Zöldebben a terepen – Ford Ranger PHEV menetpróba

Vannak autók, amelyeket egyszerűen nem lehet összekeverni semmivel. A Ford Ranger tipikusan ilyen. Masszív, karakteres, határozott vonalakkal, olyan kiállással, amely minden körülmények között tiszteletet parancsol.

Európa legnépszerűbb Pick-up-ja most új fejezetet nyitott. Megérkezett a Ranger Plug-in Hybrid (PHEV), amely megőrzi az eddig ismert terepjáró-erényeket, de közben emissziómentes, elektromos hajtással is képes suhanni. És igen, hangsúlyozom: pick-up – nem SUV, nem városi divat-terepező. Spuriga Dórával, a Pöttyöslabda.hu tulajdonosával tettük próbára mi is a különbség a két kategória között.

Ez az autó tényleg a saras erdei utak, a sziklás domboldalak és a nehéz vontatmányok világában érzi igazán otthon magát. Csakhogy most mindezt egy olyan hajtáslánccal, ami nemcsak erős, hanem zöldebb is.

Pick-up, nem SUV

Amikor először megláttam a friss PHEV változatot, pontosan az a gondolat futott át rajtam amit egy női autós újságíróként mindig szeretnék hangsúlyozni: a Ranger sosem akart olyan lenni, mint egy SUV.

Nem akar „városi játszótérre” belépni, nem kávézóteraszok előtt akar pózolni. Ez egy munkagép, egy társ, ami ugyanakkor képes a hétvégi kalandokhoz és családi programokhoz is alkalmazkodni. A plug-in hibrid hajtás itt nem egy kompromisszum, hanem egy bónusz.

A Ranger PHEV ugyanazt tudja, amit eddig is: vontatni 3,5 tonnát, cipelni egy tonnányi rakományt, vagy elbánni bármilyen tereppel. Csakhogy mostantól képes 43 kilométert tisztán elektromosan megtenni, vagyis helyi emisszió nélkül suhanni az erdő mélyén. És valljuk be: van abban valami varázslatos, amikor egy ilyen robusztus gép hangtalanul gördül át a fák között.

Elektromos és benzinmotor kéz a kézben

 

A Ranger PHEV szíve a 2,3 literes EcoBoost benzinmotor, amelyhez egy 75 kW-os villanymotor és egy 11,8 kWh-s akkumulátor társul. Ez a kombináció összesen 281 lóerőt és brutális, 697 Nm forgatónyomatékot produkál – ez több, mint bármelyik eddigi Rangerben!

És hogy ez mit jelent a gyakorlatban? Azt, hogy az autó minden helyzetben könnyedén mozdul. Nem számít, hogy épp egy sáros emelkedőn araszolunk felfelé, vagy országúton gyorsítunk rá az előzéshez – mindig ott van az azonnali erő, ami biztonságot ad. Ráadásul a rendszer ügyesen vált a különböző hajtásmódok között.

Hol teljesen elektromosan suhan, hol a benzinmotor segít be, és persze ott van a hibrid üzemmód is, ahol a kettő együtt dolgozik. A vezető döntheti el, hogy mikor szeretné felhasználni azakkumulátor energiáját – például beállíthatjuk, hogy a városba érve váltson át tisztánelektromos hajtásra.

Terepen otthon van

A Ranger PHEV nemcsak erőben, hanem tudásban is komoly fegyvertárral érkezik. Az e- 4WD rendszer mindig a legjobb tapadást nyújtja, a felező terepváltó és a hátsó differenciálzár pedig akkor segít, amikor tényleg komoly akadályokkal találjuk szembe magunkat.

A különféle üzemmódok – Normál, Eco, Sport, Csúszós, Vontatás, Sár és Homok – mind arra szolgálnak, hogy bármilyen környezetben optimális teljesítményt nyújtson. Az autó tényleg úgy kapaszkodik, mintha ez lenne a világ legtermészetesebb dolga.

És itt jön a lényeg: mindezt most már zölden is tudja. Az erdőben, ahol a természet csendjét nem akarjuk megtörni, simán átváltunk elektromos üzemmódba, és a Ranger hangtalanul gördül tovább. Ez nemcsak menő érzés, hanem valahol megnyugtató is: nem kell minden áron dízelmotorok moraját vinni a madárdal mellé.

Rugózás – fotel az úton

Az egyik legnagyobb meglepetést számomra a rugózás okozta. Bevallom, korábbi tapasztalataim alapján mindig tartottam attól, hogy egy pick-up pattogós, kényelmetlen lehet. De a Ranger PHEV teljesen más világ. A futóművet kifejezetten ehhez a modellhez hangolták, figyelembe véve az akkumulátor elhelyezését és a súlyelosztást. Az eredmény? Egy olyan autó, amely még a legrosszabb utakon is olyan benyomást kelt, mintha egy kényelmes fotelben ülnénk.

