Manapság sokak gondolkoznak el azon, hogy villanyautóra váltsanak. Az örök dilemma ilyenkor a jövőbe látni: mire is fogom használni az autómat… Aztán ahogy az árakat meglátjuk töprengeni kezdhetünk, vajon városi használatra megér ennyi pénzt a füstmentes jövőnk? El fogok én ezzel érni a Balatonig meg vissza? Ha igen, belefér minden cókmókunk, vagy inkább egy nagyobb modellt kellene választanom? Ezen kérdésekre a gordiuszi csomó átvágásával egyenértékű választ ad a Kia EV3 elektromos családi SUV, amely nagy akksival és jó térkihasználással csábítja a vevőket. De mire elég ez a hétköznapokban?
Modernista ívelt kocka
A Kia EV3 formanyelve, csakúgy mint a modern építészet a szögletes formák játéka. Egy-két finom ív, töri meg a kissé modernista megjelenést. Az első fényszóró, mintha egy űrkomp mindent látó szeme lenne, talán nem véletlen, hogy a hátsó lámpa is egy csillagképet mintáz. Kifejezetten érdekes és egyedi jelenség az utakon, jól felismerhető autó lett a Kia EV3. Méreteit tekintve pont akkora, amekkorának egy elektromos autónak lennie kell. 4,3 méter hosszú, de a tengelytávja a Kia Sportage méretosztálya. Mit jelent ez a gyakorlatban? Pont kényelmes vele a beállás még a zsúfolt bevásárlóközpontok centire kimért parkolóhelyeire is. A meredek síkokkal határolt forma jól átlátható és érezhető. A csomagtartó 460 literes egy család számára ideális. Jó hír, hogy a töltő kábelek az autó orrában is elhelyezhetők, itt is van ugyanis egy erre szolgáló rekesz.
Okos, világos beltér
A beltér tényleg tágas. Igen, méretei dacára abszolút jól elférünk elöl és hátul is. Az ülések kényelmesek, hűthetőek és fűthetőek is. Kiemelkedő kényelmet biztosít a puha szellős szövésű fejtámla, nem is emlékszem ennél kényelmesebbre, azóta is hiányolom… A műszerfal finom szövettel borított, a műanyagok ízlésesek és végre valakinek eszébe jutott, hogy a szép világos ülések koszolódhatnak, ezért az ülőlapot célszerű szürke anyaggal borítani, még a tágas, világos hatás elérhető a háttámla világos anyagba burkolásával. Feldobják az autót az ízléses világos árnyalatú műanyagok, minden jó minőségű és letisztult formavilágú.
A központi kijelző csodás képpel és színekkel örvendeztet meg bennünket. A tolatókamera jó minőségű képet nyújt a navigáláshoz. Számomra egyedül a kormány mögé, a központi kijelzőre helyezett klíma panel igényelt megszokást. Örvendetes, hogy minden üléshez jutott kellően mély kulacstartó és USB aljzat. Ez utóbbi az első ülések oldalán kapott helyet. A könyöklő alatt viszont nem található zárható tárolórekesz, amit hiányoltam. Helyette a két ülés között van egy kihúzható asztalka, amely kellően széles a leveszöldségek felkockázásához, viszont sima felülete miatt bármit is helyezünk rá menetközben könnyen lecsúszik róla. A telefonnak mindenesetre van dedikált töltős tárhelye és állítható pohártartó is a középkonzol aljában.
Hatótáv van, para nincs!
A kormány mögé pattanva hamar megszokható és könnyen vezethető a Kia EV3. Jó vele manőverezni, nem pattog az úthibákon és meglehetősen csendes benne az utazás. Szépen gyorsít, de nem érzem úgy, hogy ki akarna törni alólam. Nyugodt és kiegyensúlyozott vezetésre csábít. A tesztautóban a nagyobb akksi pakk volt, amely 83 kWh-s. A tapasztalat azt mutatja, hogy a városban akár 450 km feletti hatótáv is elérhető, egyáltalán nincs az a folytonos érzésünk, hogy mindjárt kifogy. Autópályán a hatótáv inkább 350 km megtételére szelídül, de a ma kapható hasonló elektromos autók között a Kia EV3 kifejezetten hosszútávfutónak tekinthető. Az autó gyorstöltőn 31 perc körül tölt fel 10%-ról 80%-ra.
Árak
Az árát tekintve a Kia EV3 a kisebb, 58 kWh-s akksival már 13.999.000 Ft-os alapáron elhozható, ezt mondjuk inkább város használatra ajánljuk. A még elérhető állami támogatással így pont becsúszik 10 millió alá. A tesztelt fullos, nagyakksis példány 18.449.000 Ft, amely a szintén igénybevehető 4 milliós támogatással már egy hasonló méretű benzines példány konkurenciája.
Nagyon jól felszerelt, jó méretű modern és emberközeli autó a Kia EV3, amellyel élhető valósággá válik a villanyautózás.