Minden szegmensnek megvan a maga favoritja. Ez még egy olyan, most benépesülő piacon is érvényes, mint amilyen az elektromos városi járműveké – amelyekért mi, nők is rajongunk. A rangsort egyfelől a vásárlók, másfelől a szakértők állítják fel: annak, aki meg szeretné hódítani a piacot, egyszerre kell a szívhez, az észhez, na és persze a zsebhez is szólnia. A bajnokokat nem könnyű letaszítani a trónjukról, ám ahogy a brit What Car? folyóirat összehasonlító tesztje – amelyben Peugeot e-208, az elektromos Mini és a Renault Zoe mérettetett meg – bizonyítja, nem lehetetlen.
Tulajdonképpen mindhárom autót régi ismerősként köszöntötték a szerkesztők. A Renault Zoe nyolcadik éve van piacon, mindvégig tisztán elektromos hajtáslánccal; ez idő alatt több mint 200 ezer példányban talált gazdára Európában. A Zoe favoritként érkezett az összehasonlításra, hiszen a magazin szerkesztői legutóbb az év legjobb villanyautójának választották meg. Majdnem ugyanilyen idős a 2013-ban bevezetett, harmadik generációs Mini, amely azonban csak az idei modellévre kapott elektromos hajtásláncot. A két veterán ellenféllel szemben a Peugeot 208 nem egészen egy éve kapható Európa-szerte, ám benzinmotoros kivitelével már ilyen rövid idő alatt is igen kedvező benyomást tett a What Car? szerkesztőire. Az Év Motorja díjjal többször is kitüntetett, 1,2 literes belső égésű erőforrást néhány hetes késéssel követte a piacon a tisztán elektromos hajtáslánc, vagyis a Peugeot e-208.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
A Renault fütyül, a Mini dübörög, a Peugeot e-208 csendesen suhan
A tesztelést végző újságírók szerint teljesítményelőnyével és eleve sportosra hangolt futóművével a Mini Cooper SE verhetetlen ebben a számban. Ugyanakkor azonos motorteljesítményük ellenére a Peugeot e-208 érezhetően dinamikusabban gyorsít, mint a Renault Zoe. Autópályán mindhárman magabiztosan haladnak, ám a motorhang híján előtérbe kerülnek a futóműből és a karosszériából eredő zajok. A Renault fütyül, a Mini dübörög, a Peugeot ellenben csendesen suhan a sztrádán. Nem egyedül a zajokat, az ütéseket és rázkódásokat is kiválóan szűri ki a Peugeot e-208: futóművét egyértelműen kényelmesre hangolták, ami a hangsúlyos hosszanti úthullámok kivételével minden elképzelhető helyzetben a legkomfortosabb választássá teszi.
A Mini kifejezetten sportosan irányítható, ám ha túlzásba esünk, első kerekei a leghamarabb veszítik el a tapadásukat. A Zoe biztonságos, de oldaldőlése nem támogatja a dinamikus vezetést. A futómű és a kormány a Peugeot-ban dolgozik együtt a leghatékonyabban: az első kerekek kiváló visszajelzést és megfelelő tapadást nyújtanak. Hogy mennyire fontos a harmonikus hangolás, az a fékezésnél mutatkozik meg a leginkább: 110 km/óráról, nedves aszfalton fékezve a Peugeot nyerte a lassulási versenyt. A várakozásokkal ellentétben itt a Mini teljesítménye volt legkevésbé meggyőző.
Melyik a legkényelmesebb és legpraktikusabb?
A három autó három markánsan eltérő üléspozíciót kínál. A Renault vezetőülése magas, és nem nyújt oldaltartást, a Peugeot jó megtámasztást ad és kényelmes, ám ezt a versenyszámot a deréktámasszal szerelt Mini nyeri. Körkörös kilátás dolgában szintén a meredek tetőoszlopokkal szerelt brit-német modell nyújtja a legtöbbet. A minőség kétélű fegyver: a Miniben az anyaghasználat, a Renault-ban a kezelőfelület okoz kellemes perceket, fordítva már nem olyan örvendetes a helyzet. A Peugeot mindkét vizsgálati pontban kiegyensúlyozottan teljesít. Az utastérben finom és tetszetős anyagokat alkalmaztak ott, ahol számít, a digitális kijelző pedig mind közül a leglátványosabb.
A hátsó ajtók hiánya és a kétszemélyes hátsó üléspad miatt a Mini eleve hátrányból indul, ami a praktikumot illeti, de meg kell hagyni, az első üléssoron ő a legkényelmesebb. A hátul utazóknak a Renault-ban van a legjobb dolga, de a magas padló miatt mindkét üléssoron furcsa az üléspozíció és túl közel van a tető. A rendelkezésükre álló teret a Peugeot 208 tervezői osztották be a leginkább demokratikusan; itt ugyanúgy megmutatkozik a modernebb konstrukció előnye, mint a zsebek, üregek és egyéb pakolási megoldások dolgában.
Ha a személyes apróságok elhelyezését nézzük, az e-208 verhetetlen; korosabb konkurenseit láthatóan nem az okoseszközök korában tervezték. Ugyanez érvényesül a csomagtér méreténél: hiába nagyobb a Zoe, előnyét nem tudja kihasználni. Az e-208 poggyásztartója majdnem ugyanolyan nagy, pedig minden irányban kompaktabb honfitársánál. A Mini csomagterének egyetlen pozitívuma, hogy padlóját magasabbra emelve teljesen sík felületet kapunk, ha lehajtjuk a hátsó üléseket.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
Összegzés: miért az elektromos Peugeot a legjobb?
A szerkesztők tizenhat különböző szempont szerint értékelték az autókat. A Mini hatásosan érvel a szív nyelvén, ám nem elég kényelmes, nem elég praktikus és nem jut elég messzire egy feltöltéssel ahhoz, hogy felvehesse a versenyt a franciákkal, amelyek között olykor csak apró különbségek döntöttek. A Peugeot kényelmesebb, igényesebb és általában kifinomultabb, a Renault nagyobb hatótávolsággal és valamivel tágasabb belső térrel vág vissza. A mérleg nyelvét végül a gyorsabb tölthetőség (akár 100 kW) és főleg a meggyőzőbb biztonsági teljesítmény (modern vezetőtámogató technológiák és elismerésre méltó Euro NCAP eredmény) billenti a Peugeot e-208 felé. Az újonc néhány hónap alatt elérte azt, amire másoknak egy szűk évtized sem volt elég: letaszította trónjáról Európa (eddigi) kedvenc villanyautóját.
A brit újságírók a magyarországi árakat nyilván nem tudták figyelembe venni, de a Peugeot ott is ugyanúgy a legolcsóbb volt, mint nálunk: a Mini 8 090 000 forinttól, a Renault 7 859 000 forinttól, a Peugeot 7 730 000 forinttól vihető haza (mindhárom állami támogatással.)