Sokan nem is tudják, mennyi mindent köszönhet az autóipar a nőknek. Ahogy a Mercedes, úgy az Opel sem biztos, hogy létezne, ha nincs egy erős, bátor, talpraesett nő, aki segít sikerre vinni a márkát. Sophie Opel nélkül aligha ünnepelhetné idén 120 éves fennállását a ma már francia kézben lévő német autómárka. Tipp: Bertha Benz – A nő, aki autós kalandjával történelmet csinált
Lottónyeremény is kellett a sikerhez
Sophie Opel 1840-ben született Frankfurt közelében. Szerény körülmények között élt 12 testvérével és szüleivel. 1868-ban ment feleségül Adam Opel lakatos mesterhez. Férje ekkor már varrógépgyártással foglalkozott és még esküvőjük évében felépítette üzemét és házukat a rüsselsheimi vonatpályaudvar közelében.
Sophie apja nem sokkal később nyert a lottón és nyereményét gyerekei között osztotta szét. A pár számára nem is volt kérdés a pénz helye: befektették az Opel működésébe. Gőzgépet vásároltak és bővítették a gyártóterületet. Sőt, Sophie két nővére is beruházott a vállalkozásba.
Lapozz tovább és kiderül, mikor készült el az Opel első szabadalmaztatott járműve.
Sophie Opel, az „Opel Mutter”
Sophie Opel a kezdetektől a cégnél dolgozott: könyvelt, tárgyalásokat folytatott, felelt a heti bérkifizetésekért, ügyelt a műhelyek tisztaságára, megszabta, kik lehetnek a vezetőség tagjai és a gyakornokok sorsát is szívén viselte. Ennek köszönhetően ragadt rá az „Opel Mutter”, vagyis az Opel anya becenév.
Mikor Adam Opel 1895-ben tífuszban elhunyt, 55 éves özvegye vette át a vállalat irányítását. Az Opel ekkor már kerékpárokat is gyártott és a párnak mind az öt gyereke a cégnél dolgozott. A német piac azonban túltelítődött, nem volt elég kereslet sem a varrógépekre, sem a biciklikre. Sophie Opel fiaival közösen ekkor lépett egy merészet és 1898-tól gépjárműgyártásba kezdtek az üzemben. Végül csak egy évvel később készült el az Opel első szabadalmaztatott járműve: a System Lutzmann. Ettől kezdve azonban nem volt megállás. Ez is érdekelhet: Opel Rocks-e: Az elektromos városi miniautó, amit már a 15 éves gyerek is vezethet
Tizenhárom évvel később az Opel fennállásának már az 50. évfordulóját ünnepelte, még mindig Sophie Opel vezetésével. 1912-re a vállalat Németország egyik vezető autógyártójává vált, és mintegy négyezer embert foglalkoztatott. Akkoriban évente több ezer jármű hagyta el a rüsselsheimi gyárat.
A következő oldalon kiderül, miért viselt különleges nyakláncot Sophie Opel.
Sophie Opel rendkívüli üzleti érzékkel rendelkezett
Kortársai szerint Sophie Opel nemcsak egyszerű üzletasszony volt, hanem annál sokkal több. Tökéletesen kézben tartotta a gyárat, a folyamatos bővülés sem okozott számára nehézséget. Hallása azonban egyre romlott, ezért egy speciális csövet használt ennek kompenzálására, amit aranyozott láncon viselt a nyakában.
Férjével ellentétben – akire inkább az egyszerű vállalkozó kifejezés illett a leginkább – Sophie energikus, kitartó és merész vezető volt. Olyan korban vitt sikerre egy vállalkozást, amikor a nők munkavállalási és oktatási lehetőségei még igencsak korlátozottak voltak. Mindezt pedig egy olyan férfias iparágban tette meg, mint az autógyártás.
Sophie Opel nem sokkal az 50. évforduló után 73 évesen hunyt el szívelégtelenségben. Öröksége azóta is él. Bátran kijelenthetjük, hogy nélküle nem ünnepelhetné idén 122 éves fennállását az Opel, amely mára több mint 70 millió járművet gyártott a világon. Legnagyobb gyára ma is a rüsslesheimi, amelyet vezetett túra keretében bárki megtekinthet.
Sokak kedvence a német márka, amely minden évben előrukkol valamilyen újdonsággal. Idén például az új Opel Astrának örülhetünk, amelyből elektromos változat is készül.
Ezek a cikkek is érdekelhetnek:
- A tűzpiros és igen ritka Opel Adam egy életre magához láncolta Petrát
- Jön az új Opel Astra, elektromos változat is lesz belőle!
- A Rózsaszín Párduc autója valóban létezik: ennyi pinket még nem láttál