Persze, ez továbbra is egy masszív jármű, de hihetetlenül finoman nyeli el az úthibákat, kátyúkat, földutakat. Nem ráz, nem dobál – egyszerűen kisimítja a terepet alattunk. Női szemmel nézve ez hatalmas előny: hosszabb utak, családi kirándulások, vagy akár a mindennapos városi közlekedés is sokkal kevésbé fárasztó így.

Fogyasztás? Kellemes meglepetés

Egy ekkora, bivalyerős pick-upnál a fogyasztás mindig kényes kérdés. A plug-in hibrid rendszer viszont tényleg sokat javít a helyzeten. Ha rendszeresen töltjük az akkumulátort, a rövidebb városi távok szinte teljesen megoldhatók elektromosan.

Az elektromos hatótáv 43 kilométer, ami bőven elég a mindennapi ingázásra. A Ford saját kutatása szerint a Ranger-tulajdonosok több mint fele ennél kevesebbet vezet naponta. Tehát ha ügyesen gazdálkodunk az energiával, akkor a benzinfogyasztásunk drámaian lecsökkenhet.

És amikor kifogy az áram?

Akkor is ott van a hatékony benzinmotor, amely hibrid üzemmódban gazdaságosabban dolgozik, mint egy tisztán belső égésű változat. Összességében: nem kell tartanunk attól, hogy a PHEV változat pénznyelő lesz – sőt, inkább spórolhatunk vele.

Pro Power Onboard – áram mindenhová

A Ranger PHEV egyik legizgalmasabb újítása a Pro Power Onboard rendszer. Ez tulajdonképpen egy beépített áramforrás, amely a jármű akkumulátorából látja el energiával az elektromos eszközöket. Kétféle teljesítménnyel rendelhető: a kisebb, 2,3 kWh-s változat bőven elég egy kiránduláshoz – simán feltölthetjük róla az elektromos kerékpárunkat, vagy csatlakoztathatjuk a hordozható hűtőt.

A nagyobb, 6,9 kWh-s rendszer pedig már komoly munkaállomássá alakítja a Rangert: betonkeverő, sarokcsiszoló, reflektor – minden működik róla. Ez nemcsak a szakembereknek hasznos, hanem a szabadidős programokhoz is. Gondoljunk csak bele: egy hétvégi kempingezés során nincs többé szükség hordozható generátorra. A Ranger PHEV mindent megold.

Belső tér – kényelem és technológia

Belül a Ranger PHEV ugyanazt a modern, praktikus világot kínálja, mint a többi változat. A központi elem a 12 colos, álló formátumú érintőképernyő, rajta a SYNC 4A rendszerrel, ami gyors, átlátható és minden fontos funkciót egy helyen kínál. A műszeregység digitális, vezeték nélküli telefontöltőt kapunk, és természetesen bőséges vezetéstámogató rendszerek segítenek minket.

A Wildtrak változat fűthető üléseket, kormányt és 360 fokos világítást kínál, a Stormtrak még prémiumabb anyagokat és egy B&O hangrendszert. Az alap XLT pedig egyszerűbb, de praktikus megoldásokat nyújt. Ami közös: mindenhol strapabíró, funkcionális, mégis kényelmes kabint kapunk. A mindennapokban is társ A Ranger PHEV nemcsak a terepen érzi jól magát. Városban is kellemesen vezethető – bár méreteit nem lehet letagadni, de a kamera- és asszisztensrendszerek sokat segítenek a manőverezésben.

A család számára is praktikus: az ötüléses duplakabin tágas, a plató pedig bármilyen sporteszközt, kirándulós felszerelést vagy bevásárlást elnyel. Az Easy Lift hátsó ajtó és a platóvilágítás apróságnak tűnik, de a mindennapokban rengeteg bosszúságtól kímélnek meg. És ne feledjük: a Ranger nemcsak autó, hanem életmód. Egy olyan társ, ami egyszerre munkagép, családi autó és kalandokra hívó eszköz.

Összegzés, ár

A Ford Ranger PHEV nem egyszerűen egy újabb hibrid modell a kínálatban. Ez egy olyan autó, amely bebizonyítja, hogy a robusztus terepjáró-karakter és a környezettudatos technológia nem zárja ki egymást. Továbbra is terepen verhetetlen, továbbra is képes hatalmas súlyokat cipelni és vontatni. De közben csendben, emissziómentesen is tud haladni, kényelmesebb, mint valaha, és még áramot is ad a hétköznapjainkhoz.

Igazi társ, amely mostantól zöld szívvel dobog. És számomra, női autós újságíróként, pontosan ezt üzeni: nem kell választani a praktikum, a szabadság és a környezetvédelem között. A Ranger PHEV mindezt egyben kínálja. Az ára pedig az alapváltozathoz lett közelebb pozícionálva mint a dízelhez, 15.492.120 Ft-ba kerül a jól felszerelt Wildtrak változat, ami elég jó ár a kategóriában.