Kezdőlap Autók Nők az autóvilágban Magyar női autódizájner tervezi a felniket a legmenőbb Audikra

Magyar női autódizájner tervezi a felniket a legmenőbb Audikra

Dániel Tünde jelenleg Németországban dolgozik

Tudtad, hogy az autók felnijeit egy külön dizájn csapat tervezi? És hogy a szakma egyik legjobbja magyar, ráadásul nő? Dániel Tünde mint autódizájner jelenleg éppen az Audinál dolgozik nap, mint nap azon, hogy az autók legfontosabb kiegészítői, a felnik tökéletesen passzoljanak mind formatervben, mind funkcióban a legújabb modellekre. Szabadidejében blogol és vlogol, hogy megmutathassa a világnak az autóipar női oldalát. Videóbejegyzéseiben a dizájn oldaláról is sokszor nagyító alá veszi az iparágat és betekintést enged a kulisszák mögé.

Sokan el sem tudják képzelni, hogy a felniket is külön dizájn csapat tervezi. Mit csinál egy felnitervező?

A felnik az autó külsejének legnagyobb kiegészítői, ezért fontos, hogy összhangban legyenek az adott modell formatervével. A felnitervezőnek olyan dizájnt kell kialakítania, ami illik az adott modellhez. A tervezési folyamat rajzolással, új ötletek és formák kitalálásával kezdődik, amit később 3D modellek formájában alakítunk véglegessé. Az autódizájner munkájának szerves része a beszállítóinkkal való szoros együttműködés, akik a gyártásba kerülő felniken még alakítanak annak érdekében, hogy a kerék megfeleljen az összes biztonsági előírásnak.

Az új Audi e-tron a Tünde által tervezett felnivel

Hogyan kell elképzelni egy felnitervező autódizájner munkanapját?

Bizonyos értelemben ez is egy klasszikus irodai munka, jellemzően reggel fél kilenckor-kilenckor kezdek a stúdióban, leülök a tervezőasztalhoz, és többnyire délután öt-hat óráig dolgozom. Amikor új projektünk van, vázlatokat készítek, ötleteket gyűjtök. Amennyiben már előrehaladottabb a folyamat, akkor a modellezőkkel konzultálok, a beszállítóinkkal egyeztetek, esetleg fel is keresem őket. Minden egyes munkában valami újat kell kitalálnom és ez olykor nem könnyű, éppen ezért folyamatosan keresem az inspirációkat. Az inspiráció és a kutatás kulcsfontosságú a kreativitás ébrentartásához, hogy aztán megérkezzen az ötletet adó szikra. A nemzetközi hangulat amiben dolgozom, nagyon sok motivációt ad számomra.

A munkafolyamat melyik része a kedvenced?

A tervezés és ez is a legizgalmasabb. Jelenleg fejlesztéssel, 3D nyomtatással kapcsolatos projekteket viszek a csapatommal, sok kutatómunkát végzek a lehetséges technológiákról, anyagokról, ami szintén nagyon-nagyon izgalmas.

Nem csak munkaidejében, szabadidejében is imád autókkal foglalkozni

Az autókat gyerekkorod óta imádod. Mikor tudatosult benned, hogy mindenképpen az autóiparban képzeled el a jövődet?

Tinédzser koromban Forma-1 rajongóvá váltam és éreztem, hogy valamilyen formában nekem majd az autókkal kell foglalkoznom. Viszont az autótervezéssel a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen ismerkedtem meg. Csodálattal figyeltem az „autó szakon” végzőket. Akkor tudatosult bennem, hogy tényleg ez az, amivel hivatásszerűen szeretnék foglalkozni. Az egyetemen lehetőségem nyílt rá, hogy izgalmas és nagyszabású projekteken dolgozhassak az egyik legnagyobb német prémiummárka, a Mercedes-Benz közreműködésével. Miután elkészítettem a diplomamunkámat tudtam, hogy ezen a területen képzelem el a karrieremet, mint autódizájner.

Az interjú a következő oldalon folytatódik.

Hogyan jött az autóiparon belül épp a felnitervezés?

Mindig úgy gondoltam magamra, mint univerzális tervezőre. Mint autódizájner, egyaránt terveztem már interiőrt, exteriőrt, és ez a lehetőség jó kihívásnak ígérkezett akkor, amikor a Volkswagennél kezdtem dolgozni. Az Audihoz már úgymond szakértőként kerültem és egyelőre maradtam is ezen a területen.

