A magyarok közel fele belföldre, míg további 40 százaléka bel- és külföldre is tervez utazást idén, derült ki az Apollo Vredestein Kft. kutatásából. A felmérés arra is rámutatott, hogy a magyarok elsöprő többsége saját autót használ, abroncsait rendszeresen ellenőrzi, ugyanakkor a gumikkal kapcsolatos tudásban még van hová fejlődni, különösen az EU-s címkét illetően. Olvass tovább és megtudod, melyek a legjellemzőbb autóhasználati szokások hazánkban.
Közösségi autóhasználat, az meg micsoda?
A felmérés megvizsgálta azt is, hogy a magyarok hogyan viszonyulnak a közösségi autóhasználathoz és kiderült, hogy ez a közlekedési forma még gyerekcipőben jár hazánkban. Ha a közösségi vagy saját autóhasználat között kell dönteni, a megkérdezettek több mint fele inkább a saját autó mellett dönt, sőt, minden 10. válaszadó nem is tudja, mi az a közösségi autóhasználat. Mindössze a kutatásban résztvevők 0,8 százalékát teszik ki azok, akik rendszeresen élnek ezzel a lehetőséggel.
Ez visszaköszön abban is, hogy a magyarok több mint 96 százaléka saját autót használ a mindennapi közlekedéshez. Ez egyben azt is jelenti, hogy a járműről és az abroncsokról maguknak kell gondoskodniuk. Az eredmények alapján elmondható, hogy a tulajdonosok gondját viselik autójuknak: kétharmaduk válaszolta azt, hogy rendszeresen megnézeti a járművet egy ismerős autószerelővel vagy márkaszervizben.
A felmérés a nyári utazásokra is kitért. Ebből kiderült, hogy a magyarok több mint 90 százaléka tervez nyaralást, amikor újra szabadon lehet majd utazni: a legkedveltebb úticélok a Balaton, Eger és Horvátország. Az utazást a felmérést kitöltők 86 százaléka saját autóval tervezi és mindössze a válaszadók tizede venne igénybe tömegközlekedést.
További autóhasználati szokások a következő oldalon is.
Gumivásárlási szokások: Mire jó az EU-s címke?
A kutatás rámutat arra is, hogy bár a megszokott gumiszervizzel rendszeres kapcsolatban vannak az autósok, új abroncs vásárlásakor mégsem hozzájuk fordulnak tanácsért. Helyettük inkább autós weboldalakról, tesztek alapján tájékozódnak, mivel ezeket tartják iránymutatónak. Az abroncsokon található EU-s címke a megkérdezettek több mint 60 százalékát nem befolyásolja a döntésben.
„Érdekes látni, hogy bár a megkérdezettek jelentős része az abroncsteszteket tartja a legfontosabbnak vásárlás előtt, az EU-s címkét sokkal kevesebben veszik figyelembe. Fontos, hogy a címkéket is ismerjük és az ott lévő adatokat értelmezzük. 2021 májusától új EU-s rendelet lép hatályba és a megújított címke vizuális információkat is tartalmaz majd a gumiabroncs teljesítményéről hó vagy jég esetén” – emelte ki Mikolai Béla szakértő.
Az abroncsokon található EU-s címke mindössze a negyedik helyen szerepel, mint abroncsvásárlás előtti tájékozódási pont, az autós weboldalak, a gumiszerelők és az abroncs-márkakereskedők után. Az említett címkéken található információkról már az autósok 85 százaléka hallott, ugyanakkor mindössze 15 százalékuk válaszolta azt, hogy hasznosnak is tartja.
A következő oldalon azt is megtudhatod, mit csinál az átlag magyar a már leselejtezett gumiabronccsal.
Meglepően jók vagyunk a gumiabroncs újrahasznosítás terén
A magyar autótulajdonosok felelősségteljesen közelítik meg abroncsaik kezelését. 10-ből 7 megkérdezett rendszeresen maga ellenőrzi abroncsai állapotát, sőt, a megkérdezettek 6 százaléka időről időre szervizben nézeti meg a gumikat.
Arra a kérdésre válaszolva, hogy mi történik a leadott gumikkal, a válaszadók több mint 90 százaléka azt válaszolta, hogy ezeket az abroncsokat újrahasznosítják. „Örömmel látjuk, hogy az emberek tájékozottak a leadott, már nem használt abroncsok felhasználását illetően. Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy a gumi nem egyszerű hulladék, nem szabad sem az út mentén hagyni, sem az otthoni kommunális hulladékban elhelyezni. Megpróbálhatjuk megkeresni azokat a hulladékudvarokat, melyek befogadnak gumikat is, itt leadhatjuk a használt abroncsainkat. Vannak erre szakosodott szervezetek is, melyek gondoskodnak a begyűjtésről, ez azonban nem mindig megy zökkenőmentesen. Ezért fordulhat elő, hogy a gumisok a náluk hagyott használt abroncsért bizony kezelési költséget számolnak fel” – tette hozzá a szakértő.
Ezek a cikkek is érdekelhetnek: