Kezdőlap Autók Kipróbáltuk Mercedes EQA 250: teszteltük a belépőszintű e-Mercit

Mercedes EQA 250: teszteltük a belépőszintű e-Mercit

A Mercedes EQA 250 egy kifejezetten kedves és barátságos autó, amely karakterét tekintve távol áll a klasszikus SUV-októl. A márka belépőszintű teljesen elektromos modellje stresszmentes vezetést ígér, kompakt kivitelben. Megnéztük, valójában mit is tud a legolcsóbb e-Merci. TIPP: Íme a Mercedes EQA, a márka több mint 400 km-es hatótávú elektromos autója

Amiért mindenki a GLA-ról beszél

Ahogy ott parkolt a Mercedes EQA 250 a szalon előtt, egyből a GLA jutott eszembe. Ez sem véletlen, hiszen az EQA 250 a Mercedes GLA átalakításával jött létre. Mindez a lépés magában hordozza, hogy néhány, elektromos autózás szempontjából kevésbé előnyös tulajdonságot is magán visel a Mercedes EQA 250. Azért megijedni nem kell, csak annyiról van szó, hogy az elektromos motornak elég nagy tömeget kell megmozgatnia az úton, illetve a hátsó sorban a padlólemez feljebb került, hiszen itt kapott helyet az akksi. Illetve a csomagtér is kisebb, mint a GLA-ban. Csupán ennyi, ami a villanyosítás számlájára írható. Mindezekért cserébe viszont elektromos és környezetbarát Mercink lehet, ami a márkától megszokott prémium minőséget és megoldásokat viszont garantálja. TIPP: Farkasházi Réka egy GLB Mercedes-szel furikázza a gyerekeit

Ha pedig nem a GLA-hoz hasonlítjuk folyton – és miért is tennénk – hanem a többi piacon kapható e-autóhoz, akkor sok kompromisszummal nem is kell számolnunk. Persze sosem lesz belőle egy Tesla vagy egy VW ID.4, de nem is erre hajaz. Ez is érdekelhet: Megérkezett az új Volkswagen ID.4, a márka első e-SUV-ja

A következő oldalon mutatjuk az EQA 250 méreteit.

Elektromos SUV Mercedes módra

A 20 colos bronzfelnik még ilyen messziről is vonzzák a tekintetet

Nem szokatlan gyakorlat a Mercedestől, hogy a GLA-t alakította át. A német márka nem tervezett külön platformokat az elektromos autóihoz, mindegyik modell egy már meglévő belső égésű változat alapjaira épül. Az EQA 250 méreteit tekintve 1834 mm széles (tükrökkel 2020 mm), 1620 mm magas és 4463 mm hosszú. Jól látható, hogy semmi kirívó nincs benne, ezekkel a paraméterekkel gyakorlatilag tökéletesen belesimul a közepes méretű SUV-ok közé. Ennek köszönhetően kaméleonként bújhatna meg a városi terepjárók és a személyautók között. De mivel egy Mercedesről beszélünk, így esze ágában sincs megbújni. És hogy miért lehet jó választás egy SUV egy nőnek? Arról itt írunk: 5 dolog, amiért a SUV a tökéletes női autó!

Bár nagy a hasonlóság a GLA-val, azért az EQA 250 elektromos jármű lévén valamelyest újszerű dizájnt képvisel és a Mercedes-Benz megengedőbb volt vele szemben. Nem alkalmazta a klasszikus Merci-hűtőmaszkot, hiszen e-autó lévén nincs rá szükség és többek között a fényszórók alakja is megújult.  Ami viszont igazán jól áll neki, az a tesztre kapott Edition változathoz járó felni.

A Mercedes EQA 250 egyik abszolút előnye a tágas utastér

A 2729 mm-es tengelytávnak köszönhetően egészen tágas az utastér, nagyon kényelmes a be- és kiszállás. Bár a hátsó sorban a padlólemez magasabbra került az elektromosítással, azért a Mercedes a lehetőségekhez mérten igyekezte nem szűkre szabni a hátsó sort sem. A fejtér hátul is kényelmes maradt, egyedül a lábukat kell jobban maguk alá húzniuk a magasabbaknak. Optikailag úgy tűnhet, hogy az autó karosszériája hátrafelé keskenyedik, de a valóságban mindössze 2 milliméterrel kisebb a hátsó sorban a válltér. Ez is érdekelhet: Mercedes CLA 250e Shooting Brake: Az áramvonalas prémiumcirkáló

Formás kompakt SUV a Mercedes EQA 250

A 40/20/40 százalékos arányban osztott hátsó üléssor lehajtásával kétszeres hosszúságúra növelhetjük a csomagteret. Az alapból közel  75 cm hosszúság könnyedén, valamivel több mint 140 centire bővíthető. A 340 literes csomagtér az autó méretéhez képest kicsinek tűnhet, de a gyakorlatban egész jól pakolható. Városi és hétköznapi használatra például abszolút elegendő. Variálhatóságának köszönhetően pedig egészen 1320 literesre növelhető a kapacitása. Témába vág: Kipróbáltuk a Mercedes első tisztán elektromos SUV-ját, az EQC 400-at

Lapozz és nézz be az EQA 250 belsejébe!

