Kezdőlap Autók Kipróbáltuk BMW X1 plug-in hibrid: a kapcsolatunk nehezen indult, de végül megszerettük egymást

BMW X1 plug-in hibrid: a kapcsolatunk nehezen indult, de végül megszerettük egymást

Teszteltem a bajorok bájos SUV-ját. Annyi gondolat keringett és kering most is a fejemben a BMW X1 kapcsán, hogy hirtelen nem is tudom, hol kezdjem. Valószínűleg az lesz a legjobb, ha a jól bevált módszer alapján kívülről-befelé haladva jellemzem az autót. Biztos vagyok benne, hogy nem lesz olyan olvasó, akinek elkerülné a figyelmét ez a méretes kékség. Kapcsolatunk, vagyis a tesztidő végére, egészen jól összebarátkoztunk az autóval.

BMW X1 25e xDrive: Ne akard megváltoztatni!

Ha szereted ezt a színt, amit a BMW-nél Misano metálkéknek neveztek el, akkor ez már önmagában egy jó viszony kezdete lehet. Én például a legnagyobb örömmel és könnyedséggel öltöztem az autóhoz. Az BMW X1 nem volt mindig ekkora, de minden téren előnyére váltak a minimális alakítások. Ugyan van nála hosszabb is, a növelt tengelytávú F49-es, de több mint 4,4 méteres hosszával az F48 sem panaszkodhat.

Minden alkalommal, amikor újra és újra beültem az autóba, előtte alaposan szemügyre vettem a külsejét és talán hihetetlen, de nem találtam rajta kifogást. Az X1 a BMW „X” szabadidő-autó családjának belépő tagja, éppen ezért nyilvánvalóan nem ez a modell fogja visszaadni használójának a csúcsminőség legtetejét. De aki ilyen autót vásárol, az valószínűleg tisztában van ezzel és el tud tőle tekinteni.

Arányaiban, azt gondolom, tökéletes. Nem változtatnék a fényszórók, a légbeömlők, de még a vesék méretén sem. Szerintem úgy jó, ahogy van. A legelőnytelenebb számára az, ha teljesen oldalról fotózzák, hiszen nincs benne nagy izgalom és messzebbről könnyen rá lehet vágni, hogy ez egy X3. A BMW felszereltségei, mint például az Advantage, Sport Line vagy xLine közül a BMW X1 az M Sportot kapta. A kicsi embléma pedig az autó egyes részein visszaköszön, ahogyan az lenni szokott.

Az „M” csomag sportosabb megjelenést ad az autónak Külsejét itt-ott fekete elemek díszítik, amitől izgalmasabbá válik az összhatás és nem csak egy kék pacát lát az ember.

Szívesen megnéztem volna, hogyan mutat a nyári, 19”-os M-es, duplaküllős, könnyűfém felniszett az autó alatt, de télire maradt a puritánabb 18”-as. Ezen azért könnyen túl tudtam tenni magam, viszont van még egy gondolat a fejemben, ami foglalkoztat. Vajon milyen lenne a BMW X1, ha fényes fekete lenne a kerékjárati íve, mint mondjuk a RAV4-nek? Hmm.

Tesztünk a következő oldalon folytatódik.

A célnak megfelel, de nem nyűgöz le a BMW X1 utastere

A napokban volt szerencsém kipróbálni a sorban következő „X” modellt, vagyis az X2-t és nem ért túlzottan nagy meglepetés, ami a belteret illeti. Ugyanaz a fejegység, váltókar, műszerfal (és még sorolhatnám) fogadott, a vezetési élmény viszont drasztikusan különbözött. Természetesen ez sem eget rengető probléma. Nem a BMW az egyetlen vállalat, amely igyekszik járműveit költséghatékonyan fejleszteni.

Egy kezemen meg tudom számolni, hányféle különböző szín fogadott a BMW X1 utasterében, ami egyáltalán nem sok, de ebben az esetben valahogy mégis az volt. Nekem nem igazán fér össze a külső fényezés és a belső, sokkal sötétebb kék színű díszcsík egymással. A teret az opcionális listán található, elektromosan állítható osztriga szürke bőrülések és a fekete szín uralja, ami túlzottan kontrasztos így. Szerencsére a személyre szabhatóság lehetősége adott a BMW-nél, így négy különböző színű bőrülés közül lehet választani.

A műszerfal 5,7”-os TFT kijelzője kellőképpen informatív, csakúgy, mint a középkonzol érintőképernyője. Utóbbit a kardánon található, úgynevezett iDrive kontrollerrel is lehet vezérelni. Én szinte minden alkalommal a forgótárcsát használtam, minthogy megérintettem volna a kijelzőt, ami messze volt. A váltókar egy fokkal, de csak egy fokkal jobb, mint az elsőgenerációs Nissan Juke-ban, de nem egy leányálom.

Pozitívum volt számomra, hogy a klímapanelt és az ülésfűtést nemes egyszerűséggel mechanikus gombokkal lehet vezérelni. Az okostelefonnak a gyártó szerint a könyöklőben a helye, ugyanis ott helyezték el a vezeték nélküli töltőt. Nem mondanám biztosra, hogy egy iPhone akármicsoda Max beférne oda, de mindenesetre az én 11-esemet tok nélkül épphogy be tudtam passzírozni. Jobb megoldásnak találom, ha központibb helyre helyezik a töltőt, valahová a váltó köré, mert annyira nem esett kézre ez a fajta megoldás.

A kormánykerék a BMW-től újabban megszokott vaskos tapintású, ami a női kéznek nem a legkényelmesebb, de meg lehet szokni. Nem ez az a tulajdonsága az X1-nek, amiért mondjuk nem vásárolnám meg. Ebben az autóban nem a „régimódi”, jól bevált, kattanós indexkapcsoló van, ami a kanyarból kijőve visszapattan, hanem az, amit, hogyha véletlenül úgy marad, talán hazaéréskor veszel észre leghamarabb. Főleg, ha útközben üvölt a zene a jó hangzású Harman Kardon hangszórókból.

Nézzük a méreteket!

Vezettem én már nagyon sokféle autót és aláírom, hogy a BMW X1 előnyére válik az, hogy alapvetően magasan ül benne az ember, de nekem valahogy nem sikerült igazán komfortos pozícióba állítani az ülést. Elöl és a hátsó üléssorban egyébként négy felnőtt kényelmesen elfér, és a belmagasság sem nyomasztó a fejnek.

Bevallom, eleinte nem igazán éreztem az autó paramétereit, de hamar hozzászoktam. Mint azt említettem, 4,4 méter hosszú, 1,8 méter széles és 1,6 méter magas. Tengelytávja 2,6 méter és a nem túl nagy kormányszög miatt a fordulókör sugara 11,7 méter. Magyarán ez nem az a kis SUV, amivel akárhol egy ívben meg tudsz fordulni.

A csomagtér kapacitását nem a benzineshez vagy a dízelhez kell hasonlítani, és akkor elegendő lesz a 450 liter. Főként úgy, hogy a töltőkábelek külön helyet kaptak a padlózatban.

A következő oldalon megismerheted az X1 hibrid motorrendszrét.

BMW X1 plug-in hibrid: 50 km tisztán elektromosan

A géptető alatt egy 1,5 literes, háromhengeres benzinmotor található, ez a BMW-nek a TwinPower Turbo technológiájával működő egysége. Ez már csak 125 lóerős, de a hátsó tengelynél szerencsére ott van az ezt kiegészítő 96 lóerős villanymotor. Azért a „már csak”, mert pár évvel ezelőtt, amikor még újdonságnak számított a márka kisebb plug-in hajtáslánca. Akkor ugyanis még nagyobb teljesítménnyel bírt a belsőégésű motor, az elektromotor pedig a mostaninál gyengébb volt.

Szeretem a plug-in hibrid hajtású autókat, de persze ezerféle variáció létezik és sok minden függ attól, hogy milyen és mekkora a belsőégésű motor, valamint az elektromotor. A BMW X1-be egy (bruttó) 8,8 kWh-s akkumulátor került és emellé kb. 50 km hatótávot ígér a gyártó. Az összteljesítmény 220 lóerő és 385 Nm nyomaték. Ez nem olyan rossz, tekintve, hogy 1820 kg-ot nyom az autó. Végsebessége 193 km/h, gyorsulási ideje álló helyzetből 0-100-ra 6,9 másodperc.

Sajnos az üzemanyagtank mindössze 36 liter, de ha fullra van töltve a hibrid akksi, akkor nincs miért aggódni, mert az említett hatótávval remek az összkép. Ha viszont nem jutott idő a töltésre, akkor nyilvánvalóan szimpla hibridként működik a jármű fékenergia-visszanyeréssel és motorfékezéssel.

Apropó töltés: ez nem az az információ lesz, amitől leesik az állad, vagyis lehet, hogy le fog, de a rossz értelemben. DC töltővel nem, csak AC-vel lehet tankolni az elektronokat a BMW X1-be bal elől. A töltéserő 3,7 kW, ami azt jelenti, hogy az autó csont üres allapotból 2,5 óra alatt töltődik fel 100%-ra. Az ingyenes, félórás töltőoszlopot nem ajánlom, mert valami eszméletlen 2 kilométernyi hatótáv töltődik bele a 30 perc alatt. Érdemes lehet beruházni a BMW Wallbox-ba az otthoni töltéshez. Ám az mindenképpen előny, ha valaki a munkahelyén is tudja időközben tölteni a járművet.

A WLTP-szerinti átlagfogyasztás 2,1 liter, nálam a teszten 13 kwH/100 km-t produkált, ha pedig csak a benzinmotort használtam, 7-8 litert fogyasztott 100 kilométeren. Hozzá kell tennem, hogy sokszor nehéz a lábam, le lehet ezt vinni 7 liter alá is.

Az X1 hozza a tőle elvárt vezetési élményt

Az xDrive összkerékhajtás jól teljesített, ahogy mindig. Erről rosszat nemigen lehet írni vagy mondani. Az M sportfutóműre sincs panasz, kicsit találtam túl feszesnek, de az biztos, hogy nyáron a 19”-es kerekekkel pattogósabb a bódé. A vezetési élmény nem azt tükrözte vissza, hogy spóroltak volna a gyártáskor innen-onnan, ami azért megnyugtató.

Szívesen vásárolnék plug-in hibrid BMW X1-et hosszútávra is, nem gondolom azt, hogy az alkatrészek rövid időn belül felmondanák a szolgálatot. Viszont ebbe a csúcsminőségtelen magyar utaknak is van ám sajnos beleszólása…

Összességében jó benyomást tett rám az autó, ha összeségében értékelnem kellene, akkor 10-ből 7 pontot adnék neki. Fel lehet ám ezt tornázni még három ponttal, mindössze körül kell nézni az opcionális listán. A tesztautóba közel 5 millió forint értékben pakoltak mindenféle – egyébként szerintem hasznos – extrát, de ezt még mindig lehetne fokozni. Az X1 sDrive18 i modell alapára 9 372 000 forint.

A plug-in hibrid, összkerekes BMW X1 alapára Advantage felszereltséggel 13 957 000 forint. A tesztautó azonban M Sport csomagot kapott, ez pedig 15 432 000 forintos indulóárat jelent.