2017-ben jelent meg először az utakon a Volkswagen Arteon, és én már akkor felfigyeltem erre az elegáns, különleges vonalvezetésű modellre. Ám igencsak meglepődtem, amikor megláttam rajta a VW emblémát. Úgy éreztem, hogy az Arteon valahogy nem passzol a többi VW-modell közé. Kilóg közülük egyedi, lendületes, kissé előkelő stílusával. De épp ez volt a márka célja, amikor bő négy évvel ezelőtt a piacra dobta az Arteont: nyitni az elegánsabb, limuzin prémiumkategória felé. Ez pedig olyannyira sikerült nekik, hogy idén rátettek még egy lapáttal, és néhány apró újítással még stílusosabbá tették a modellt. TIPP: Fastback és Shooting Break – az új Arteon kétféle változatban lesz elérhető
Arteon R-Line: a sportos elegancia megtestesítője
Hozzánk egy R-Line felszereltségű, 2 literes dízel, 150 lóerős, TSI DSG automata váltós Volkswagen Arteon került, és bár a színével (Moon Stone, vagyis Holdkő sötétszürke) nem voltam elégedett, szinte minden más bejött nekem. Kimondottam szeretem az elegáns-sportos vonalat (nemcsak autókban, hanem öltözködésben is), ezért örültem, hogy nem az Elegance, hanem a sportos R-Line felszereltéget kapta a tesztautó. Erre utal például az itt-ott felbukkanó R-Line jelzés, az autó színével megegyező tükörház-fényezés, valamint az R-Line tervezésű első és hátsó lökhárítók. A sportautó érzetet kelti bennünk ugyanakkor a duplakipufogó és a keret nélküli ablakok, míg az elegáns vonalat erősítik az ablakok körül futó krómozott díszlécek.
Ami azonban leginkább megragadja a tekintetet, az a Volkswagen Arteon formája és vonalvezetése. Oldalról nézve egy kissé csapott hátuljú, kupé-szerű szedánnak tűnik az autó. Méretéből adódóan (4,7 méter hosszú!) azonban egyáltalán nem kupéról van szó (ami ráadásul kétajtós szokott lenni), hanem inkább a limuzinok méreteihez közelít. Sportos limuzin, kupéra hajazó szedán – körülbelül így lehetne meghatározni az új Arteon formáját. TIPP: SUV, kombi, kupé, és a többiek: tudod, melyik mit jelent?
És hogy mitől új most ez az Arteon? Ha a külső elemeket nézzük, akkor többek között az orr részen középen végigfutó LED-menetfénytől, ami erőt és eleganciát kölcsönöz a modellnek. De a hátsó lámpák kialakítása és dizájnja is a frissített változaton jelennek meg először. És ami szintén újdonság, hogy a benzines és dízel meghajtás mellett már plug-in hibrid verzióban is kérhető a Volkswagen szedán-limuzinja. Sőt, első- és összekerék meghajtással is elérhető az új Arteon, csak hogy még szélesebb legyen a paletta.
Mutatjuk az Arteon belsejét is, lapozz!
Sötét vagy világos belső a nyerő?
Ahogyan az autó színében, úgy a belső térben sem szeretem a sötét színeket, árnyalatokat. És ez a Volkswagen Arteon sajnos fekete belső borítást kapott, amit bár itt-ott feldob és lazít egy-egy ezüst színű betét, nekem mégsem jött be. Komornak, nyomasztónak éreztem. Szerencsére kérhető extraként panorámatető az autóhoz, ami a tesztmodellbe is került, így világosabbá és érzetre tágasabbá tehető általa a beltér. Témába vág: Színpszichológia: mutasd az autód, megmondom ki vagy!
Az ülések is sötét színű, alcantara félbőr borítást kaptak (R-Line felszereltség esetén benne van az alapárban). Tudom, a világos üléshuzat jóval kényesebb. Főleg, ha kisgyerek is utazik az autóban, nagyobb az esélye, hogy maszatos, koszos lesz. Bár elsősorban üzleti, és nem családi autónak szánja a gyártó az Arteont, azért egy üzletember vagy üzletasszony is nagy eséllyel hozza-viszi olykor az óvodába, iskolába a gyerekét, gyerekeit. Persze ízlés kérdése, hogy kinek milyen belső tetszik, nekem mindenképp fontos, hogy kicsit világosabb legyen. Vagy ha sötét borítást kap, akkor bolondítsa meg például egy kis piros vagy egy másik élénk, vidám szín. TIPP: Színpszichológia 2. rész: ezt üzened az autód színével
Szerencsére a Volkswagen Arteon belseje színesebbé tehető, mégpedig az Ambiente csomagnak köszönhetően. A tesztautóban benne volt ez az extra (180 000 Ft), így a hangulatomhoz passzolóan harminc féle színű világítás közül választhattam. Lila, zöld, piros, kék – ezek voltak a kedvenceim, amelyek a műszerfalon, a középkonzolon, valamint az első és a hátsó ajtókon jelentek meg.
