Kezdőlap Autók DMB Kisokos A magyar autósok nem kérnek a vezetéstámogató rendszerekből

A magyar autósok nem kérnek a vezetéstámogató rendszerekből

(Fotó: rawpixel.com/Freepik)

Az elmúlt évtizedekben számos technikai újítás és biztonsági extrák jelentek meg a személygépjárművekben, amelyek jelentősen megnövelik a balesetmentes közlekedés lehetőségét. A légzsák, az ABS, a parkolást segítő rendszerek ma már többnyire az alapmodellek tartozékai. Egy friss kutatásból azonban kiderült, hogy a hazai vásárlók sok esetben akkor sem élnek ezekkel az extrákkal, ha egyébként az anyagi lehetőségeik megengedik. Ez is érdekelhet: 5 vezetéstámogató asszisztens, amit nagyon szeretünk

Nem ismerjük és nem is hiszünk a biztonsági extrákban

Új autó vásárlásakor elsősorban az ár, majd a fenntartási költségek és a funkció alapján választanak, a biztonság csupán a hetedik helyen végzett a legfontosabb vásárlási szempontok listáján. A tájékozott autósok megfontoltan válogatnak a biztonsági extrák között, balesetmegelőző szerepükben viszont kevesebben hisznek és nagyon sokan vannak, akik az újítások nagy részét nem is ismerik. A fogyasztók a légzsákokat (95%), az ABS-rendszert (86%), a gyermekbiztonsági funkciókat (84%), illetve a biztonsági övek becsatolására figyelmeztető elektronikát (81%) tartják a leghasznosabbnak balesetmegelőzés szempontjából. A visszajelzések alapján ezeket használják a legnagyobb arányban.

Te mindegyik vezetéstámogató asszisztenciával tisztában vagy?

A márkakereskedők szerint a hazai vásárlóknak az ütközéselkerülő- és megelőző rendszerek, a radaros fékasszisztencia (RBS), illetve elektronikus menetstabilizáló rendszerek terén vannak hiányosságaik, hiszen nem is ismerik ezeket. A megkérdezettek – bár fontosnak tartják a vezetéstechnikai kiegészítőket -, többnyire úgy gondolják, hogy az autók biztonsági felszereltsége nem járul hozzá nagy arányban a közlekedés biztonságához. Tipp: 45 éve kötelező a biztonsági öv, mégsem egyértelmű a használata

A következő oldalon mutatjuk, az autóban milyen biztonsági felszerelések javasoltak egy vezetéstechnikai tréner szerint

A vészfékezés megtanulása kulcskérdés

A vezetéstámogató rendszerek önmagukban mit sem érnek, ha nem vagyunk tisztában saját és autónk képességeivel, fotó MTI

Vezetéstechnikai tréner szerint fontos lenne tudni, mire képes az autó és a vezető hogyan használhatja ki legjobban a fent említett vezetéstámogató rendszereket. A szakértő szerint az alábbi biztonsági extrák lennének javasoltak minden autóban:

  • automata váltó
  • legalább 75 kW teljesítményű motor
  • tempomat
  • legzsákok
  • ABS
  • gyermekvédelmi eszközök
  • stabilizátor
  • parkolóradar

„Ami általánosságban elmondható, és ami talán, ha kötelező lenne sem lenne túlzás, az a helyes vészfékezés begyakorlása. A vezetők nagy többsége nem teljes erővel fékez, és így például a beépített vészfék-asszisztens nem tud segíteni a vezetőnek. A gáz gyors elengedésével és a fékpedál rendkívül gyors, nagy erejű lenyomásával tud beavatkozni az autó biztonsági szolgáltatása. Egy régi ABS-szel szerelt autó 100 km/óráról száraz úton megáll 42 méteren. Ma ezt egy vészfék-asszisztenssel szerelt jármű, ha a vezető helyesen cselekszik, megáll 36 méteren” – tette hozzá Székely Gyula vezetéstechnikai tréner.

Az alábbi cikkeket is hasznosnak találhatod:

Ha neked se megy a csukott szemmel vezetés, akkor ezt feltétlenül olvasd el

Forrás: Magyar Suzuki/Ipsos