Kezdőlap Autók DMB Kisokos Nagycsaládos autótámogatás: lízinggel vagy kölcsönnel járunk jobban?

Nagycsaládos autótámogatás: lízinggel vagy kölcsönnel járunk jobban?

Törekedjünk a családi kassza teljesítőképességéhez igazodókonstrukciókra!; fotó: Pixabay/mohamed_hassan

Már élesben fut a nagycsaládosok autóvásárlását támogató program. Korábban írtunk arról, hogy mit és hogyan kell és lehet csinálni ahhoz, hogy jól járjon a család. Sokan azt sem igazán tudják például, hogy jogosultak-e rá, és azt sem, hogy mik a feltételek. Azzal is csak kevesen vannak tisztában, hogy jár-e a támogatás, ha a szülő külföldről kapja a családi pótlékot. A nagycsaládos autótámogatás feltételein túl érdemes tisztában lenni azzal is, hogy milyen előnyei, hátrányai vannak annak, ha az önrészt kölcsönből fizetjük meg, vagy a járművet lízingeljük. Most tehát ennek járunk utána. Tudatos vásárlásról ugyanis csak abban az esetben beszélhetünk, ha tisztában vagyunk azzal, hogy jár-e kockázattal a vásárlásunk, ha igen, akkor milyennel.

Nagycsaládos autótámogatás önerő hiányában

Előre bocsátható, hogy a 2,5 millió forintos nagycsaládos autótámogatás olyan nagyságrendű, amelynél már mindenképpen érdemes megfontolni a vásárlást. Önerő hiányában azonban tisztában kell lennünk azzal, hogy egy kölcsön- vagy lízingszerződés milyen kockázattal jár számunkra. Hiszen ezeket a támogatás nem védi ki. Az eladósodás ugyan kisebb értékű lesz, így természetesen a vele járó kockázat is, de meg nem szűnik.

Megindult az áradat az autókért, de nem kell rohanni, 2022 év végéig van lehetőség

Ne vállaljuk túl magunkat!

Legfontosabb kérdés, hogy a kiválasztott autó vételárának támogatáson felüli része milyen megterhelést fog jelenteni a családi költségvetésnek. A hitelképességet a pénzintézetek vizsgálják, ez a szélsőséges eladósodottságot kiszűri, de nyilván az aktuális jövedelemmel számol. Gondoljuk át ezért, hogy váratlan – akár átmeneti – nehézségek, így betegség, munkanélküliség, újabb gyermek esetén időszakos jövedelem-kiesés esetén se kerüljünk lehetetlen helyzetbe. A jármű értéke ugyanis egy ingatlanhoz mérten sokkal gyorsabban csökken. Sőt, a legnagyobb mértékben az új járműveké esik azonnal a használatba vételt követően („ahogyan kilép a szalonból”). Márpedig a támogatással érintett járművek ilyenek.

Vajon mekkora megterhelés lesz a családi költségvetésnek?; fotó: Auto Mart Blog

Lopás- vagy totálkár esetén autó nélkül is maradhat fizetendő részlet!

Ugyancsak mind a kölcsön-, mind a lízingszerződések esetében igaz lesz, hogy lopás vagy totálkár esetén – ha az 3 éven belül következik be – a biztosító a támogatás időarányos részét a Kincstárnak fogja fizetni. Mivel a pénzintézet a jármű új árának kamatokkal és költségekkel növelt összegét nyújtja, előfordulhat, hogy totálkár vagy lopás esetén a biztosító kifizetése után is marad fenn még törlesztésre váró összeg. A biztosító ugyanis csak a jármű aktuális, kárkori értékét téríti. Különösen kockázatos, ha ilyen esemény casco biztosítás nélkül ér bennünket, hiszen ebben az esetben lopás esetén – hacsak a jármű épségben elő nem kerül – a teljes kár a miénk. Idegenhibás baleset bekövetkeztekor ugyan a másik fél felelősségbiztosítója fizeti a jármű kárkori értéke és a roncsérték közötti különbözetet, de biztosan nem azonnal, a jogvitás esetekről nem is beszélve. Saját hibás totálkár esetén casco biztosítás nélkül ugyancsak a miénk a teljes kár.

Szavatossági igények érvényesítése lízingbevevőként

Míg kölcsönszerződés esetén a jármű a mi tulajdonunkat fogja képezni azon nyomban, lízingszerződés esetén csak a futamidő végén válunk tulajdonossá. Ennek egy olyan kevéssé hangoztatott következménye is van, hogy abban az esetben, ha a járművel kapcsolatban garanciális vagy szavatossági igényt kell érvényesítenünk, ehhez az esetek egy részében a lízingcégre is szükségünk lehet. Amennyiben a járműnek olyan hibája van, ami kijavítható, ezt a támogatást igénybe vevő vásárló maga intézheti, bár ebben az esetben is a lízingcég képviselőjeként. Súlyosabb hibák esetén, így ha árleszállításra, vagy esetleg a szerződéstől való elállásra lenne szükség, a lízingcégnek kellene eljárnia. Bár első olvasatra ritka holló esetnek tűnhet az ilyen. A támogatás azonban a 2000 km-nél nem többet futott, bemutató autókra is vonatkozik, a km-óra visszatekerésekkel és a bemutató időszakban elszenvedett hibákkal kapcsolatban fel-felbukkanó eseteket ismerve sajnos egyáltalán nem zárható ki, hogy ilyen igényeket kellene majd érvényesítenie az egyszeri vásárlóknak, akik önerő híján ilyen konstrukcióba mennek bele. Másfelől a lízingcégek az eddigi tapasztalatok szerint nem minden esetben együttműködőek, egész egyszerűen nem vállalják az igényérvényesítéssel együtt járó macerát.

Lízingnél évek telnek el, míg a kocsi tulajdonosává válunk; fotó: Pexels/Brett Jordan

A nagycsaládos autótámogatás lehet jó üzlet

A hitelintézetek egy része kifejezetten erre a támogatási formára szabott akciókkal készült. Így nem csak maga a támogatás, hanem ezek a kedvezmények is arra csábítják a jogosultakat, hogy éljenek a lehetőséggel. Amennyiben átgondoltan tesszük ezt, úgy valóban jó üzletet lehet kötni. Törekedjünk a családi kassza teljesítőképességéhez igazodó, cascóval biztosított, minél nagyobb önrésszel megkezdett konstrukciókra!

És ha a család belevág a vételbe, már „csak” azt kell eldönteni, milyen autót vegyenek a nagycsaládos autótámogatás segítségével. Egyterűt, szabadidő autót és kisbuszt? Íme, 10 modell, ami szóba jöhet.

Forrás: D.A.S.