A 90-es évek végén debütált Ford Puma igazi kuriózum volt akkoriban a piacon, egy vagány háromajtós sportkupé, ami után sokan megfordultak az utakon. Ám most, több mint 20 évvel később teljesen új formába öntötték a modellt. A nem régen bemutatott új Ford Puma ugyanis sokkal inkább egy SUV (Sport Utility Vehicle), egy városi crossover, ami alig hasonlít elődjére. Bár sportosságát, vagányságát megőrizte, és továbbra is sokak szeme megakad rajta, de megnőtt méretei, formatervezése miatt eltávolodott a kupék világától.
De talán nem is olyan nagy baj ez, mivel igazodni kell a piac és a vevők igényeihez. Ami most a SUV-ok, a városi terepjárók és crossoverek felé nyílt ki. Az elmúlt egy évben, mióta elindult a Drive Me Baby női autós és trend magazin, számos SUV-ot próbáltunk ki mi is. És igen, lehet szeretni őket, mert például jó, hogy magasan ülünk benne, hogy jól belátjuk az utat, hogy kényelmes a be- és kiszállás, hogy könnyen lehet be- és kipakolni a csomagtartóból. No meg ott az a több tucat biztonsági és vezetést támogató asszisztencia, amelyek vagy benne vannak az alapmodellben, vagy extraként kérhetjük. Ebben a cikkünkben pedig azt is megírtuk, hogy nekünk melyek a kedvenc asszisztenciáink.
Új Ford Puma mild-hybrid hajtással
Hozzánk egy 125 lóerős, 1.0 EcoBoost motorral felszerelt mild-hibrid hajtású modell került, Titanium felszereltséggel (van még a Titanium X és a sportosabb ST-Line X). A modellt egyébként már tavaly októberben láttuk, amikor bemutatták a Frankfurti Autószalonon. Jelenleg háromféle motorral kapható nálunk az új Ford Puma: az 1.0 EcoBoost motor lehet mild-hibrid hajtás nélküli (125 LE), vagy mild-hibrides, ez utóbbi pedig lehet 125 vagy 155 lóerős. Mindegyik benzines, és egyelőre csak hatfokozatú kéziváltóval elérhető. A dízelváltozat a hétfokozatú automatával később érkezik.
De mit jelent és mire jó a mild hibrid, vagyis az enyhe hibrid hajtás? A plug-in hibridtől eltérően itt nincs szükség az autó hálózatról való töltésére. A benzinmotort támogató 48 voltos elektromos motor ugyanis menet közben töltődik, és a regeneratív fékezés is extra energiát juttat a fékekből az akkumulátorba. Az elektromos motor pedig segíti az EcoBoost benzinmotor működését, ezáltal csökkentve a károsanyag-kibocsátást és javítva az üzemanyag felhasználás hatékonyságát. Az 1.0 literes Ford EcoBoost benzinmotor egyébként hatszor nyerte el az Év motorja nemzetközi díjat. És a gyártó szerint a 125 és a 155 lóerős hibrid motorok ugyanazt a teljesítményt adják, mint amit egy hagyományos 1.6 literes motortól elvárhatunk.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
Sportosan elegáns crossover
Amikor megláttam az új Ford Puma tesztautónkat, ahogy várt rám a kereskedésben, az első benyomásom rögtön az volt, hogy ez egy vagány, sportos, csajos kis SUV. Ami ugyanakkor egy kissé elegáns is.
Később aztán, amikor jobban szemügyre vettem a Lusic Red TC fényezést kapott modellünket (az alapmodellhez a Blazer Blue szín jár, összesen tíz féle szín közül választhatunk), akkor sem változott a véleményem. Az erőteljes orrész a magas, fekete hűtőráccsal, a 17 colos kerekek (kérhető 18 és 19 colos méretben is), a fekete kerékjárati ívek, az oldalán játékosan végigfutó hullámos övvonal mind-mind a sportosság érzését erősítették bennem.
