Kezdőlap Autók DMB Kisokos Téli gumival külföldön: ezek a legfontosabb szabályok szomszédainknál

Téli gumival külföldön: ezek a legfontosabb szabályok szomszédainknál

Utazás előtt érdemes alaposan utánaolvasni az egyes országok konkrét szabályainak; fotó: Pexels/VisionPic.net

Az autónk csupán 4 tenyérnyi felületen érintkezik az úttesttel, ezen a pár négyzetcentiméteren, a tapadáson múlik a jármű irányíthatósága. Így áttételesen akár az életünk is. Emiatt bár Magyarországon nem kötelező a téli gumi használata, ajánlott szezononként cserélni a téli-nyári gumiszetteket az autónkon. De mi a helyzet a környező országokban? Utazás előtt érdemes alaposan utánaolvasni az egyes országok konkrét szabályainak, mert komoly büntetéseket úszhatunk meg, ha ismerjük és betartjuk a rendeleteket.

Csehország: az útviszonyok határozzák meg, hogy kötelező-e a téli gumi

Csehországban megállíthat a rendőr és jogosan büntet, ha az autó nincs a hótól és jégtől letakarítva. Novembertől márciusig, téli útviszonyok esetén az ország minden útján kötelező a téli gumi (profil-mélység: legalább 4 mm) használata. Ez a megfogalmazás igen cseles, hiszen lehet, hogy száraz időben indulunk el, majd közben – akár váratlanul – leesik a hó. Ha készületlenek vagyunk, nem tudunk hirtelen előkapni téli gumikat, így egyszerűbb, ha eleve téli gumival kelünk útra. A téli gumiabroncsok akkor is kötelezőek, ha a külső hőmérséklet 4 fok alá esik. A hólánc használata csak a hóval borított utakon megengedett.

A cseheknél az autót le kell takarítani a hótól és jégtől; fotó: Pexels/Skitterphoto

Szlovákia: elfogadják a négyévszakos gumit is

A szlovákoknál max. 3,5 t összsúlyú személyautók esetében, jeges, havas, hókásás utakon mind a négy keréken kötelező  a téli gumi. A négyévszakos gumit is elfogadják, ha a profilmélység min. 3 mm. Hólánc csak akkor használható, ha az nem rongálja az útburkolatot (vagyis ha elég hó van az utakon).

A cikk a következő oldalon folytatódik.

Románia: a helyzettől függ, kell-e a téli gumi

Ún. szituatív (azaz helyzet-függő) téli gumi kötelezettség van érvényben a románoknál. Ez azt jelenti, hogy ha havasak és/vagy jegesek az utak, a kocsit téli gumival kell felszerelni. A hegyekbe pedig ajánlatos hóláncot is vinni, amit viszont száraz úton tilos használni. Téli gumiként az „M+S”, „M.S.”, „MS” vagy „M&S” jelűeket fogadják el, amit a rendőrség akkor ellenőrizhet, ha havasak az utak. Az elvárt minimális profilmélység 4 mm. Tapasztalatok szerint, hegyi utakon való autózáshoz az előrelátók hólapátot, sőt egy zacskónyi sós homokot is visznek magukkal. A meleg takaróról és termoszban meleg teáról nem is beszélve…

Szerbia: M + S jelű téli gumiabroncs kötelező!

Déli szomszédjaink közül Szerbiában november 1-től április 1-ig mind a négy keréken M + S jelű téli gumiabroncs kötelező, a profilmélységnek legalább 4 mm-nek kell lennie. A hóláncot a csomagtartóban kell tartani és szükség esetén felszerelni. Bizonyos útvonalakon a hólánc kötelező, ezt útjelző táblákkal jelzik. A hóláncokat legalább a két meghajtott kerékre kell felszerelni. A buszok és teherautók számára kötelező felszerelés a hólapát is.

