Soha nem látott mennyiségű használt autó cserélt gazdát 2019-ben hazánkban, így már a 800 ezres határt is átlépte a használtautó-piac a tavalyi év során. Az import azonban folytatta lejtmenetét. De vajon mely márkák állnak a népszerűségi lista élén?
Idős autókkal van tele a használtautó-piac
Tovább emelkedett 2019-ben a használt autó átírások száma Magyarországon, amely 2017 és 2018 után újabb történelmi csúcsot ért el: januártól december végéig összesen 810.920 négykerekű cserélt gazdát hazánkban. Ezzel szemben az autóimport folytatta negatív tendenciáját. A külföldről behozott kocsik száma 1,5 százalékos csökkenéssel 156.475-re esett. „Óriási a kereslet a használt gépkocsik iránt az országban. Azonban sajnálatos módon hetvenöt százalékban még mindig a tíz évnél idősebb járművek forognak a használtautó-piacon. Ráadásul a külföldről érkező autók hatvan százaléka is ebben a korsávban mozog. Ezért várhatóan nem mozdul pozitív irányba a hazai járműállomány tizennégy és fél év feletti átlagéletkora” – mondja Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója. – „Megoldást jelenthetne a problémára, ha a vásárlók bátrabban nyitnának a piacon elérhető kedvezményes finanszírozási formák felé, ugyanis jelenleg még mindig a készpénzes vásárlás dominál, amely szűkösebb mozgásteret biztosít a vevőknek. Hosszútávon viszont egy korosabb autó több költséget ró a vásárlók nyakába, így ezzel is érdemes kalkulálni, amikor használtautó vásárlásról döntünk.”
A hazai átírásoknál 53,77 százalékos piaci részesedéssel az alsó-középkategóriás (241.342 autó) és a kisméretű autók (194.694 autó) domináltak. Az importnál viszont nem volt ennyire egyértelmű a helyzet, de az élen itt is alsó-középkategória zárta az évet (42.269 autó) a felső-középkategóriás (26.713 autó) és az egyterű járművek (25.352 autó) előtt.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
Íme, a legnépszerűbbek!
Határon belül a legkeresettebbnek ezúttal is az Opel (103.953 autó) bizonyult éves összesítésben a Volkswagen (80.740 autó) és a Suzuki (78.848 autó) előtt. Az importnál azonban 2019-ben az Opelt (16.040 autó) és a Fordot (14.511 autó) megelőzve a VW (18.444 autó) lépett a képzeletbeli trón legfelső fokára. A típusok rangsorában 2019-ben a hazai átírásokban és az importban is az Opel Astra végzett az első helyen. Előbbiek esetében a Suzuki Swiftet és a Ford Focust előzte meg, utóbbiaknál a Focust és a Volkswagen Golfot. A legtöbben Budapesten és Pest megyében, a legkevesebben Nógrád megyében vásároltak hazai vagy külföldről származó négykerekűt.
A márkaigazgató szerint 2020-ban várhatóan tovább nő a használtautó-piac, év végén újabb rekordot könyvelhet el a terület. Ezzel ellentétben az import – a kedvezőtlen forint-euró árfolyam, és a hosszadalmas regisztrációs folyamatnak köszönhetően – tovább gyengülhet. Így kevesebb ismeretlen előéletű, esetenként kritikus állapotú gépkocsi áramolhat be az országba.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
Autóvásárlás előtt tájékozódjunk!
A hazai modellek vásárlásakor kiváló támpont a Belügyminisztérium ügyfélkapuján keresztül elérhető Jármű Szolgáltatási Platform, ahol ellenőrizhető a magyar kocsik múltja. Biztosra akkor mehetünk, ha a szerződés aláírása előtt egy márkaszervizzel is átvizsgáltatjuk a kiszemelt modellt. Ezekre a lépésekre az import autóknál nincs lehetőségünk. Ez jelentősen növeli annak a kockázatát, hogy egy pénznyelő autót vásárlunk meg olyan forrásból, amely probléma esetén utolérhetetlen. Biztosra akkor mehetünk, ha Magyarországon bejegyzett, több éves múltra visszatekintő, garanciát biztosító kereskedőtől veszünk négykerekűt. Ezek a társaságok a tranzakció után is rendelkezésünkre állnak, ha gondunk támadna.
A használtautó vásárlása nem egyszerű, ebben a cikkben azonban összegyűjtöttük azokat a tudnivalókat, amelyek segítenek, hogy ne váljunk nepperek áldozatává.
Forrás: Datahouse Kft., Das WeltAuto