Új Ford Puma: 5 féle vezetési mód
A vezetőülésben azonban én kifejezetten jól éreztem magam. Kényelmes az ülés, jó fogású a kormány, és minden fontos gomb kézre esik, legyen az az ajtón, kormányon vagy a középső műszeregységben. És nagyjából minden ott van, ahol általában a legtöbb autóban megszoktuk. Az oldalsó ajtón az ablakemelő és az oldalsó tükrök beállításához szükséges gombok, a kormányon a tempomat, a zene- és hívásvezérlő-gombok, a műszerfalon megjelenő információkat irányító gomb. Apropó, műszerfal! A multikormány mögötti 12,3″ monokróm kijelző egyik legszebb eleme, amikor indításkor egy puma rajzolódik ki rajta. Műszaki funkciója nem igazán van, de valljuk be, jó érzés, ha az embert szép dolgok veszik körül, ha valami szépet láthat. És ez a puma ilyen!
Az új Ford Puma belterének fókuszpontja egyébként ez az új digitális műszerfal. A színes LCD-kijelző alakja illeszkedik a belső dizájn ívelt formáihoz, a rajta megjelenő információk színe és elrendezése a kiválasztott üzemmódnak megfelelően módosul. A Ford legújabb SUV-ja egyébként ötféle módban vezethető: Normal, Eco, Sport, Csúszós út és Terepjáró. Attól függően, hogy melyiket választjuk, úgy változnak a gyorsítás, a kormányzás és a sebességváltás paraméterei. A Sport fokozatban meglódul alattunk a kocsi, az Eco üzemmódban pedig takarékosabbra vehetjük az utazást.
Hogy milyen praktikus dolgok kerültek az új Pumába, a következő oldalon megtudhatod!
Egy nagyon jó ötlet: a levehető huzat
Masszázsfunkció és mosható tárolódoboz
Előre jelzi a közelgő vészhelyzetet
Ha azt szeretnénk, hogy az új Ford Puma modellünk sportosan, ám ugyanakkor kényelmesen és biztonságosan is vezethető legyen, akkor könnyű dolgunk van. A modellben ugyanis 12 ultrahangos szenzor, három radar és két kamera figyeli a környezetet, információkkal látva el a Ford Co-Pilot360 technológiákat: többek között a sávtartási segédet és a táblafelismerő rendszert. Ez utóbbi segítségére van a sebesség korlátozás funkciónak, amit bekapcsolva a megengedett sebességnél egyszerűen nem tudunk gyorsabban menni. Kipróbáltam, és nagyon furcsa volt, hogy nem engedett gyorsítani. Gyorsan ki is kapcsoltam, mert egy előzésnél nagyon nem jött volna jól ez a funkció.
Újdonság a modellben a vészhelyzet előrejelzés asszisztencia, amely informál az úton kialakult veszélyes szituációkról. Annyira profi, hogy már akkor jelez, amikor az akadály még nem is látható, például egy kanyar, vagy az előttünk haladó többi jármű miatt. Így elkerülhető az ütközés és a baleset, legyen szó például útjavítási munkálatról, lerobbant autóról az út szélén, kóborló állatról, vagy figyelmetlen gyalogosról. Rám egyébként a szívbajt hozta, amikor először jelzett, hogy balról gyalogos várható. Hatásos volt a figyelmeztetés, az biztos!
A Puma tesztje a következő oldalon folytatódik.
Új Ford Puma: gyerekjáték a tolatás és a parkolás
A tolatásban és parkolásban is nagy segítségünkre vannak az új Ford Puma asszisztenciái. Az első és hátsó parkolóradar egyre hangosabban csipog, ha az autó egyre közelebb kerül valamilyen akadályhoz. Eközben pedig a 180 fokos látószögű tolatókamera kivetíti az érintőképernyőre az autó mögötti terület képét.
A megjelenő virtuális segédvonalakat követve pedig még könnyebben betolathatunk a kívánt helyre. Szintén a tolatást segíti a keresztirányú forgalomfigyelővel kiegészített holttérfigyelő (ez utóbbi sávváltáskor is nagyon hasznos), ami hátramenetbe kapcsolva figyelmeztet, ha éppen egy másik jármű keresztezné a nyomvonalunkat. Ha azonban nem reagálnánk a rendszer jelzésére, akkor az magától fékezni kezd.
