A luxusiparban ma már kiemelt szerepet kapnak a társadalmi felelősségvállalási projektek, amelyek menedzsmentje új ismereteket igényel. A Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) ezért úgy döntött, hogy új képzést indít. A Fenntartható divatmárka menedzsmentje szeptemberben indul, a három szemeszterből álló továbbképzésen végzett hallgatók fenntarthatósági szempontok alapján lesznek képesek megreformálni a textil-, és divatipar ellátási láncait. A képzés a minőség és egyediség mellett a pozitív társadalmi gyakorlatokat is a divatmárka-építés kulcsfontosságú elemeként határozza meg.
A divatipar paradigmaváltása komplex tudást követel
Az intézmény 5 éve indította el Divat- és luxusmárka-menedzsment szakirányú továbbképzését. A piaci változásokat látva azonban úgy döntött, új alapokra helyezi a divatmenedzsment-oktatást. A fenntartható divat iránti kereslet növekedésével mind a tömegmárkáknak, mint pedig a prémium és luxusmárkáknak szüksége lett olyan fenntarthatósági ismeretekkel rendelkező szakemberekre, akik a tervezéstől az értékesítésig képesek a textil-, és divatipar ellátási láncának megreformálására. „A divatiparban kézzel fogható paradigmaváltás tapasztalható a fenntarthatóságra való törekvés terén is. Mi pedig a hazai piacon is ezt a szemléletet szeretnénk képviselni. Ezért hoztuk létre a Fenntartható divatmárka menedzsmentje szakirányú továbbképzést. A képzés különlegessége, hogy az egyes területek – gazdaságtan, marketing, divatipari ismeretek, pénzügytan, menedzsment ismeretek – tantárgyait kisebb, fókuszáltabb egységekre bontottuk, és ezek oktatására a témák kiemelkedő szakembereit kértük fel” –mondta el a szak vezetője, Szilágyi-Csüllög Mónika.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
Ezek a szakemberek adják át a tudást
A képzés hallgatói már tanulmányaik alatt releváns kapcsolati hálóra tehetnek szert. Több mint 20 divatipari szakember tudása és tapasztalta adja a képzés komplexitását. Szilágyi-Csüllög Mónika médiaszakember, az ELTE Pszichológia Doktori Iskolájának fenntarthatódivat-kutatója mellett az oktatók között van Csillag Gábor, a Nanushka korábbi digitálismédia-igazgatója, a Google jelenlegi fejlesztési menedzsere; Galamb Eszter, a Gas, a Marks&Spencer, majd a Triumph marketingvezetője; Nagy Judit külkereskedelmi és ruhaipari szakember és termékmenedzser (Budmil, Kappa, Retro, Speedo, Burberry); Szabó Pálma, hazánk egyik legismertebb és legkeresettebb divatrendezvény-szervezője és showrendezője; valamint Dr. Szatmári Judit Anna divattörténész, muzeológus, a Kiscelli Múzeum Textilgyűjteményének gyűjteményvezetője is.
A METU új képzése bár gazdaságtudományi besorolású, szoros együttműködésben van a METU Divat és Textil Tanszékével. Az oktatott tárgyak fele művészeti és divat tematikájú, fele pedig gazdasági és menedzsment ismereteket nyújt. A képzést elvégző divatmenedzserek képesek lesznek a nemzetközi divatházak, szakmai vásárok rendszerének, működésének megértésére és birtokában lesznek a legújabb divat-, trend- és anyagismereteknek. Ismerni fogják a divatszektor szereplőinek működését meghatározó pénzügyi, gazdasági, jogi és etikai rendszereket és képesek lesznek nemzetközileg versenyképes, fenntartható divattermék- és szolgáltatáskínálat összeállítására és menedzselésére.
A közelmúltban rengeteg márka lépett a fenntartható(bb) útra: ezek a fürdőruhák például a Földközi-tenger hulladékából készültek, ezen fehérneműk anyaga pedig organikus pamut – a felhasznált gyapotot a fenntarthatósági előírásoknak megfelelően termesztik. Az Adidas óceáni hulladékból állít elő cipőket, de már létezik olyan téli kabát is, amely környezetvédelmi minősítéssel rendelkezik.