Kezdőlap Autók DMB Kisokos Az autófenntartás nem olcsó mulatság, eláruljuk, hogyan tudsz spórolni

Az autófenntartás nem olcsó mulatság, eláruljuk, hogyan tudsz spórolni

Egy átlagos állapotban lévő 3-4 éves benzines autó éves fenntartása meghaladhatja az egy millió forintot; fotó: Unslpash/Michael Longmire

A mobilitás központi szerepet játszik az életünkben, hogy minél gyorsabban eljussunk az egyik pontról a másikra. A társadalmi elvárások miatt sokan belevágnak autóvásárlásba, még akkor is ha nem használják ki, és rengeteget költenek négykerekűjükre. Egy átlagos állapotban lévő 3-4 éves benzines autó éves fenntartása – szerviz, biztosítás, gumicsere, gépjárműadó, útdíjak, amortizációs díj stb. – bőven meghaladhatja az egy millió forintot. És mivel hazánkra nem jellemző, hogy az emberek három-négy évente lecserélik autójukat, ezért a gépjárművek átlagéletkora folyamatosan növekszik – ez megint csak a szervizelések számának növekedésével jár. Az autófenntartás költségei között sokaknál ez a legmagasabb tétel. Íme néhány hasznos javaslat autóvásárlás vagy-csere előtt, amivel pénzt takaríthatunk, illetve ahol megfoghatjuk a kiadásokat.

Autófenntartás számokban: készítsünk egy tervezetet

Készítsünk havi vagy akár egy éves kiadási költségtervet, így szinte minden eshetőségre felkészülhetünk. Összesítsük például a havi üzemanyag, biztosítások, parkolási díj, autópálya-matrica, büntetések, szervizdíj, amortizáció költségét. A terv előnye, hogy segít a tisztánlátásban, hogy megéri-e, illetve fenn tudunk-e tartani egy autót. Itt pedig pár olyan tippet adunk, amelyekkel csökkentheted a kiadásodat tankoláskor.

Csak egy táblázat, és máris átlátjuk, mire megy el a pénz; fotó: Pixabay/StartupStockPhotos

Van Casco, vagy nincs Casco?

Érdemes figyelembe venni azt, hogyha hitel bevonásával történik a vásárlás, akkor a pénzintézet elvárhatja, hogy a tulajdonos Casco biztosítást kössön. Használt autó vásárlásakor a legtöbb esetben nincsenek ilyen kötöttségek. Továbbá a gépjárműadó is jelentősen eltérhet, jóval kevesebb lehet a nem újonnan vásárolt autóknál.

A cikk a következő oldalon folytatódik.

Régi vagy új autót vegyünk?

Mind a kettőnek megvan az előnye és a hátránya. Például ha használt autó mellett döntünk, lehet, kedvezőbb áron jutunk a gépjárműhöz, de nagyobb a kockázata annak, hogy előjönnek a rejtett hibái és a megtakarított pénz szervizre költjük. Egyébként sosem adtak el annyi használt autót hazánkban, mint tavaly, a legnépszerűbb márka pedig az Opel és a Volkswagen. Az új autóknak nagyon magas az ára, de amint elhozzuk a szalonból, rengeteget vesztenek az értékükből.

Magyarországon valósággal szárnyal a használtautó-piac; fotó: Das Blog

Ha béreljük a kocsit, kevesebb lehet az autófenntartás költsége

Amennyiben nem ragaszkodunk az autóvásárláshoz, optimális megoldás lehet az autókölcsönzés. Érdekessé, hogy ez az opció jobban mozgatja a nők fantáziáját, mint a férfiakét. Az autók átlagos életkora kevesebb, mint 1 év. Néhány napra vagy hosszabb időre is bérelhetünk autót, és igaz, hogy bérleti díjat kell fizetnünk, de az autó szervizelését, biztosítását, adóját és gumicseréjét nem nekünk kell finanszírozni, és az autók el vannak látva autópályamatricával is. Továbbá ha rövid távra bérlünk gépjárművet az aktuális utazásunkhoz választhatjuk ki az ideális típust, és a saját autó fenntartásából megmaradt pénzt másra költhetjük el.

Forrás: Europcar Autókölcsönző