Szinte mindenhol ajánlott a hegyekbe hóláncot is vinni; fotó: Pexels/Chris Peeters

Horvátország: táblákkal jelzik a kötelezettséget

Bizonyos horvát útszakaszokon november 1. és április 15. között kötelező a téli gumi, amit közlekedési táblákkal jeleznek. Ezeket az utakat meg lehet nézni ezen a honlapon, a bal menüsávban a Mobilnost / Zimske dionice szűrőt bekapcsolva. Kékkel mutatják a „téli gumis” utakat. Téli felszerelésnek a 4 darab M+S jelű téli gumit, vagy a legalább 4 mm profilmélységű nyári gumi + legalább a két meghajtott kerékre feltett hóláncot fogadják el. A hóláncoknak a kocsiban kell lenniük, havas és/vagy jéggel borított utakon használni kell őket. Egyébként a hegyvidéken (Lika régió és Gorski Kotar), a gumi típusától függetlenül, általában hóláncot kell használni.

A cikk a következő oldalon folytatódik.

Szlovénia: március 15-ig tart a kötelező téli gumi használat

November 15. és március 15. között, illetve téli időjárási és útviszonyok esetén Szlovéniában minden személygépkocsinak kötelező a téli gumi (M+S) mind a négy keréken, vagy: nyári gumiabroncs + hólánc a csomagtartóban. A gumiprofil-mélység mindkét esetben minimum 3 mm legyen. Hóláncot csak akkor szabad használni, ha nem rongálja az útburkolatot. Ha hólánc van fenn a keréken, a megengedett maximális sebesség 50 km/h.

Ausztria: mind a négy keréken téli guminak kell lennie

A téli sportok szerelmesei gyakran veszik Ausztria felé az irányt a havas hónapokban. November 1-április 15. között a téli gumi használata jeges, havas vagy hókásás utakon kötelező. A téli gumiabroncs minimálisan megkövetelt profilmélysége diagonálgumik esetében 5 mm, radiálguminál 4 mm. Mind a négy keréken téli guminak kell lennie. A négyévszakos gumikat is elfogadják, ha M+S jelöléssel vannak ellátva és min. 4 mm profilmélységgel rendelkeznek. Télen ajánlatos hóláncot is vinni, egyes szakaszokon ennek kötelező használatára a havas vagy jeges az úton külön tábla hívja fel a figyelmet. Kék alapon egy hólánc szimbólum szerepel a táblán. A hóláncot legalább a két meghajtott kerékre kell felszerelni. A külön táblát leszámítva egyébként a hóláncot csak akkor lehet használni, ha elég hó van az úton, ezért nem rongálja az útburkolatot. A téli gumiabroncsok és a láncok használatára vonatkozó rendelkezések megsértése pénzbírságot vonhat maga után, amely esetenként eltérő lehet.

Kerekenként mindössze egy tenyérnyi felületen ér az úthoz az autónk (Fotó: Pixabay)

A cikk a következő oldalon folytatódik.

Olaszország: nincs egységes szabályozás

A téli felszerelés tekintetében az előírások kissé bonyolultabbak Olaszországban a többi európai országhoz képest, ugyanis nincs egységes szabályozás. A helyi hatóságoknak kell dönteniük arról, hogy kötelezővé teszik-e a téli felszerelést, vagy az időjárási viszonyoknak megfelelően rendelik-e azt el. Mindenesetre téli guminak az M + S jelöléssel ellátott gumi számít. Dél-Tirolban a gépjárművek csak téli felszereléssel közlekedhetnek, Bolzano város környékén, valamint a Brenner A22-es autópályán Affi-ig november 15-től április 15-ig általános, időjárástól független téli felszerelési kötelezettség van érvényben. Az Aosta-völgyben viszont már október 15-től a következő év április 15-ig kötelező a téli gumi (vagy alternatívaként a nyári gumira szerelt hólánc). Ugyanakkor szokatlan módon a téli gumik nyári használatát korlátozzák: május 16-tól október 14-ig a téli vagy a négyévszakos gumiabroncsok csak akkor használhatók, ha van sebesség-indexük, és az megfelel az autó teljesítményének. Aki Olaszországba készül télen, mindenképp tájékozódjon az érinteni kívánt városok, régiók szabályaival kapcsolatban!

Bár az autó felkészítése télre a gumicserével kezdődik, ezen kívül is vannak lépések, amelyeket meg kell tennünk. Azért van szükség minderre, hogy megóvjuk járművünk állapotát, és elősegítsük a biztonságos közlekedést a csúszósabbak utakon, rosszabb látási viszonyoknál.

Forrás: Magyar Autóklub