Bevallom, én is csak egy-két éve hallottam először a SsangYongról, miközben már több mint 65 éve létezik a vállalat Dél-Koreában. Ráadásul az ország legrégebbi autógyártója, és a harmadik legnagyobb dél-koreai márka a KIA és a Hyundai után. Így alig meglepő, hogy szinte minden ismerősöm visszakérdezett, amikor említettem nekik, hogy most épp egy SsangYong Tivoli van nálunk teszten. Igaz, a kolléganőm számára egyáltalán nem volt ismeretlen, mivel a szülei is egy Tivolit vettek maguknak az év elején. A fotózás kedvéért pedig össze is hoztuk a két autót.
Ölelkező sárkányok
A SsangYong Tivoli a márka legkisebb SUV-ja a palettán, őt előzi meg az XLV, a Korando, és a Rexton. Emellett kapható még egy pick-up (Musso Grand Pick-up), valamint egy kishaszon-jármű is (Rodius/Kornado Turismo) a márka égisze alatt. A SsangYong név egyébként ikersárkányt, két sárkányt jelent, és a logója két egymásba fonódó sárkányt formáz, amint azok éppen az ég felé emelkednek. Mit mondjak, nekem nem ez ugrott be róla első blikkre. Sokkal inkább egy szarvasagancsot láttam benne addig, amíg utána nem olvastam a sztorinak.
A Tivolit 2015 óta gyártják, és tavaly év végén már a második ráncfelvarráson esett át a modell. A frissített változat kétféle motorral kapható, az általunk is tesztelt 1,5 literes turbó benzinmotorral (163 LE, 280 Nm), valamint az 1,6-os dízellel (136 LE, 300 Nm). Hozzánk egy 6 sebességes kézi váltóval felszerelt autó került, de természetesen kérhetjük automata váltóval is a Tivolit, ennek ára plusz 449 ezer forint. A kényelem mellett talán amiatt is megéri az automata váltó mellett dönteni, mert így mi magunk választhatjuk ki, hogy milyen vezetési módban szeretnénk vezetni az autót (Normál, Sport, Winter). Ez az opció a kézi váltóhoz sajnos nem jár.
Lapozz, hogy megismerd a legújabb Tivolit!
SsangYong Tivoli női szemmel
A faceliftnek köszönhetően kívül-belül újítottak az autón. A SsangYong Tivoli külső megjelenésénél a legszembetűnőbb az orr-rész változása: a lámpák keskenyebbek és rövidebbek lettek, elhagyták az orr-részt vízszintesen kettészelő X-formát. Ehelyett letisztultabb lett a dizájn. Új lámpákat és ködlámpákat is kapott, és a lökhárítót szintén frissítették a tervezők.
A letisztultság az autó hátsó részén is jól tetten érhető, bár itt egy kicsit talán túltolták az egyszerűséget. Emiatt pedig nekem kissé unalmasnak tűnik a hátulja, jó lett volna, ha feldobják a dizájnt néhány kis ívvel, hullámvonallal, beugrással, bármivel, ami jobban megmozgatja a fantáziámat. De ez csak az én ízlésemet tükrözi. Ahogyan az is, hogy bár szeretem a SUV-okat – ebben a cikkünkben írtunk róla, hogy miért jó választás a nőknek a városi crossover – a SSangYong Tivoli nem egészen az én esetem.
Nekem a külseje kicsit kocka, bumfordi, számomra hiányzik belőle a sportosság, vagányság, kecsesség. Bár az, hogy a tető és a tükörházak más színűek, egy kicsit könnyedebbé, játékosabbá teszik a megjelenést. De mint mondtam, ez csak az én véleményem. Éppen ezért kíváncsiságból elolvastam néhány tesztet a Tivoliról, és rá kellett jönnöm, hogy eddig majdhogynem egyedül vagyok ezzel az állásponttal. Kivétel nélkül szinte mindegyik tesztíró meg volt elégedve az autó dizájnjával! Nem titok azonban, hogy ezeket a teszteket kivétel nélkül férfiak írták…Lehet hogy itt jön elő, mennyire más szemmel néz egy nő egy autót, mint egy férfi? Nem tudom…kíváncsi lennék rá, hogy ti mit gondoltok erről és magáról a Tivoliról, annak külső megjelenéséről.
Világos belső, aminek csak a neve szürke
Amint megpillantottam a SsangYong Tivoli belső terét, rögtön szembetűnt a világos színű üléshuzat (hivatalosan Soft Grey szürke) és az igényes anyagokból készült különféle borítások, valamint a trapézformájú középkonzol, rajta többek között a 8 colos érintőképernyős kijelző, a légbefúvók, az ülésfűtés- és kétoldali klíma gombok, a belső keringtetőt kapcsoló gomb, az elakadásjelző. Eléggé uralja a műszerfalat, de legalább mindent könnyen meg lehet rajta találni, jól hozzá lehet férni a gombokhoz, kapcsolókhoz.
A multikormányon a szokásos funkciókkal találkozunk. Ide került például a telefont felvevő gomb, a hangerőszabályozó, a tempomat, és innen vezérelve tudunk a kormány mögötti 10,2 colos full digitális kijelző menüjében is lépkedni. A kormány mögött balra egy kapcsolópanelt is elhelyeztek, itt lehet be- és kikapcsolni például a lejtmenetszabályzót, a sávtartót, a holttérfigyelőt és itt tudjuk az LCD panel fényerejét állítani. A vezetőülés melletti ajtón kapott helyet az ablakemelő, és az oldalsó tükröket beállító gombok, a központi zár, és ide került a gyerekzár is.
