Sok vezető számára a mai napig igazi mumust jelent a tolatás. De vajon mi lehet ennek az oka? Félelem egy váratlanul bekövetkező balesettől? Esetleg egy rossz beidegződés áll az egész szorongás hátterében? Cikkünkben most igyekszünk mindenki fejéből eloszlatni a tolatással kapcsolatos tévhiteket, valamint 5 érdekes tényre is felhívjuk a figyelmet.
A tolatás és ami mögötte van
Aki gépkocsiba ül vezetőként, szinte rutinszerűen hajt végre olyan manővereket, mint a tolatás. Sokan vannak olyanok is, akik ezt a lehetőségekhez mérten kerülik. Például sosem tolatnak be parkolóhelyre, tolatás helyett pedig inkább megfordulnak. Mindamellett mégis egyértelmű, hogy a tolatás tudománya nélkülözhetetlen a vezetéshez. Vannak azonban olyan esetek, amikor hátramenet közben a jármű vezetője nem tanúsít kellő körültekintést. Ilyenkor pedig gyakran a saját jármű sérül, de számtalan esetben másik jármű is áldozatul esik. Ami pedig még ennél is szerencsétlenebb kimenetel, amikor a kocsi mögött haladó védtelen gyalogos, vagy kerékpáros szenvedi el a figyelmetlenség következményeit. Vegyük tehát sorra milyen tényeket érdemes a tolatás közben észben tartani.
1. Keskeny úton a KRESZ kifejezetten előírja
Olyan keskeny úttesten, amelyen a járművek egymás melletti elhaladása nehéz vagy lehetetlen, a járművekkel meg kell állni és az elhaladást az útpadkára húzódással vagy hátramenettel kell lehetővé tenni. Hátramenni azzal a járművel kell, amelyikkel ez – a járművek adottságait és a körülményeket figyelembe véve – könnyebben megtehető.
További tanácsokért és tényekért lapozz a következő oldalra!
2. Tilos a forgalom akadályozása
Járművel hátramenetet végezni csak úgy szabad, hogy az a többi jármű és az úttesten haladó gyalogosok közlekedését ne akadályozza. Ez alól kivétel, ha az úttest széléhez parkolunk le, vagy a várakozóhelyre történő beálláshoz szükséges a hátramenet. Ebben az esetben ugyanis elvégezhető a manőver, ha az a járműforgalmat csupán rövid ideig akadályozza. Veszélyeztetés azonban ilyen esetben is tilos!
3. Van, ahol teljesen tilos!
Autópályán, autóúton, vasúti átjáróban, egyirányú forgalmú úton és körforgalmú úton megfordulni tilos. Egyirányú forgalmú úton, körforgalmú úton, vasúti átjáróban, autópályán és autóúton tehát nem tolathatunk. Egyirányú forgalmú úton csak az úttest széléhez, illetőleg a várakozóhelyre történő beálláshoz lehet tolatást végezni, egyébként tilos!
4. Ha két tolató jármű ütközik
Különösen áruházak parkolójában fordul elő, hogy két egymásnak háttal álló jármű egyszerre kezdi el a tolatást, és abból ütközés lesz. Ilyen esetben gyakori a kármegosztás, kivéve, ha egyértelműen bizonyítható, hogy a baleset kizárólag az egyik félnek róható fel. Ezért ha erről van szó, mindenképpen gondoskodjunk a tanúk elérhetőségének a felírásáról, illetve amennyiben kamera rögzítette az esetet, kérjük a felvétel megőrzését.
5. Hogyan tolassunk?
Mindig vegyük figyelembe a gépkocsi méretét és a környezetet. Ügyeljünk a kerékpárutakra, járdákra, le- és felszálló utasokra. A járművezető ugyanis még abban az esetben is felelős lehet a gyalogos elütéséért, ha a gyalogos nem az úttesten kijelölt gyalogos-átkelőhelyen megy át. Lényeges a többszöri hátranézés is, a visszapillantó tükrök többszöri használata, a holtterek figyelembe vétele. Ha másként nem biztosítható a személy és vagyonbiztonság, a hátramenethez a járművezetőnek gondoskodnia kell arra alkalmas irányító személy közreműködéséről. Az irányító személynek úgy kell elhelyezkednie, hogy folyamatosan lássa a jármű mögötti területet és a jármű vezetőjével is kapcsolata legyen.
További hasznos, vezetéssel kapcsolatos híreinket itt találod: