Kezdőlap Autók E-Mobility Még a Smartnál is kisebb a Toyota első elektromos autója, a C+pod

Még a Smartnál is kisebb a Toyota első elektromos autója, a C+pod

A hibrid modelljeiről híres gyártó első szériagyártású villanyautója, a C+pod nem pont olyan, amilyenre a legtöbben számítottak. A várakozásokkal ellentétben nem egy kompakt ferdehátú vagy egy családi SUV lett az első teljesen elektromos hajtású Toyota, hanem egy ultrakompakt méretű, kétszemélyes városi modell, amely megfelel a Japánban érvényes, minijárművekre vonatkozó előírásoknak. A szupermini Toyota egy centiméterrel rövidebb, és 22,5 centiméterrel keskenyebb, mint az első generációs Smart, így kettő is elfér belőle egy parkolóhelyen – sőt, ha keresztben parkolnak, akár három is.

A C+pod a helykihasználás bajnoka

A 9 kWh-s lítium-ion akkumulátort az alacsony és sík padló alatt, a hátsó kerekeket hajtó, 12,5 lóerős villanymotort pedig mélyen és hátul helyezték el ezzel biztosítva az autó remek kezelhetőségét. Mivel a C+pod belterének szélessége 1100 milliméter, elegendő hely áll rendelkezésre ahhoz, hogy két felnőtt egymás mellett üljön. Ugyanakkor a Japánban népszerű ultrakompakt kategóriát egyetlen centiméterrel sem haladja meg a modell mérete.

A könnyen áttekinthető, funkcionális műszerfalat a Toyota mérnökei egy fehér keretbe integrálták a központi kijelzővel és az egyéb visszajelzőkkel együtt. Az utastér így még tágasabbnak tűnik, mint amekkora valójában.

A C+pod bemutatása a következő oldalon folytatódik. 

Gyerekjáték a parkolás

Kompakt, 2490 x 1290 x 1550 milliméteres méreteivel (h x sz x m) és mindössze 3,9 méteres (!) fordulókörével az ígéretek szerint a szűk helyen történő parkolás gyerekjáték lesz a C+pod vezetőjeként. A remek manőverezést segíti az ultrahangos, intelligens parkolássegítő automatika is, amely a fékasszisztenssel kiegészülve segít elkerülni a falakkal és egyéb tárgyakkal való koccanásokat. Vagyis szükség esetén a szupermini Toyota korrigálja a vezető hibáit. Hogy a lehető legkisebb legyen az C+pod tömege (670 kg), a külső karosszériaelemek műanyagból készültek, de a belső struktúra ettől még hatékonyan elnyeli és szétosztja az ütközés során keletkező energiákat több komponens között. Mivel városi autóról van szó, úgy alakították ki a karosszériát, hogy egy esetleges gázolás esetén mérsékelje a gyalogos sérülésének veszélyét. Az alapfelszereltségbe tartozó ütközésmegelőző fékasszisztens érzékeli a többi járművet és a gyalogosokat, valamint a kerékpárosokat is és szükség esetén képes beavatkozni.

A szupermini Toyota végsebessége mindössze 60 km/h

Egy ekkora járműtől szokatlanul jó rugózási komfortot és stabilitást biztosít a rendkívül merev karosszéria, és az elöl-hátul független felfüggesztések kombinációja. A villanymotor azonnal elérhető 56 Nm-es nyomatéka révén a C+pod gyorsulása megfelelő a mindennapos városi használat során, a végsebesség azonban a szigorú japán előírások miatt 60 km/h-ban van maximalizálva. Egy elektromos városi miniautó esetében azonban jóval fontosabb a menetteljesítményeknél a hatótáv, amely akár 150 kilométer is lehet. A szupermini Toyota 5,4 kWh/100 km-es átlagfogyasztása a harmada egy teljes értékű elektromos kisautóénak.

A C+pod-ot a Japánban sztenderdnek számító 100 voltos hálózatról 16 óra alatt lehet feltölteni. Ugyanakkor az Európában rendszeresített 220 voltos otthoni hálózatról mindössze 4,5 óra is elég lenne a teljes töltéshez. De talán nem is ez a legjobb tulajdonsága a C+podnak, hanem az, hogy mobil áramforrásként is használható. Egy átlagos háztartás áramigényét tíz órán keresztül képes biztosítani, akár 1500 W teljesítményt biztosítva. Japánban gyakori földrengések esetén ez kimondottan hasznos szolgáltatás.

Megjelenése évében 1,65 millió jenes (körülbelül 4,5 millió forint) alapáron vezeti be a japán piacra a Toyota a C+pod modellt. Első körben olyan vállalati ügyfeleknek, önkormányzatoknak és egyéb szervezeteknek teszik elérhetővé, amelyeknek környezetbarát városi mobilitási eszközre van szükségük. A 2022-es, teljes körű piaci bevezetésből azonban már a magánszemélyek sem maradnak ki.