Az autóvásárlás nem egyszerű dolog. Úgy is fogalmazhatnánk, igazi kihívás, pláne abban az esetben, ha az ember hosszú távra tervez. Az ár és a teljesítmény mellett ilyenkor érdemes figyelembe vennünk a fenntarthatóságot és a gazdaságos üzemeltethetőséget is. Ez azonban olyan témakör, melyben szinte minden autótulajdonos másképp vélekedik.
Sokan továbbra is a dízelt tartják a legjobb megoldásnak, míg egyre többet hallani arról, hogy a jövő az elektromos autóké. És talán van is ebben némi igazság, hiszen a dízel korábbi népszerűségéhez képest valóban kezd egyre inkább háttérbe szorulni. Egyedül a benzines járművek népszerűsége tűnik töretlennek. De vajon miért? Tagadhatatlan, hogy napjainkban az autóipar és a piac is átalakuló félben van, azonban korai lenne bármit is elkiabálni. Próbáljunk meg tehát reálisan nézni a dolgokra, és annak fényében eldönteni: dízel, benzines, vagy elektromos autóra éri meg jobban beruháznunk, ha hosszú távra szeretnénk tervezni?
Valóban a dízel végnapjait éljük?
Az elmúlt években egyre többet hallani arról, hogy a korábban népszerű dízelmotorok ideje hamarosan lejár. A környezetvédelmi egyezményeknek és korlátozásoknak köszönhetően egyre több európai ország korlátozza használatukat. Akár az is elképzelhető, hogy a gázolajjal működő járművek záros határidőn belül teljesen eltűnnek majd az utakról. Ezt mi sem mutatja jobban, mint az, hogy a dízelautók eladása az elmúlt években jelentős visszaesést mutat. Korábban pedig sokan úgy tartották, a gázolajjal üzemelő autók magasabb fenntartási költségeik ellenére is jobb alternatívát jelentenek a benzinmotoros járműveknél. Ez a helyzet azonban nem csak az autógyártásban is egyre népszerűbb környezettudatosságnak, hanem a gázolaj közelmúltban megugró árának is köszönhető. Az elmúlt évek piaci változásai magukkal hozták a dízel üzemanyagok árának emelkedését, így egyre többen döntenek a benzines járművek mellett.
Természetesen a dízelt ettől függetlenül sem kell még végleg temetnünk, hiszen az újabb típusú motorok csökkentett CO2 kibocsátásukkal közelednek a zöld szemléletmód elvárásaihoz. És üzemanyag-fogyasztás terén is hatékonyabb lehetnek, mint a sokak által kedvelt benzinmotorok. Mindezért azonban egyelőre magasabb árat kell fizetni, és úgy tűnik, sok autótulajdonos nem akar túlságosan mélyre nyúlni pénztárcájában, ami persze bizonyos szempontból érthető. Egyvalami azonban biztos: a régi gyártmányú, nagy széndioxid kibocsátású modellekről érdemes annak ellenére is elfeledkezni, hogy jóval olcsóbban juthatunk hozzájuk, mint egy újabb gyártású, környezetbarát járműhöz. Hiszen ha nem is mind, de nagy valószínűséggel többségben hamarosan valóban eltűnnek majd Európa útjairól.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
Továbbra is népszerűek a benzines járművek – de vajon meddig?
Habár a benzinmotoros autók a legkevésbé gazdaságos megoldást jelentik, úgy tűnik, népszerűségük továbbra is töretlen, ami főként a használt autók alacsony árának köszönhető. A gazdaságos és környezetbarát alternatívák magas ára miatt sok friss autótulajdonos törekszik arra, hogy olcsó járművet szerezzen, még annak fényében is, hogy annak hosszú távú fenntartása jóval költségesebb lehet. Rövidtávon gondolkodva pedig a leginkább pénztárcabarát megoldást egyértelműen a használt benzines járművek jelentik, hiszen zsebünk mélységétől függően szinte bármilyen árkategóriából választhatunk. Benzinmotoros járművet a piacon már akár 500 000 forintért is találhatunk. A határ pedig, mint ahogy minden más kategória esetében, itt is a csillagos ég. Sokak számára azonban a háromszor-négyszer drágább környezetkímélőbb megoldások megfizethetetlennek tűnnek. Még akkor is, ha az ár mellett a hosszú távú fenntartási költségeket is figyelembe próbáljuk venni.
Az elektromos autóké a jövő?