Stílusos beltérrel vár a Mercedes EQA 250

Letisztult dizájn fekete,ezüst és szürke színekkel

A Mercedes EQA 250-es utasai azonban nemcsak a kompakt SUV-ok előnyeit, hanem a Mercedes-Benz márkára jellemző eleganciát is élvezhetik. A tesztautó utasterében a világos színek domináltak, ami visszafogottan elegánssá teszi a belteret. Az ülések és az oldalajtókon lévő belső dekorelemek Neva szürke színű bőrborítást kaptak, ami a valóságban inkább a tejszínhab színére hajaz. A kék CYBER CUT varrás a jövő autóira és az elektromos hajtásra utal. TIPP: Kipróbáltuk és imádtuk a Mercedes legújabb modelljeit

Az oldalajtókon kényelmes könyöklőket alakítottak ki, de a két első ülés között is van egy széles könyöktámasz. Az ajtónyitó kilincsek és kapaszkodók krómszerű bevonatot kaptak, akárcsak a levegőbefújók. Ebből három is helyet kapott az autóban, míg a GLA-ba csak kettőt tett a gyártó.

A dizájnerek emellett mesterien csempészték be az autóipar legnépszerűbb színét, a feketét is az utasterébe. A hátsó üléssorból kihajtható könyöklő pohártartói fekete árnyalatban pompáznak, ahogy a műszerfal túlnyomó része is fekete. Az anyaghasználat is a Mercedestől megszokott.

Külön pozitívum a színskála minden palettáját felvonultató változtatható fényű belső LED-világítás, amivel alapvetően meghatározható az autó karaktere vagy a tulajdonos hangulatához legjobban illő árnyalat. Természetesen különböző felszereltségi és dizájncsomagokból választhatunk, így teljesen személyre szabható az EQA 250. A csomagok egymásra épülnek, így a prémium érzés csak fokozható. Ez is érdekelhet: Ott voltunk, amikor Kiss Gergely olimpikon lett a Mercedes-Benz EQV márkakövete

Szolid, de high-tech műszerfal

A digitális kijelzők alkalmazása terén az autógyártók még keresik önmagukat. A Tesla az elsők között hozta be a nagy kijelzőket, majd több autógyártó is le akarta utánozni a teljesen digitális műszerfalat. Mára ez a felső-közép kategóriában tulajdonképpen trend lett, de azzal a különbséggel, hogy manapság a színes digitális kijelzőket jobban integrálják a műszerfalba. TIPP: Szabálysértés lenne vezetés közben az érintőképernyő használata?

Az EQA 250 műszerfala egyszerre elegáns és modern. A műszeregység, valamint a multimédia rendszer kezelésére szolgáló színes kijelzők nem túl nagyok, szinte belesimulnak a műszerfal vonalába. A vezetői környezetet praktikus megoldások jellemzik: a műszeregység grafikája például úgy van kialakítva, hogy folyamatosan lehet látni az aktuális sebességet, valamint azt, hogy mekkora hatótáv áll éppen rendelkezésre. Emellett a sofőr a hajtáslánc energiaáramlását is láthatja, aminek leginkább a rekuperáció, tehát a fékenergia visszanyerés során van jelentősége.

Minden információ egy helyen a könnyen kezelhető kijelzőn

A következő oldalon azt is megtudhatod, hogyan tölt vissza energiát fékezéskor az autó.

E-autós sajátosságok

Az EQA 250 vezetőülésében háromféle „erősséggel” lehet az akksit tölteni a kinetikus energia révén, vagyis akkor, amikor levesszük a lábunkat a menetpedálról és hagyjuk, hogy „vitorlázzon” az autó. Ennek mértékét egy bajuszkapcsoló segítségével választhatjuk ki. A D mínusz-mínusz opciónál a rekuperáció mértéke 90%-os (tehát ennyivel tölti abban a pillanatban az akksit) és ennél az erősségnél a fék használata nélkül gyakorlatilag állóra lehet lassítani az autót. Ez is érdekelhet: Mercedes-Benz EQB: Magyarország első elektromos autója, ami a nagycsaládosok kedvence lesz

A D mínusz esetén a rekuperáció 50-60 százalékos, a sima D-nél pedig alig 25 százalékkal tölthetők az energiatároló egységek a szabadon gurulás során. Ez a gyakorlatban 2-3 plusz kilométert jelent a hatótávban, vagyis aki ennél erősebb „öntöltésre” vágyik, az inkább a D mínusz vagy D mínusz-mínusz fokozatban használja a rekuperációt. Tapasztalataim szerint városban a D mínusz is bőven elegendő, mert ha kicsit sűrűbb a forgalom, akkor ebben a fokozatban meglehetősen ritkán kell használni az üzemi féket. TIPP: Elektromos autózás a hidegben – miért kevesebb a téli hatótávolság?

