Vezetés közben nem csupán a ránk leselkedő veszélyekre kell felkészülni, legalább ugyanilyen fontos a megfelelő testhelyzet megválasztása. Egy hosszú út során így elkerülhető a derék- és hátfájás. A kényelmes vezetés nem elérhetetlen vágy, most sorra vesszük, mire kell figyelni, sőt, az alábbi tippek segítenek, hogy a vezetési pozíció ne csak komfortos, hanem biztonságos is legyen.
1. A kényelmes vezetés a megfelelő testhelyzettel kezdődik
A napi vezetési rutin során gyakorta megfeledkezünk a helyes testtartásról, ami talán az egyik leglényegesebb eleme a komfortos közlekedésnek. A kényelmes vezetés első lépcsője a helyes vezetési testhelyzet megtalálása, illetve még az ülés beállítása előtt a megfelelő testhelyzet begyakorlása. Az ülésben úgy kell elhelyezkedni, hogy a csípőnk teljesen a háttámlához simuljon.
Az üléstámlát igyekezzünk minél függőlegesebb helyzetbe állítani, maximum 110 fokos szögbe. Ha túlságosan egyenes helyzetbe állítjuk a támlát, a nyak előre csúszik, ha pedig túlságosan hátra, akkor a hát és derék domború helyzetbe kényszerül. Az ülés magasságát a lehető legjobb kilátásig emeljük, de a fej soha ne érjen bele a mennyezetbe – ez a kényelmes vezetés egyik fontos szabálya.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
2. Kíméljük a hátat
A helyes testhelyzet elsajátítása és folyamatos megtartása nem egyszerű feladat. A vezetés során mindig igyekezzünk úgy ülni, hogy a hát teljes hosszát megtámasszuk. Ehhez csupán arra kell figyelni, hogy a vállak mindig a csípő mögött legyenek, soha ne előtte, vagy egyenes vonalban azzal. A kutatók szerint a komfortos vezetés akkor lesz valóban komfortos, ha 104 fokra állítjuk a háttámlát.
3. A helyes távolság kialakítása is fontos
A helyes és biztonságos vezetést nagymértékben befolyásolja a vezető, a pedál és a kormánykerék közötti távolság. Az ülés és a pedálok közötti távot úgy kell megválasztani, hogy a fék benyomásakor a láb ne legyen teljesen kinyújtva. Fontos, hogy mindig úgy helyezkedjünk el az ülésben, hogy a teljes ülőfelületen pihenünk. A combok támaszkodjanak a párnázott felületen, lehetőleg két ujjnyi távolságot hagyva a térd és az ülés között.
A kormánykereket mindig csak azt követően állítsuk be, ha már meg van a helyes háttámla és ülés pozíció. Mint ahogyan a térdek esetében, úgy a könyöknél is fontos, hogy soha ne legyen kinyújtva. A helyes távolság, amikor a csukló a kormány felső részét érinti, az áll pedig egyenes vonalban van a kormány magasságával. Szakértők szerint a legmegfelelőbb pozíció, amikor a vezető mellkasa 25 centiméter távolságra van a kormánykeréktől.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
4. Komfortos vezetés nincs a nyaki gerinc pihentetése nélkül
A legtöbb gerincpanaszt bizony a nyakunk indukálja. Az egész napos ülőmunka, a hosszas vezetés kifejezetten felerősítheti a nyaki gerinc fájdalmakat. Vezetés közben így mindenképpen fontos, hogy igyekezzünk ne túlságosan megfeszíteni nyakunkat. Ennek érdekében állítsuk be megfelelően a tükröket, és a vezetés közbeni rázkódást csökkentsük ülésre helyezhető párnákkal. A helyesen beállított fejtámla szintén hasznos lehet, nem csupán balesetvédelmi szempontból hatékony. A támlát lehetőleg olyan magasra állítsuk, mint ahol a fejtető végződik. Hosszú utazások alkalmával a szakértők a 9 és 3 óra kézpozíciót ajánlják a kényelmes vezetés érdekében.
5. Tartsunk szünetet!
Hosszabb utazás esetén mindig tartsunk vezetési szünetet. Ha azt tapasztaljuk, hogy fejünk az indulást követően elkezdett távolodni a fejtámlától, ajánlatos kitérőt tenni egy pihenőnél. Ez szinte az egyik legbiztosabb jele a fáradtságnak. Ha nincs lehetőségünk, hogy megálljunk az autóval, akkor a piros lámpánál mozgassuk át magunkat. Húzzuk ki magunkat, igyekezzünk minél magasabbra nyújtózni fejtetőnkkel. Végezzünk néhány fej, és vállkörzést! El sem hinnénk, hogy ez a néhány gyakorlat milyen sokat segít több órás autóutunk során.
Forrás: www.wheelsforwomen.ie