Kezdőlap Style&Trend Trend Idén 55 ezret költünk ajándékra, és az is kiderül, hogy mi kerül...

Idén 55 ezret költünk ajándékra, és az is kiderül, hogy mi kerül a fa alá

Minden 3. magyar (33%) többet vásárol online a járvány kezdete óta; fotó: Frrepik/pvproductions

Az idei karácsonyi ünneplés és ajándékbeszerzés feltételei a járvány miatt nem túl ideálisak, de a magyarok karácsonyszeretők, nem mondanak le az ünneplésről. A kevesebb személyes találkozást a digitális kommunikációval tervezik pótolni – derült ki a Telenor reprezentatív kutatásából. De mennyit költünk idén ajándékra, és vajon mi kerül a fa alá? Lássuk!

Ajándékbeszerzés: minden tizedik ember online vásárol

A járvány egyik pozitív hozadékának tekinthető a digitalizáció felpörgése, ami az online kereskedelemre is vonatkozik. A kutatás szerint minden 3. magyar (33%) többet vásárol online a járvány kezdete óta, a többség (59%) az árakra is jobban odafigyel, és próbál mindent olcsóbban megvenni. A járvány ellenére az ajándékbeszerzés idén is fontos része lesz az ünnepnek: 87% tervez ezzel, és a többség (77%) nagyjából ugyanakkora körnek tervez ajándékot adni, mint máskor. De csak 66% szán rá ugyanakkora összeget, mint máskor, és harmaduk (36%) kevesebb pénzt szán erre, mintha nem lenne a járvány. Az ajándékokra való átlagos költést 55 ezer forintra becsülték a válaszadók.

Nem hagyjuk utolsó pillanatra a vásárlást, főleg, ha online vesszük meg az ajándékot; fotó: Freepik

Az online, illetve az üzletekben való ajándékbeszerzés terén nagyjából hasonló arányú a preferencia. Összességében 41% vásárolna inkább online – 10% pedig kizárólag online –, és kicsit többen (47%) hajlanak inkább a személyes vásárlás felé. A válaszok alapján a fogyasztók igyekeznek elkerülni az utolsó pillanatban való vásárlást. Az online vásárlásoknál a válaszadók fele (54%) törekszik arra, hogy időben rendeljen, mert tart attól, hogy az ünnepi időszakban lehetnek fennakadások a kiszállításban. Az üzletben való vásárlásnál ennél kicsit kevesebb embert (43%) motivál az, hogy elkerülje a tömeget. Csak a harmaduk (31%) tartott attól a november eleji megkérdezés idején, hogy a járvány miatti esetleges korlátozások bevezetése – amelyekre azóta sor is került – miatt lehet nehézkesebb az ajándékbeszerzés.

Mit hoz a Jézuska?

A legnépszerűbb ajándéktípusok idén az elektronikai eszközök és kiegészítők (55%), a ruházat (54%), valamint a játékok (48%). Az elektronikai eszközök vásárlását tervezők esetében a legtöbben fej- és fülhallgatót (20%), okostelefont (17%), valamint mobiltokot vagy kijelzővédő fóliát (16%) terveznek ajándékba venni. Népszerű még az okosóra vagy fitneszpánt (14%), a powerbank (12%) és a játékkonzol vagy hozzá tartozó játék (12%) is.

Érdekel, hogy a magyar családok idén hogyan ünnepelnek, egyáltalán, találkoznak-e szeretteikkel? Lapozz, a következő oldalon folytatjuk. 

A megszokott ünnep – de másképp, mint máskor

Az ajándékbeszerzés mellett fontos kérdés az is, hogy miként ünnepelnek idén a családok. adatfelvétel idején (2020. október 28. – november 5.) a megkérdezettek fele (53%) gondolta úgy, hogy ugyanannyi emberrel fog idén karácsonykor is találkozni, mint tavaly. De közel hasonló azok aránya (44%), akik kevesebb találkozást terveznek, aminek legfőbb (87%) okaként a járvány miatti óvatosságot jelölték meg. Szomorú adat, hogy az idei karácsony vesztesei az idősek lehetnek. Az idén kevesebb találkozást tervezők 49%-a – a teljes minta 18%-a – úgy gondolja, hogy leginkább az idősebb, nem közös háztartásban élő rokonokkal, szülőkkel, nagyszülőkkel nem fog találkozni. Ezeket az elmaradt találkozásokat a mobil- és digitális kommunikáció segítségével kompenzálják a magyarok. A járvány óta válaszadók harmada (33%) többet telefonál mobilon, de leginkább a digitális platformok – chat appok (pl. Viber, Messenger, Whatsapp) és az online konferenciaeszközök (pl. Skype, Zoom, Teams) használata növekedett.

Minden ötödik válaszadó videóhíváson keresztül karácsonyozik a szeretteivel; fotó: Freepik/user15285612

Ha idén kevesebb is lesz a személyes találkozás, a kutatás szerint az emberek 75%-a tervezi, hogy karácsonykor valamilyen módon kapcsolatba lép másokkal. Ennek legfőbb eszköze a mobiltelefon (79%) lesz, és jelentős a chat appok szerepe is. 51% küldene így szöveges üzenetet, és 42% használná videohívásra; a több fős, családi videohívás pedig a válaszadók ötödénél jön szóba az ünnepi kapcsolattartásra.