Kezdőlap Autók E-Mobility A napelemes autótöltőhöz szükséges akksikat két Nissan Leafből szedték ki

A napelemes autótöltőhöz szükséges akksikat két Nissan Leafből szedték ki

Elektromos autókból kivett majd újrahasznosított akkumulátorok tárolják a keletkezett napenergiát.

Az Óbudai Egyetemen, nemzetközi szinten is egyedülálló napelemes töltőállomást helyeztek üzembe 2021. január 15-én. Az innovatív Solar Carport állomáson az elektromos autók töltéséhez az energiát napelemek biztosítják, a napenergiát villanyautókból kivett és újrahasznosított elektromos akkumulátorokban tárolják.

Napelemes autótöltő: megújuló energia és újrahasznosítás mesterfokon

A projekthez szükséges akkumulátorokat két, használaton kívüli Nissan LEAF autóból szerelték ki. A Solar Carport az Óbudai Egyetem Szőlő utcai telephelyén került beüzemelésre annak érdekében, hogy a hallgatók tanulmányozhassák az árammenedzsmentet. Az innovatív Solar Carporttal lehetőség nyílik a napelemes rendszerek struktúrájának, főbb szerkezeti elemeinek, üzemeltetésének gyakorlati bemutatására. A hallgatók mérhetik a napelemek performanciáját, az akkumulátorok karakterisztikáját vagy az elektronikai egységek (inverter, töltő, akkuvezérlő) főbb jellemzőit.

Mindezen túl a rendszer alkalmas kutatás-fejlesztési feladatok végzésére is. Ide tartozik például az akkumulátorok másodlagos felhasználásával kapcsolatos tapasztalatok szerzése, a hálózati visszatáplálás vizsgálata (V2G – Vehicle to Grid), vagy akár az ütemezett töltés algoritmusainak fejlesztése.

A Solar Carport, azaz a napelemes autótöltő állomás.
A Nissan számításai alapján az autóból kiszerelt akkumulátorok napenergia tárolására még akár 2-3 évtizeden keresztül is alkalmasak lehetnek.

Reizer Levente, a Nissan PR Managere elmondta, hogy az elektromos autók akkumulátorai bár nagyon megbízhatóak, egy bizonyos idő után eljön az idő, amikor elérik életútjuk végét. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne lehetne még ezeket másféle módon is hasznosítani. Az autóban lévő áramterhelés ugyanis sokkal nagyobb, mint ami egy napelemes rendszernél szükséges, így akár több évtizedig is alkalmas lesz még erre a típusú felhasználásra.

„A mai napon átadott rendszer segít abban, hogy tapasztalatokat szerezzünk arra vonatkozóan, hogy hogyan tudjuk Magyarországon is meghosszabbítani az elektromos autók akkumulátorainak az életútját” – mondta. A Nissan 2010 óta forgalmazza Magyarországon az elektromos LEAF modelleket. „Jelenleg ebből az elektromos autóból fut a legtöbb az utakon” – hangsúlyozta Reizer Levente. Magyarország és Európa legnépszerűbb elektromos autóját mi is kipróbáltuk, a LEAF-ről készült tesztünket itt olvashatod.

A cikk a következő oldalon folytatódik.

Napelemekben élen jár az Óbudai Egyetem

Sok egyéb terület mellett az Óbudai Egyetem jeleskedik a napelemes rendszerek kutatása és oktatása terén. Magyarországon két intézmény biztosít ilyen szakirányú továbbképzést, az egyik az Óbudai Egyetem. Az Intézmény egyúttal lassan egy évtizede szaktudással és helyszínnel támogatja a napelemes iparág egyik legfontosabb konferenciáját a Magyar Napelem Napkollektor Szövetséggel közösen.

A projekt partnerei arra számítanak, hogy a jövőben nagymennyiségű elektromos autó akkumulátor érkezik majd vissza a piacra, melyek még több évtizedig alkalmasak lesznek például a napenergia tárolására. (Fotó: MTI/Audi Hungaria)

Prof. Dr. Kádár Péter, az Óbudai Egyetem Villamosenergetikai Intézetének igazgatója arról beszélt, hogy ez a berendezés is beleillik abba másfél évtizedes kutatás-fejlesztési ívbe, ami az Óbudai Egyetemen a napelemek technológiája és energetikai alkalmazásának területén folyik. Bár a napelemek és inverterek hazánkban is széles körben elterjedtek (az Audi-gyár tetején egy konkrét napelempark is épült), mégis az akkumulátorok másodlagos hasznosítása, a szigetüzemű töltés és az autóból történő hálózati irányú visszatáplálás újdonságnak számít.

Az Intézmény a Premium Napelem Kft.-vel konzorciumban hozta létre a napelemes autótöltő állomást, amelyet A K+F projekt az Európai Unió szervezete, és az EIT Urban Mobility is támogatott. A fejlesztés révén az Egyetem hallgatói értékes szakmai-gyakorlati tapasztalatot szerezhetnek. Az innováció rendkívül gyorsan, négy hónap alatt valósult meg.

A nemzeti színű szalagot Prof. Dr. Kovács Levente, Szabó Tamás kancellárhelyettes Reizer Levente, Huba Bence vágta át.

Az EU-ban különösen hangsúlyos cél a CO2 csökkentés, ezért elengedhetetlen a megújuló energia, azon belül is a napenergia használata. Az egyik megoldás a rohamosan növekvő elektromobilitásban rejlik. Mivel szerte a világban növekszik e-autópark, ezáltal sokszorozódik az autókban lévő akkupakkok száma is. Ezért különösen fontos, hogy a szakemberek hasznosítani tudják a termékben rejlő kiváló lehetőséget.