Egyre gyakrabban merem használni az aktív parkolóasszisztenst egy-egy tesztautóban. És egyre jobban kezdem megszeretni. Eleinte ódzkodtam tőle, mert féltem, hogy a rendszer esetleg elvét valamit, és nekivezeti az autót egy másik kocsinak vagy egy oszlopnak. De rájöttem, ettől nem kell tartanom! Miután kiválasztom az érintőképernyőn, hogy melyik odalra (bal vagy jobb) és hogyan (párhuzamosan vagy merőlegesen) szeretnék beparkolni, elindulok lassan előre. És a rendszer egyszer csak jelez, mert megtalálta a megfelelő parkolóhelyet. Ekkor megkér, hogy kezdjek el lassan tolatni. Egyelőre azonban nem merem teljesen átadni az irányítást az autónak. A sebességet kicsit kontrollálom, mert elég ijesztőnek érzem már azt is, hogy a kormány magától forog (el kell teljesen engedni!), és úgy érzem, semmi beleszólásom sincs a manőverbe. De ezzel a kis kontrollal hihetetlen gyorsan és ügyesen be tudok párhuzamosan parkolni a legszűkebb résekbe is!
Fő a biztonság!
Az új Ford Puma vigyáz a vezető és az utasok épségére is. Az éberségfigyelő rendszer ugyanis folyamatosan figyeli a vezető viselkedését. Ha ezt veszi észre, hogy lankad a figyelem (erre a vezetési stílus változásából következtet), akkor egy figyelmeztető jelzés villan fel a kijelzőn, pihenést javasolva. Ám ha ennek ellenére sem állunk meg pihenni, és továbbra is fáradunk, akkor már nemcsak villog a kijelző, hanem hanggal is figyelmeztet a rendszer. Ebben az esetben érdemes megállni, és például egy kicsit átmozgatni magunkat. Ebben a cikkünkben több tippet is összeszedtünk ahhoz, hogy hogyan frissítsük fel magunkat vezetés közben.
Ha esetleg kölcsönadjuk az autót a friss jogsival rendelkező gyereknek, akkor valószínűleg a legtöbben halálra aggódjuk magunkat, amíg utódunk haza nem ér épségben. Ám ennek nem kell feltétlen így lennie! A MyKey segítségével ugyanis beállítható a maximális sebesség, a biztonsági öv bekapcsolására figyelmeztetés, sőt még az audiorendszer hangereje is. Az egyedi beállítások egyszerűen ráprogramozhatók a kulcsra. Saját magunknak pedig megtarthatunk egy korlátozások nélküli „rendszergazda” kulcsot.
Szerettem vezetni az új Ford Pumát. Egy sportos vagány kis autó, rengeteg kényelmi és vezetéstámogató asszisztenciával. Bár olykor kissé pattogósnak éreztem, de megbocsátottam neki, mivel mindeközben jól vette a kanyarokat, könnyen kormányozható volt és szinte mindenre gyorsan reagált. Tökéletes kis városi crossover, különösen azoknak, akik inkább a sportosabb SUV-okat szeretik.
A tesztautó adatai – Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid
Tesztautó alapára: 6 935 000 Ft (erre jönnek az extrák)
Hengerűrtartalom: 999 cm3
Motor: benzines
Sebességváltó: 6 fokozatú kézi
Teljesítmény: 125 LE (92 kW)
Mérete: h: 4186 mm, sz: 1805 mm (behajtott tükrökkel), m: 1554 mm
Csomagtér: 401-1161 liter (+ 80 liter MegaBox)
Ajtók száma: 5
Szállítható személyek: 5 fő
Gyorsulás 100 km/órára: 9,8 mp
Max. sebesség: 191 km/h
Kombinált gyári fogyasztás: 5,5 l / 100 km
Szén-dioxid kibocsátás: 124 g/km