A Mercedes azt ígéri, akár 426 kilométert is megtehetünk vele egy feltöltéssel

Bármelyik fokozatot is használja az ember, a multimédia rendszer képernyőjén pontos visszajelzést kaphat az autó energiafelhasználásáról. A tesztút során a jármű 22 kWh/100 km-res energiafogyasztási értéket mutatott és az autó saját rendszere szerint az elhasznált energia 91%-át kizárólag a haladásra/közlekedésre fordította.  A képernyő egyébként ultra éles képet mutat, ami nagyon nagy plusz pont, mert valljuk be, vannak ezen a téren hiányosságok még az autógyártóknál.

Nincsenek homályos foltok, elmosódott sarkok a képernyőn

Tényleg tudja, amit ígér

A Mercedes EQA 250-t egyáltalán nem unalmas vezetni. Még akkor sem, ha kijelenthetjük, hogy nagyon jól sikerült a finomhangolása és szinte suhan az utakon. A lengéscsillapítása ötöst érdemel, nem túl feszes és nem is túl sportos. Menet közben a karosszéria szinte egyáltalán nem veszi fel az út egyenetlenségeit. A kiváló hangszigetelésnek köszönhetően a külső zajok csak minimálisan szűrődnek be. Ha pedig valaki inkább a villamos hangját preferálja, akkor sem fog csalódni, hiszen a 160 kW-os (217 lóerő), 375 Nm nyomatékú villanymotor egészen barátságos hangfrekvencián dolgozik, ami nagyon hasonló a villamosok hangjához. Természetesen a nagyobb kigyorsításoknál felerősödik, de ez így van rendjén, hiszen az EQA 250 méretéhez és tömegéhez képest egészen fürge. Lényegében pár másodperc alatt el lehet vele érni a városi tempót és autópályán sem fogy el a szusz belőle. Nem egy versenyautó, de amire tervezték, arra tökéletesen megfelel, sőt még kicsit túl is mutat rajta. A többféleképpen állítható és tényleg kényelmes vezetőülés pedig nagyban növeli a komfortérzetet. Témába vág: Idegesítenek az elektromos autósok? Eláruljuk, miért vezetnek másképp

21. századi okos megoldások

A veszélyes közelségbe kerülő tárgyakról a parkolóradar értesíti a sofőrt hangos pityegéssel, illetve vizuális figyelmeztetéssel. Mivel az érzékelők a karosszéria aljára kerültek, ezért akár egy fűszálra is hajlamos bejelezni. Mindezek mellett természetesen a vezetésbiztonsági asszisztensek végeláthatatlan sora áll rendelkezésre. Az aktív kormányzási asszisztens segít visszatérni a sávba. Az esőszenzoros ablaktörlő akkor is működésbe lép, ha magunktól nem kapcsoljuk be, mikor elered az eső. A táblafelismerő rendszernek köszönhetően pedig nem kell fejben tartani a táblákat, ami kifejezetten városi forgalomban jön jól.

Kiemelt szempont a biztonság: az EQA 250 a biztonsági övek bekapcsolását jelző szenzorokkal van ellátva elől-hátul. A kötelező első két légzsák mellett elől térdlégzsákok, hátul pedig oldallégzsákok védik az utasokat.

Ez a legolcsóbb e-Merci

A legolcsóbb jelző persze csak a márka e-autó kínálatára vonatkozik. A Mercedes EQA 250 alapára bruttó 19 373 000 forintról indul a Mercedes-Benz konfigurátora szerint. Ezért cserébe az ember egy már-már luxuskategóriás, terepre is kivihető villany SUV-ot kap, 66 kWh összkapacitású lítiumion akksival és nagy, 425 km-es hatótávval. A tesztautó nem az alapmodell volt, így számos extrát élvezhettünk vezetés közben és dizájnban is. Ez az árában is megmutatkozik: több mint 25 millió forintért vihető haza. És ez még nem a csúcsváltozat!

Töltése tapasztalataink szerint hat óra alatt abszolválható és az MVM Mobiliti töltőoszlopnál mindez bruttó 7162 forintba kerül. Ez egy hasonló kategóriás dízel, vagy benzinüzemű SUV-nál jobb esetben csak fél tankra lenne elegendő, vagy még arra sem. Az EQA 250 tehát egy kedvező fogyasztású, gazdaságosan fenntartható villany SUV.  Praktikus, könnyen manőverezhető, jól parkolható, kompakt méretű autó, amit stresszmentes, kényelmes tempójú vezetésre terveztek. Megjelenése és karaktere alapján a pasik is szeretni fogják. TIPP: Szeretjük az elektromos autókat, de a hatótávpara még mindig ellenségünk

Nézd meg a többi Mercedes tesztünket is: