Kezdőlap Style&Trend Trend Így bringázik a magyar: A kerékpár kelendőbb, mint a szájmaszk

Így bringázik a magyar: A kerékpár kelendőbb, mint a szájmaszk

(Fotó: Freepik/prostooleh)

Járványhelyzetben azt gondolnánk, hogy a tömegközlekedést kerülve egyre többen térünk át alternatív közlekedési eszközökre, s nem is tévedünk nagyot, hiszen jelenleg a felnőtt lakosság 70 százaléka pattan rendszeresen bringára. A Vatera felmérést készített bringás szokások témakörben, és kiderült: átlagosan 52 000 forintos biciklink van, és évente kb. 8 500 forintot költünk karbantartásra. Az online piactéren is népszerű a kategória, 2020 augusztusában és szeptember elején többször kerestek a felhasználók a kerékpár szóra, mint például a maszkokra. A tapasztalatok azt mutatják, hogy inkább használtat választunk, az esetek 94 százalékában ezek kerültek az elmúlt egy évben a virtuális kosarakba.

COVID nélkül is az egészség a fő

Ami a járvány alatti bringás szokások kapcsán tisztán látható, az az, hogy a kerékpározók közel harmada (29%) naponta, vagy naponta többször is teker. A válaszadók negyede (26%) pedig hetente többször. Legalább hetente egyszer biciklire ül a kutatásban résztvevők 15 százaléka, ennél ritkábban pedig 30%. Többségük (36%) az egészséges életmód jegyében pattan bringára, 19 százalékuk szerint jó hétvégi közös program. Kicsit kevesebben, 13 százalék azért választja ezt a közlekedési módot, mert sokszor gyorsabb, mint más közlekedési eszköz és elkerülhetik a dugókat. 12% a tömegközlekedést kerüli így. Elenyésző azoknak a száma, akik azért használnak biciklit, mert nem kell parkolással bíbelődniük (10%), és szép helyekre eljuthatnak így (10%). Összességében a szabadidős tevékenységeket is beleszámolva elmondható, hogy nem vagyunk otthonülő típusok, a válaszadók hetente átlagosan 190 kilométert tesznek meg, de olyan is akad, aki saját bevallása szerint hetente 15 000 kilométert utazik.

A cikk a következő oldalon folytatódik. 

Bringavásárlás: személyesen a legjobb

Még mindig inkább a hagyományos bringák hívei vagyunk: csupán a megkérdezettek 5 százaléka használ elektromos biciklit. Egyébként sem feltétlenül a legújabb csúcsmodellek szelik az utakat, csupán a válaszadók 3 százaléka szerezte be idén kerékpárját, és minden tizedik ember hajt 1-2 éves bringát. A kutatásban résztvevők közül közel azonos arányban vannak azok, akik 3-5 éves (22%), és akik 5-10 éves (25%) kerekpárt használnak. A legtöbben (38%) meglepő módon még 10 évnél is régebbi darabbal gurulnak. Átlagosan 52 122 forint értékű kerékpárok róják a bicikli utakat, és a többség (87%) nem is tervezi, hogy idén lecserélje. A karbantartásra viszont a biztonság érdekében óhatatlanul költeni kell, átlagosan évente 8 500 forintot szánnak rá. A beszerzéshez a legtöbben (40%) a hagyományos bicikli boltokat preferálják, és közel ugyanannyian vannak (39%) azok, akik egyéb hagyományos üzletekben vásárolnak.

A használt modellek a népszerűek, a vásárlók 94 százalék ilyet választ; fotó: Freepik/drobotdean

A bringás társadalom szereti a saját szemével megnézni, mire is adja ki a pénzt. Legtöbben mountain bike-ot használnak (38%), de közel azonos a városi kerékpárral közlekedők száma (34%). Trekking kerékpáron teker minden tizedik megkérdezett, országútin pedig 8 százalékuk.

Biciklik az online piactéren

Az online piactéren az egyik legnépszerűbb kategória a kerékpár: augusztusban és szeptember elején még a sokat keresett maszkokat is lekörözte a keresőszó. Egy év alatt kb. 69 millió forintot költöttek a kerékpár kategóriában a felhasználók, a különböző kiegészítők mellett kb. 3000 darab biciklit helyeztek a virtuális kosarakba. A bringavásárlás átlagos tranzakcióértéke 29 454 forint, és elmondható, hogy a használt modellek a népszerűek, 94 százalék vásárolta ezeket. Egyértelmű, hogy a téli időszakban kisebb az érdeklődés a kétkerekűek iránt, a tavasz beköszöntésével viszont nagy ugrás látható. A rekordnap 2011-ben volt, április 10-én 133 db tranzakció történt összesen. Ez azt jelenti, hogy körülbelül 11 percenként kelt egy kerékpár az oldalon.