Rögtön e-autókkal kezdtél vagy hagyományos hajtású autókra is terveztél felniket?

Hagyományos autók és e-autók is voltak már a kezdetektől a projektek között. Az első szériagyártásba kerülő tervem a Volkswagen Touareghez készült. Az Audi e-tron volt az első elektromos dizájn, amit készítettem.

Az új Audi e-tron

Tapasztalataid alapján ma mennyire vannak jelen a nők az autóipar formatervezői és egyéb területein?

Még mindig nincsenek elegen! Szerencsére a tendencia azt mutatja, hogy minden, korábban férfiasnak tartott iparágban is egyre több a nő. (Az Audi Hungária mérnöke is nő, vele készült interjúnkat itt tudod elolvasni.) De sajnos az autóiparon belül még nem történt robbanásszerű változás ezen a téren. Az egész exteriőr csapaton belül negyven férfi van és velem együtt három nő.

Ha éppen nem felniket tervezel, mivel töltöd az időt?

Nagyon sok mindent szeretek csinálni! Főleg olyat, ami autókhoz is köthető! Szeretek autóversenyekre járni, legyen szó Forma-1-ről vagy oldtimer rally-ról. A legújabb hobbim a YouTube csatornám készítése és az ezzel járó kreatív munka, mint például a videóim szerkesztése, vágása, és a fényképezés. Imádok utazni, és az is fontos számomra, hogy visszaadjak a tudásomból, tapasztalatomból, ezért fiatalokat is mentorálok. Szükség van jó szakemberekre és több nőre is a szakmában.

Milyen céllal indítottad el a Girlslovescars blogot, videócsatornát és a közösségi felületeidet?

Két célom volt: az első, hogy megmutassam az autós világ női oldalát is. Szeretném a lányokat inspirálni és bebizonyítani számukra, hogy az autódizájn lehet női szakma is. A blogon szeretnék olyan nőket bemutatni, akik fontos szerepet játszottak vagy játszanak az autós világban: tervezők, versenyzők, technikai úttörők. Úgy gondolom, hogy ez egy olyan vonal, amiről kevesen tudnak. A másik pedig, hogy kevés olyan felület van, ami a dizájn irányából közelíti meg az autóipart. Úgy látom, van potenciál abban, ha egy szakmabeli, az autóipar belső berkeiben jártas nő a történelmi hátteret is hozzáadva mesél az autókról, autótervezésről.

Lapozz, hogy még több mindent megtudj Tündéről!

Mióta van jogosítványod? Milyen sofőrnek tartod magad?

13 éve van jogsim és jó vezetőnek tartom magam. Sportosan vezetek, de nem túl gyorsan. Néha azért talán kicsit agresszív vagyok, főleg ha városban vezetek. Nem bírom a hezitáló, lassú vezetőket. Ebben igyekszem fejlődni. 🙂

Te is elektromos autóval jársz? Mit gondolsz az e-autókról? Valóban ez a jövő?

Nem, még nem azzal járok. De biztos, hogy ez lesz a jövőben az általános. Véleményem szerint a luxusautók szegmense megmarad a hagyományos benzines verziónál és a nagy átlag átáll majd a hibrid vagy teljesen elektromos hajtásra. De ennek még kell egy kis idő.

A sportautók különösen Tünde kedvencei

Melyik a kedvenc autómárkád?

Mivel sportautó és F-1 imádó vagyok, az egyik kedvencem a Ferrari.

Mit gondolsz arról, hogy Magyarországon is indult egy, kifejezetten nőknek szóló autós online magazin, ami stílusosan a Drive Me Baby nevet kapta?

A magassarkút Tünde is laposra cseréli a kormánynál

Ez szerintem fantasztikus! Imádom! Nem is értem igazán, miért alakult úgy, hogy az autókat „férfias dolognak” kiáltottuk ki, amikor szinte a kezdetektől nők és férfiak egyaránt vezetik és használják. Az autó egy közlekedési eszköz, és nem mellesleg egy gyönyörűen formatervezett tárgy is lehet!

Zárásként egy sokakat megosztó, de annál inkább női autós kérdés. Mi a véleményed a magassarkúban való autóvezetésről?

A cipő sarkának nem tesz túl jót, ezért én tartok egy pár lapos talpú cipőt a kocsiban, csak a vezetéshez.