe, oda pedig könnyebb úgy menni, ha el tudom mondani, mi és hol kattog vagy zörög.

Honnan jön a rally-ért való rajongásod? Jársz versenyekre is?

Valahogy ez is a Subaru Impreza vásárlással együtt jött. Sok mindennek utána olvastam, a márka kapcsán pedig kikerülhetetlen volt a rally világa. Előtte is érdekelt az autósport, néztem rallys videókat – főleg a régi magyarokat -, voltam drift-versenyen, gyorsulásin, sőt még Roncs autó show-n is. Ami viszont lekötött teljesen, az a Rally Cross volt, végig izgultam minden futamot Kakucson. Én magam sosem versenyeztem, maximum csak a gondolattal játszottam el. Maradok inkább a pálya szélén, és már nagyon várom a járvány végét, hogy az autós élet is beinduljon.

A következő oldalon megismerheted Dia új autóját, a kék színű Imprezát.

Nagyjából három hete van nálad az új szedán, egy 2001-es Subaru Impreza WRX. Csak most kék. Mesélj róla egy kicsit! Miért vettél még egy autót?

A limitált kiadású, 218 lóerős, 2.0 benzinmotoros Subaru Imprezával újabb kalandok várnak Diára

Igen, a kis bordóm mellé került egy sötétkék társ, így most már két autó van a családban, ami praktikus a munkába járás miatt. De olyan közel áll hozzám az első Subaru Impreza, hogy nem tudnám elengedni. Tudom, hogy ez egy tárgy, de nekem a társam is. Egy idő után kezdtem gyengének érezni, és ezért vettünk egy másik kocsit, ami számomra az álomautó! Limitált kiadású, nagyszárnyú, 2.0 benzines, turbós szörny 218 lóval, STI belsővel. Vele egy új projekt vette kezdetét, lesz vele munkánk, jelenleg a turbónyomással meccselünk, és már vannak tervek a dizájnra is.

Mesélj ezekről a tervekről!

20 éves autóról beszélünk. Annak ellenére, hogy imádom, vannak hibái. Belül is van mit javítani rajta, teljes káosz a vezetékelése, és az olajnyomást, olaj-hőfokot, turbó nyomást mérő óracsoport is már a kabaré szintet súrolja. Ha lekapcsolom a fényszórót, az olajhőfok fordítva mér, de amúgy is fals, amit mutat, szóval lesz vele meló. A külsején vannak horpadások sérülések. Tervben van ezeknek is a javítása, illetve a fényezéssel is szeretnék játszani: a gyári kékjét tervezem feldobni, de a dizájn még titok, nem szeretem, ha szembejön egy ugyanolyan autó az úton.

Örök szerelem az övék!

Miben hasonlít és különbözik a két Subaru Impreza?

Ugyanaz az évjárat, a műszerfal, a kezelőfelület egyforma. Mindkettővel megnéznek, bár a kék feltűnőbb, viszont mindkettőben ülve integet és villog felém a többi Subarus, apróság, de ez mosolyt csal az ember arcára. Édes bogárszemük van. Vagyis a kéknek annyira nem, ő a morcosabb. A kék limitált kiadás, STI belseje van: jellegzetes Subaru kék ülések és ajtókárpit, illetve úgynevezett morette fényszórók jellemzik, ez utóbbi álmom volt.

Szeretnétek gyereket? Ha igen, milyen családi modell lépne a két Subaru Impreza helyére?

Egyszer majd igen, szeretnénk kisbabát. Kis családként tudom elképzelni magunkat, így nem szükséges egy sokszemélyes nagy autó. Nem szeretnék autót cserélni, a kombi elég tágas, a WRX-ben is elfér a gyerekülés. Ha netán a bordó feladná a küzdelmet és el kellene engednem, akkor is csak Subaru jöhet szóba: ha szívó benzines, akkor Legacy, ha turbós, akkor pedig egy Forester jöhetne.