Ha létezik olyan ma a divatban, hogy élő legenda, akkor ez a titulus egyértelműen Giorgio Armani olasz divattervezőt illeti. Akinek nevéhez a divatvilágot alapjaiban megformáló újítások kötődnek, ráadásul az Armani mindig is a leginkább emberarcú divatházak közé tartozott.
Végigjárta a divatszakma ranglétráját
Giorgio Armani eredetileg egyáltalán nem a divattervezésben képzelte el a karrierjét. Ezt mi sem mutatja jobban, mint hogy 1950 és 1953 között a milánói egyetem orvosi karának volt a hallgatója, igaz az iskolát végül nem végezte el. Ezután a veronai katonai kórházban dolgozott, ám itt gyorsan ráébredt, hogy mégsem az orvoslás lesz a hivatása, ezért új állás után nézett.
Félelmetesen magasra ívelő pályafutása a divatvilágban igen szerényen, egyszerű kirakati öltöztetőként indult egy milánói boltban. Itt később Armani a férfi részleg eladója lett, így sok más kollégájával szemben tervezői pályáját már úgy kezdte, hogy nem volt előtte ismeretlen a divat üzleti oldala.
A ’60-as évek közepén az üzletember-stylist Nino Cerutti már tervezői ajánlattal kereste Armanit. Giorgio ezután több mint tíz évig tervezett a Cerutti-nak férfi kollekciókat. Ezzel párhuzamosan szabadúszó munkákat is vállalt, így előfordult, hogy egyszerre akár tíz cég is foglalkoztatta. Majd az 1970-es évek elején Giorgio megismerkedett Sergio Galeotti-val, aki a későbbiekben partnerévé vált a luxusmárka Armani megalapításában és menedzselésében. A szabadúszóként dolgozó Giorgio végül 1975 júliusában szánta rá magát a cégalapításra. A friss divatmárka irodájának első bérleti díját és az első fizetéseket eladott Volkswagenjéből finanszírozta. Nem sokkal később pedig már be is mutatták az Armani néven futó első kollekcióját az 1976-os tavaszi/nyári szezonra.
Lapozz és megtudhatod, milyen újításokat hozott a divatvilágnak az olasz divatmárka.
Giorgio Armani, az újító
Giorgio Armani 1978-ban kötötte meg azt az alkut, amely a következő években megrengette az olasz divatvilágot. A legnagyobb textilmanufaktúrát működtető GFT céggel megállapodott arról, hogy gyári körülmények között, tervezői felügyelettel állítsanak elő ready-to-wear luxuskollekciókat.
Kevesebb, mint öt évvel alapítása után a márka az Egyesült Államokban kezdett terjeszkedni. Az egyre sikeresebbé váló férfi és női kollekciókkal az Armani gyorsan a nemzetközi divatvilág kedvencévé vált. Az elkövetkező évek az újabb és újabb projektek elindításáról szóltak. Ekkoriban született meg a fehérnemű és fürdőruha, a kiegészítő, és a parfüm üzletág is. Ezt nem sokkal később követte az Armani Junior, az Armani Jeans és az újabb világsikert hozó Emporio Armani, amely fiatalosabb tervezéseivel és kevésbé borsos áraival további fogyasztókat tudott elérni. 1982-ben az Emporio keretein belül elindult egy újabb fehérnemű, fürdőruha és kiegészítő üzletág is.
Az Emporio Armani hirdetési tervének megalkotásakor Giorgio ismét újításokkal állt elő. A márka tévéreklámokban és óriásplakátokon is hirdette magát, illetve már meglévő vásárlóknak prospektusokat küldött ki. A következő években a sikert sikerre halmozó luxusmárka tovább bontogatta a szárnyait. 1988-ban elindult az Armani Japan és egy újabb napszemüveg-kollekció is megszületett, de zoknikkal, ajándékkollekcióval és egy, a tömegfogyasztókat célzó, amerikai „alapmárkával” is előállt. A ’90-es években ez a tendencia folytatódott, ekkor született meg az Armani sportruházat, síruházat, lakberendezés és kozmetikum ágazat.
Armani, a nagyra törő luxusmárka
2001-ben Giorgio Armanit minden idők legsikeresebb olasz tervezőjének választották. Ekkor azonban az előző évek terjeszkedési láza jelentősen lelassult, és a végbemenő racionalizálási folyamat után ma így áll össze az „Armani-flotta”:
- Giorgio Armani – az ide tartozó high-end, ready-to-wear kollekciók csak az Armani butikjaiban és néhány luxusüzletben érhetőek el.
- Armani Privé – a haute couture kollekció darabjaival leggyakrabban a vörös szőnyegen találkozhatunk, az elegánsan egyszerű, de mégis látványos ruhák a hírességek kedvencei.
- Emporio Armani – a divatház legismertebb márkája rengeteg országban, köztük Budapesten is jelen van. Az Emporio arca jelenleg Shawn Mendes, Rihanna és Rafael Nadal.
- Armani Exchange – a tömegfogyasztókat célzó A/X mindig is Giorgio Armani egyik szívügye volt, olyannyira, hogy a 2005-ben beszálló befektetőket is kivásárolta. A márka jelenleg 31 országban érhető el, az árak 20 ezer forint körül kezdődnek.
- Armani Junior – a gyermekmárka arca az Oscar-díjra jelölt 16 éves színésznő, Quvenzhané Wallis.
- Armani/Casa – a lakberendezési márka bútorokkal is foglalkozik, például asztalokat is gyárt.
- Armani/Dolci – a pralinék és csokoládék 10 ezer forintnál kezdődnek.
- Armani/Fiori – elsőre meglepő lehet, de az Armani zászlóshajó alá befért egy virágküldő szolgáltatás is, a Fiori elsősorban Hollandiában termesztett növényekkel dolgozik.
- Armani/Hotels – 2010-ben a Burj Khalifa alsó 39 emeletén nyílt meg az Armani hotel, a 160 szobás és lakosztályos szálloda belsejét Giorgio Armani tervezte, a bútorokat a /Casa, míg a virágokat a /Fiori szolgáltatja.
A következő oldalon megtudhatod, mi köze van Giorgio Armaninak a Fiat 500-hoz.
Online divatbemutató a koronavírus alatt
A világjárvány rendkívüli helyzetet teremtett az élet szinte minden területén. Ezért egyáltalán nem volt meglepő, hogy Armani a milánói divathétre tervezett bemutatóját virtuálisan nyitotta meg. A 89 éves tervező egy igazi klasszikus kollekcióval várja idén az őszt, a jellemzően sötét színekkel, virágmintákkal és visszafogott csillogással operáló kollekció minden ízében Armani. A járvány csúcsán az Armani, több másik francia és olasz divatmárkával egyetemben gyáraikban luxuscikkek helyett maszkokat, parfümök helyett pedig kézfertőtlenítőket gyártottak.
A luxusmárka már 2007-ben, a világon elsőként közvetítette egy divatbemutatóját, így lassan 13-14 év tapasztalat után az már nem volt kérdés, hogy koronavírus ide vagy oda, a virtuális tér nem fog kifogni Giorgio Armanin.
Giorgio Armani és az új Fiat 500
Az Armani még az autóiparban is képviselteti magát? Igen, és nem is akárhogyan! Ahogy arról már mi is beszámoltunk, az új Fiat 500-asnak lesz egy szuperlimitált szériája, amely megalkotásában olyan neves olasz divatházak vettek részt, mint az Armani, a Bvlgari vagy a Kartell.
Forrás: Életforma