Kezdőlap Autók E-Mobility F1-es kormányt és napkollektort is kap a Toyota újdonsága, a bZ4X

F1-es kormányt és napkollektort is kap a Toyota újdonsága, a bZ4X

(Fotó: Toyota)

Extrém hosszú élettartamú akkumulátorral, egyedi formai megoldásokkal, intelligens újításokkal és egy izgalmas elektronikus kormánnyal érkezik a Toyota bZ4X. Az elnevezésében nyelvtörőnek sem utolsó modell a japán márka első, kifejezetten elektromos hajtásra fejlesztett autója. Mutatjuk, miért olyan különleges. Ez is érdekelhet: A Toyota megépítette a hidrogénhajtású Mirai távirányítós változatát

A bZ, vagyis a Beyond Zero elnevezés a zéró emisszióra utal

A képen látható One Motion Grip elektronikus kormánymű kétségtelenül a legszenzációsabb eleme az elektromos Toyota bZ4X-nek. A Toyota a későbbiekben számos globális piacán, így Európában is elérhetővé teszi ezt a One Motion Grip névre keresztelt elektronikus (steer-by-wire) rendszert. A különleges, mechanikus kapcsolatokat nélkülöző kormánymű ütközéstől ütközésig mindössze 150 fokot fordul, azaz átfogás nélkül irányítható vele az autó.

A Forma-1-es versenyautókéra hajazó kormány ütközéstől ütközésig csak 150 fokot fordul

Noha a bZ4X először hagyományos kormánykerékkel és kormányművel kerül forgalomba, a vezetői környezetet a futurisztikus One Motion Grip rendszerhez igazították. A műszeregység egy 7 colos digitális kijelző, amely a vezető látóterébe emelkedik. A hangvezérléssel vezérelhető funkciók körét kibővítették, mostantól akár az ablaktörlő vagy a klímaberendezés is hallgat a vezető szóbeli utasításaira. Kattints, ha igazán különleges kormányt akarsz látni: Kormány helyett joystick? A Mercedes 1996-ban még így képzelte el a jövőt

A Toyota bZ4x hagyományos és a One Motion Grip elektronikus kormányművel is kapható lesz

A bZ4X méretéhez képest szokatlanul nagy tengelytávval rendelkezik. Az utasok számára elsősorban a kiemelkedő helykínálatban nyilvánul meg ez a különleges kialakítás; a lábtér mindkét üléssoron a kategória legjobb értéke, a tandemtávolság (azaz az első és hátsó utasok csípőpontja közötti távolság) eléri az egy métert. A fejtér bőséges, akár panoráma napfénytetővel, akár a hajtóakkumulátor töltésére szolgáló, évente akár 1800 kilométernyi teljesen zöld energiát megtermelő napelemes tetőpanellel szerelik az autót. Tipp: Ez az elektromos lakókocsi 3000 kilométert is megtesz egyetlen töltés nélkül

A cikk a következő oldalon folytatódik.

500 km hatótávot ígér egyetlen feltöltéssel a Toyota bZ4X

Az akksi a Toyota várakozásai szerint 10 év, illetve 240.000 kilométer után is megtartja eredeti kapacitásának 90%-át

A Toyota bZ4X elsőkerék-hajtású változata 8,4 másodperc, míg összkerékhajtású verziója 7,7 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, végsebességük egyaránt 160 km/óra. Az akkumulátorának 71,4 kWh kapacitása kétkerékhajtással kb. 500, összkerékhajtással mintegy 460 kilométer megtételét teszi lehetővé egyetlen feltöltéssel. Az akkupakk egyenáramú gyorstöltővel akár 150 kW teljesítménnyel tölthető. Ez gyakorlatban azt jelenti, hogy kb. 30 perc alatt eléri a 80 százalékos töltöttséget. Az akkumulátor a Toyota várakozásai szerint 10 év, illetve 240 ezer kilométer után is megtartja eredeti kapacitásának 90 százalékát.

A tekintélyes hatótávolsághoz a bZ4X kedvező aerodinamikai jellemzői is hozzájárulnak. A geometrikus, mégis minimalista formavilágú karosszériát az első lökhárító sarkaiban kialakított légcsatornanyílások, teljesen burkolt fenéklemez, osztott tetőspoiler, hátsó diffúzor, valamint a hátsó szélvédő kilépő élének ’kacsafarok’ kialakítása teszi különösen áramvonalassá. A modell hivatalos európai piaci bevezetése december 2-án lesz.

Ha érdekelnek a legújabb és legmenőbb modellek, kattints az alábbi cikkekre:

Forrás: Smarter Media