A Kia Stonic egy üde színfolt a Kia palettáján. Valóban egy modern városi crossoverrel van dolgunk, ami bevallom őszintén, első pillanatra nem fogott meg. A teszt végére azonban nagyon is megszerettem ezt a stílusos és praktikus SUV-ot. A tesztre kapott Kia Stonic GT-Line változat ráadásul ötvözi a sportos megjelenést és a dinamikus vezetési élményt is.
Sportos, merészebb dizájn
Az autó a Kia Rio alapjaira épül, de magasabb hasmagasságot és robusztusabb megjelenést kapott, hogy megfeleljen a városi igényeknek. Dizájnja merész és dinamikus. Az autó elején található LED fényszórók és a jellegzetes „tigrisorr” hűtőrács teszi igazán modern és sportos megjelenésűvé. Az oldalt futó éles vonalak és a 17 hüvelykes könnyűfém felnik pedig csak tovább fokozzák a sportos hatást, akárcsak a lökhárítók és fekete visszapillantó tükrök. A Stonic hossza 4140 mm, szélessége 1760 mm, magassága pedig 1520 mm, ami ideális méretet biztosít a városi közlekedéshez. A 18,3 cm-es hasmagasság pedig lehetővé teszi, hogy könnyedén megbirkózzon az olyan városi akadályokkal, mint például a fekvőrendőrök vagy a kátyúk. A városi crossover életérzést az erőteljes sárvédők, lökhárítók és légterelők teszik teljessé. Az ajtók szélesre nyithatók elől és hátul is, amitől nagyon kényelmes a be- és kiszállás.
A Kia egyik fő erőssége az egyedi és változatos színpaletta. A Stonic is elérhető számos élénk és modern színben, így mindenki megtalálhatja a saját stílusához leginkább illő változatot. A tesztmodell Honey Bee fényezésével kitűnt a városi autótömegből. A Stonic egyik legnépszerűbb színváltozata azonban állítólag mégsem ez, hanem a Signal Red, ami mély és élénk árnyalatával még inkább kiemeli az autó sportos és dinamikus jegyeit. A GT-Line modellek elérhetők kéttónusú fényezéssel is, így a tető és a karosszéria különböző színekben pompázhat.
Beltér: sportos apró részletek, kényelmes ülések
A belső térben elsőre semmi extra dolgot nem tapasztalunk, de amint elhelyezkedünk, feltűnik a minőségibb anyaghasználat: a szövet és a műbőr egyaránt megjelenik. Hatalmas meglepetésre azonban ne számítsunk, de ebben a kategóriában ez nem is cél. A GT-Line változatban a sportosság jegyében alumínium pedálokkal és egyedi GT-Line emblémákkal is találkozhatunk, a sportos ülések pozitívuma pedig, hogy extra oldaltartást biztosítanak. Kompakt mérete ellenére a belső tér viszonylag tágas, jól átgondolt és praktikus, amely minden igényt kielégít a mindennapi használat során. A napfénytető szintén növeli a térérzetet, ahogy optikailag a világos felső szövetborítás is. Számos praktikus tárolóhelyet kínál az autó: a középkonzolban találunk pohártartót és az ajtórekeszek is valóban alkalmasak tárolásra, nem csak „díszcélt” szolgálnak.
Az ülések kényelmesek, a vezetőülés több irányban állítható és a hátsó ülések is elegendő helyet biztosítanak két felnőtt számára, bár hosszabb utazások alkalmával a kényelemérzet csökken. Gyerekülésekkel tesztelve ránézésre szűknek tűnik a hely, a gyerekek azonban egyáltalán nem panaszkodtak és kényelmesen elfértek. Beltérre kék, sárga, szürke és narancs színcsomagból választhatunk. Sok a fizikai gomb, különösen a mai 21. századi trendekhez képest, de ez egyáltalán nem zavaró, sőt! A kézifék szintén hagyományos típus, ami ebben az autóban valamiért számomra kicsit furcsán hatott.
A csomagtérben jól kell logisztikázni
A Stonic csomagtartója 352 literes térfogatával kategóriájában átlagosnak mondható. Valóban elegendő helyet biztosít a mindennapi bevásárlásokhoz és kisebb kirándulásokhoz, de hosszabb utazások során nagyobb logisztikát igényel a pakolás. A hátsó ülések lehajtásával a csomagtér mérete jelentősen megnövelhető – akár 1103 literre is bővíthető. A Kia Stonic csomagtartója – akár az autó – abszolút a városi életstílusra lett szabva.