Az elmúlt években sokszor, sok helyen olvashattuk, hogy nem kell már sokat aludnunk hozzá: eljön a paradigmaváltás ideje, és az elektromos járművek átveszik a piac felett a hatalmat. A dízel, valamint a benzines járművek gyártása pedig ha nem is tejesen, de drasztikusan a háttérbe szorul majd. Egyelőre azonban úgy tűnik, ez távoli álom, és erre a “zöld” gazdasági fordulatra bizony még sokat kell várnunk. Ez már csak az EU statisztikai adataiból is jól látszik, melyek szerint Magyarországon 2019-ben a regisztrált autóknak alig 1%-a volt teljesen elektromos jármű, és mindössze 7%-uk hibrid meghajtású.
Ennek több oka is van. Ahhoz, hogy hatékonyan váltsunk elektromos autóra, számos paraméternek kell egyszerre teljesülnie. Először is fontos számításba vennünk azt, hogy milyen környezetben, milyen hosszú távon szeretnénk használni a járművet. Milyen lehetőségeink vannak a töltés megoldására, és valóban jobban járunk-e, mintha egy újabb típusú, csökkentett CO2 kibocsátású dízelautót választanánk?
És persze arról sem szabad megfeledkezni, hogy elektromos technológia esetében használt jármű vásárlásában még nem nagyon gondolkodhatunk. Szóval egészen biztos, hogy környezetbarát működése ellenére ez az az alternatíva, ami rövidtávon a legnagyobb költségekkel jár. Annak ellenére tehát, hogy az elektromos meghajtás valóban környezetbarát alternatíva és előremutató megoldás, egyelőre úgy tűnik a dízelek továbbra is versenyben vannak. A legtöbben még mindig a megbízható, mégis megfizethetőbb alternatíva mellett teszik le a voksukat.
A cikk a következő oldalon, a hibrid járművekkel folytatódik.
A gazdaságos üzemeltetés ellenére keveseknek kell a hibrid
A fentebb említett anyagi és környezetvédelmi szempontok leginkább azt mutatják, hogy érdemes lehet az elektromos meghajtás, valamint a hagyományos, benzines megoldások közötti átmenetet választanunk. Már csak azért is, mert egy hibrid autó fogyasztása és fenntartási költségei esnek ugyanis leginkább közel dízelmotoros járművek költségeihez. Azonban kétségtelen, hogy a jövőbe tekintve jóval fenntarthatóbb és környezetkímélőbb lehetőséget kínálnak, mint gázolajjal működő társaik. Egyelőre azonban a piaci helyzet sokkal inkább a dízelmotoroknak kedvez. Hiszen míg egy megbízható dízelautót használtan akár 0,5–1,5 millió forint között is vásárolhatunk, addig egy hibrid ára ennek egyelőre sokszorosa is lehet.
Sok esetben még mindig az ár dönt
A hazai statisztikák nagyobb része sajnos továbbra is azt mutatja, hogy Magyarországon autóvásárlás során sokkal inkább az ár jelenti a döntő szempontot, mintsem a gazdaságos üzemeltetés és a fenntarthatóság. Ez leginkább környezetvédelmi okokból jelent problémát, azonban az autótulajdonosok szempontjából sem feltétlenül kifizetődő megoldás. Abban az esetben például semmiképp, ha gépkocsi-vásárlás során nem csak néhány évre, hanem akár évtizedekre is előre szeretnének gondolkodni. Ha hosszú távra tervezünk, érdemes nem a legolcsóbb lehetőséget megragadni. Egy autó esetében az ár mellett mindig gondolnunk kell a folyamatos fenntartással járó kiadásokra és az idővel megjelenő, rejtett költségekre is.
Azoknak, akik egyszerre keresnek gazdaságos és környezetbarát alternatívát, az újabb gyártású dízelek néhány évig jó megoldást jelentenek. Fenntartási költségeik alacsonyabbak, és elődeikhez képest a károsanyag-kibocsátásuk is jóval kisebb. Az anyagilag jobb helyzetben lévő innovátorok számára pedig egyértelműen egy hibrid gépkocsi lehet a befutó, hiszen üzemeltetésük nem csak pénztárcabarát, de a károsanyag-kibocsátás is jóval kisebb, mint egy nagyobb dízel vagy benzinmotoros autó esetében. Tény azonban, hogy egyelőre mélyebben kell a pénztárcájába nyúlnia annak, aki egy ilyen járműre szeretne beruházni.
Forrás: Netlízing