Újdonság: Érintésre reagáló gombok a kormányon és a klímakonzolon
A frissítésen átesett Volkswagen Arteon egyik újdonsága, hogy a klímakonzolon érintésre, finom nyomásra reagáló gombok, vagyis inkább érzékelők vannak. Nem kell csavargatni, tekergetni, izomból nyomogatni, hanem elég finoman hozzájuk érni (mint pl. a digitális kijelzőjű főzőlap vagy sütő gombjaihoz), és máris beállíthatjuk a kívánt értékeket – külön-külön mindkét oldalon. Ez viszont veszélyt is rejt magában, hiszen ha például be szeretnénk kapcsolni a klímakonzol felett lévő gombbal a belsőkeringtetőt, észrevétlenül könnyen hozzáérhetünk a klíma érzékelőjéhez, amit ezzel a mozdulattal ki is kapcsolunk. Ez velem is előfordult a nyári kánikulában, és csak akkor vettem észre, amikor egyre fullasztóbb lett a levegő az autóban. Témába vág: Óriási a kockázat, ha elblicceled a klímatisztítást az autóban
Ugyanilyen érintős érzékelőgombok kerültek a Volkswagen Arteon bőr sportkormányára is. Kissé szokatlan, hogy a multimédia hangerőszabályozója a bal oldalon található, míg a jobb oldalon a menüpontok között válthatunk, váltogathatjuk a különféle opciókat. Itt állíthatjuk be például, hogy mi jelenjen meg a kormány mögötti kijelzőn a két digitális óra között.
A következő oldalon a méretekről is szó esik.
Biztonság és kényelem: a Volkswagen Arteon ebben is jól teljesít
Az új Arteon egyik kiemelt célcsoportja az üzleti élet képviselői. Ezért fontos, hogy az autó vezetési asszisztenciái egy hosszú munkanap után képesek legyenek megóvni a fáradt vezetőt egy-egy esetleges koccantástól, balesettől. Ezt segíti többek között a Travel Assist rendszer, amely részleges önvezetést tesz lehetővé 210 km/óráig. A Travel Assist részeként az adaptív távolságtartó automatika tartja a beállított maximális sebességet, és a követési távolságot. Ez nagyon kényelmes tud lenni, lehet közben kicsit relaxálni – persze csak úgy, hogy bármikor közbe tudjunk avatkozni. Sőt, ha ezt az adaptív távolságtartót összekapcsoljuk a navigációval, akkor a rendszer – az útvonal adatainak megfelelően – beállítja a sebességet a kanyarban, lekanyarodás előtt a kereszteződésben és a körforgalomban. Szokatlan, hogy nem mi irányítjuk ilyenkor az autót, de a jóhoz és kényelmeshez gyorsan hozzá lehet szokni. Ez is érdekelhet: Ilyen nincs! A hátsó ülésen mobilozott, miután önvezetésre állította a Teslát
Városban emellett mindig jól jöhet a gyalogosfelismerő és vészfékező rendszer, a több kamerás környezetfigyelő rendszer, valamint a parkolást segítő asszisztenciák. Természetesen ezek is kérhetők a Volkswagen Arteon legújabb modelljeibe.
A technikai biztonság mellett természetesen fizikai védelem is jár az Arteon utasainak: vezető- és utasoldali légzsák, térd- és fejlégzsák, oldallégzsákok gondoskodnak a teljeskörű védelemről.
Így éreztem magam az Arteonban
A nálunk járt Volkswagen Arteon fogyasztásával elégedettek voltunk, a teszthét végére 6,1 literes értéket hoztunk össze. Ebben volt városi és országúti közlekedés, az autópálya most kimaradt. A légkondit max erőn működtettük, mivel a legforróbb nyári napokon teszteltük az autót, valószínűleg ez kicsit dobott a fogyasztáson.
Az ülések elől kényelmesek, jól tartották a derekamat, a combomat, a kormány fogása is rendben volt. Kicsit talán nagynak éreztem a kormányt, de el kell fogadnom, hogy egyelőre nem lehet kisebbet választani egyetlen autóhoz sem. Pedig milyen jó lenne, hogy ahogy a kerékből is létezik többféle méret, úgy kormányból is lenne méretválaszték. TIPP: 2022-től már női bábukkal is végeznek autós törésteszteket
És ha már méretekről van szó, akkor megemlíteném, hogy a 190 centis fiam is ült az autóban. Elől kényelmesen elfért, hátul viszont nem igazán érezte jól magát, a lefelé ívelő tetővonal miatt a feje hozzáért a tetőhöz. A lábtér elég volt neki, bár ha két 190 cm feletti ember ül egymás mögött, akkor nem biztos, hogy a hátul utazó is komfortosan érzi magát.
Mindent összevetve, és a sötét színeket leszámítva, jó volt vezetni a Volkswagen Arteon R-Line-t. Megragadott a sportos és elegáns vonalvezetése, egyedi dizájnja. Szerettem a vezetést segítő asszisztenciáit, jól szólt a zene, biztonságban éreztem magam benne. Bár nagybevásárlásra nem mentem vele, így nem tudtam letesztelni, hogy belefér-e egy négyfős család (kamasz fiúkkal) egyheti ételmennyisége az 536 literes csomagtérbe. Valószínűleg, igen.
Mennyibe kerül?Az új Volkswagen Arteon R-Line felszereltséggel 14 875 000 forinttól indul – ez a 2.0 benzines, 190 lóerős, 7 fokozatú DSG váltós verziót jelenti. R-Line esetében a csúcskategória a plug-in hibrid változat, amelynél 17 401 000 forint a kezdőár. A kettő között háromféle dízel verziót kínál a márka (mindegyiket 2.0-ás motorral és 7 fokozató DSG váltóval): a 150 és 200 lóerős elsőkerék-, valamint a szintén 200 lóerős összkerékmeghajtású modellt. Ezek indulóára 15-16 millió között mozog. Jó hír viszont, hogy 1,2 millió forint kedvezmény jár mindegyik modellre, ha kiválasztjuk ezt az ingyenes opciót. |