Abszolút pozitívum a műszerfal modern, letisztult dizájnja. Az infotainment rendszer 10,25 hüvelykes érintőképernyővel rendelkezik, amely támogatja az Apple CarPlay-t és Android Auto-t. A csatlakozás egyszerű és azonnal működik minden. A teszt alatt zökkenőmentes volt a kapcsolódás és a könnyen hozzáfértem a navigációhoz, zenéhez és egyéb alkalmazásokhoz. A vezető előtt található digitális műszeregység jól olvasható és testreszabható, így minden fontos információ könnyen elérhető. A különböző vezetési módok esetén ennek a dizájnja is igazodik az adott módhoz.
Könnyű parkolás, jó kormányozhatóság
A tesztmodellt egy duplakuplungos, 7 fokozatú, automataváltós típus, amit egy 1,0 literes T-GDI motor hajtott. A kormány pontos és könnyed kormányzást biztosít. Városi forgalomban az autó fürge és könnyen manőverezhető, míg az autópályán stabil és csendes. Stabil marad a kanyarokban is, és minimális a karosszéria dőlése, ami magabiztos vezetési élményt nyújt. A sport mód választásakor valóban érezhetünk egy kis löketet, de ez az autó egyszerűen nem kívánja meg a száguldozást és nem is arra lett tervezve. Méretéből adódóan könnyen parkolhatunk vele akár a belváros szűkebb parkolóhelyein is. A tesztmodellel városi fogyasztásban 7,6 l-t mértünk városban, autópályán ez az érték 7,1 liter volt. A kombinált fogyasztása olyan 7,3-4 literre volt tehető a teszt alatt 100 km-re vetítve. Autópályán azért érezhető, hogy csak egy 1,0 literes motor mozgatott egy ekkora kasztnit és a háromhengeres motor hangja néha zavaró lehet, különösen nagyobb sebességnél, de normál használatnál jelentős negatívumot ez nem fog okozni. Nagyobb sebességnél a szélzaj és az útfelületről érkező zajok kicsit jobban beszűrődtek az átlagnál.
Biztonsági funkciókkal tömve
A Stonic számos biztonsági funkcióval van felszerelve, beleértve az adaptív sebességtartó automatikát, a sávkövető rendszert és a holttérfigyelőt. Az autóban található vezetéstámogató rendszerek segítenek a balesetek elkerülésében és növelik a vezetési élményt: ráfutásos ütközést elkerülő támogatás, sávtartó asszisztens és sávkövető rendszer, adaptív sebességtartó automatika, holttéri ütközésveszélyre figyelmeztetés és ütközéselkerülő asszisztens, első és hátsó parkolási segéd, tolatókamera, intelligens sebességhatár figyelmeztetés.
Városi autónak jó opció a Kia Stonic
Amikor alapvetően városi használatra választunk autót a végső döntésben a méret, a manőverezhetőség, az üzemanyag-hatékonyság és a technológiai felszereltség kiemelten döntő tényezőnek számít. A Kia Stonic kompakt mérete, könnyű manőverezhetősége, modern dizájnja, kényelmes belső tere és fejlett biztonsági funkciói minden feltételnek megfelelnek. Hátrányt egyedül a versenytársakhoz képest kisebb csomagtér jelenthet. Ennek ellenére a Kia Stonic kiváló választás azok számára, akik egy stílusos, praktikus és megbízható városi crossovert keresnek. Ha egy olyan autóban gondolkozol, amely tökéletesen illeszkedik a városi életstílushoz, a Kia Stonic nem fog csalódást okozni, különösen a városi környezetben.
A Kia Stonic GT-Line ára jelenleg Magyarországon körülbelül 9,5 millió forintnál kezdődik. A tesztautóban extra volt a napfénytető, a csomagtértálca, metál fényezés, így jelenleg körülbelül 10 millió forintba kerül. Az ár természetesen függ a motortól és az opcionális extráktól.
Ezt se hagyd ki:
- Villanymindenes a hétköznapok hőseinek – Kia EV3 teszt
- Az új Tesla Model Y minden változata elérhető Magyarországon!
- Terepkupéval bővíti európai elektromos portfólióját a Toyota