A következő odalon további érdekességeket tudhatsz meg az autóról.
Érdekes tároló az első ülések háttámláján
Az első ülések közötti részbe két pohártartó került a kézifékkar mellé, illetve a könyöktámasz is rejt magában egy mélyebb tárolót. Az első és hátsó ajtók oldalában szintén van egy-egy tárolórész. Ami azonban nagyon furcsa volt nekem, az az első ülések háttámlájára varrt gumipántok. Egy könyv vagy tablet biztosan könnyen mögé csúsztatható, de egy vizes palackkal már meggyűlne a bajom. Ugyanígy hiányzik nekem, vagyis a hátul utazók számára, a szellőzők és az USB- vagy legalább egy 12 voltos csatlakoztató. Ahol telefonozó, tabletező gyerek van a családban, ott szinte minden töltési lehetőségre szükség van az autóban. Tapasztalatból mondom!
Hátul természetesen ott az Isofix csatlakoztatási pont a gyereküléseknek, ebből kettőt is be tudunk helyezni biztonságosan. A hátsó ülések egyébként egész jól hátradönthetők, így fokozva a kényelmes utazást a SsangYong Tivoli legújabb modelljében.
SsangYong Tivoli: bőkezűen bánik az asszisztenciákkal
Az autót négyféle felszereltséggel kérhetjük, nálunk egy Delux változat járt, ami csak egy szinttel van a leggazdagabb felszereltség alatt. A gyártó azonban nem spórolt a biztonsági és vezetéstámogató funkciókkal, már a legalacsonyabb, Standard felszereltséghez is nagyon sok minden jár alapból: automata vészfékező rendszer ráfutásos ütközés figyelmeztetéssel, visszagurulás gátló, sávtartó asszisztens, táblafelismerő rendszer, éberségfigyelő, függönylégzsákok, stb. A biztonsági csomag a második szinttől extraként kérhető, amiben benne van az én egyik nagy kedvencem, a holttérfigyelő is.
A kényelmet szolgáló funkciók közül az én favoritjaim általában felárasak, vagy csak a magasabb szintektől kerülnek bele az alapárba. Például a fűthető kormány 59 000 Ft, de a legmagasabb felszereltséghez már alapból jár, a parkolást segítő első-hátsó radar csak a 3. és 4. szintben van benne, az első ülésfűtés 69 000 Ft (3. és 4. szintnél már az alapár része). Az intelligens kulcs funkció pedig csak a két felső kategóriához kérhető plusz 119 000 forintért. Ez utóbbi számomra mindenképp megéri az árát, hiszen imádom, ha nem kell elővenni a táskámból a kulcsot, hanem amint odaérek a kocsihoz, az már nyílik is. És az is nagyon szuper, ha egy gombnyomással indíthatom be a motort. Sajnos a tesztautóban ezek nem voltak benne, de ha magamnak vennék autót, akkor biztosan kérném ezeket.
A pótkereket azonban tutira nem írnám hozzá a listámhoz, mivel nem elég, hogy feláras (69 000 Ft), még csökkenti is a csomagtér méretét (427 liter helyett 311 liter lesz). Megelégednék az ingyen járó defekt javító szettel. És ha defektet kapnék, vagy segítséget kérnék, vagy elszállíttatnám egy műhelybe az autót. De bevallom, kereket nem állnék neki cserélni.
Összegzés
Ha a kissé kocka külsőt leszámítjuk, akkor igazán tetszetős darab a SsangYong Tivoli. A hétféle színben kérhető modellhez (nálunk egy Dandy kék metál járt, az alap a Grand fehér) akár 18 colos keréktárcsákat is választhatunk, amitől még feltűnőbb lesz az autónk. Bár így is sokan megnézték, de a „nézettségét” sokszor annak köszönhette, hogy az emberek próbálták kitalálni, milyen márkáról lehet szó. Ez azonban valószínűleg nem sokáig lesz már így, és hamarosan még több Tivoli fog szaladgálni az utakon. Hiszen egy új modellhez egész jó áron tudunk jutni (akár 4 899 000 Ft-ért), és mint említettem, már a legalacsonyabb felszereltségű Tivoliba is nagyon sok mindent pakolt a gyártó. Mindehhez jön még a 163 lóerős, 1.5-ös turbó benzinmotor, ami szintén kecsegtető. Sajnos azonban viszonylag sokat fogyaszt, a hivatalos adatok szerint 7,5-8 liter között 100 km-en. De ugyebár tudjuk, hogy a valóságban ez szinte mindig több lesz.
A tesztautó adatai – SsangYong Tivoli 1.5 GDI Turbo
Tesztautó alapára: 5 839 000 Ft (erre jönnek az extrák)
Hengerűrtartalom: 1479 cm3
Motor: benzines
Sebességváltó: 6 fokozatú kézi
Teljesítmény: 163 LE (120 kW)
Mérete: h: 4225 mm, sz: 1810 mm, m: 1613 mm
Csomagtér: 311 liter (szükségpótkerék nélkül 427 liter lenne)
Ajtók száma: 5
Szállítható személyek: 5 fő
Max. sebesség: 181 km/h
Kombinált gyári fogyasztás: 7,5 l / 100 km
Szén-dioxid kibocsátás: 170 g/km