A hűvös, esős időben jellegzetes autóvezetői élmény, hogy a kocsi ablakfelületei intenzíven párásodnak. A párásodó ablak sokat ront a látási viszonyokon – balesetmentesen vezetni amúgy is nehezebb ilyenkor – , így meg kell szabadulni tőle. Azt is eláruljuk, hogyan!
Párásodó ablak – ez áll a jelenség mögött
Az üvegfelületre hulló víz, a levegő pára- és esőcsepptartalma, a víz által felhordott kosz, mind akadályozzák az autóból a kilátást. Az eső intenzitásával nincs mit tenni, ha jó az ablaktörlő, akkor a megfelelő sebességválasztás, és a nagyobb óvatosság segít. Érdemes lassabban megközelíteni a csomópontokat, gyalogosátkelő helyeket, és inkább kétszer is odapillantani. Mivel nagyobb a levegő páratartalma az utastérben is, ezért megindul a páralecsapódás a belső levegőnél általában hűvösebb üvegfelületekre. A késő őszi időben már jellemzően alkalmazzák az autósok a kocsijuk fűtését, de ha mégsem, akkor a bent ülők is termelnek annyi hőt, hogy melegebb legyen bent, mint kint, és működjön a páralecsapódás az üvegfelületeken. A párátlanítás nem bonyolult, több jó lehetősége van a sofőröknek.
A cikk a következő oldalon a tippekkel folytatódik.
1. Szellőztetés és klíma
Fontos a megfelelő szellőzés biztosítása (nem lehet zárt helyzetben a belső levegőkeringetés), valamint az üvegfelületek felmelegítése – a fűtőszálak bekapcsolásával, illetve a meleg légáram üvegfelületekre fúvatásával. Akinek van légkondicionálója, kapcsolja be azt is! Ilyenkor nem a hűtés a lényeg, hanem hogy a hideg hőcserélőn lecsapódik a levegő páratartalma, az utastérbe így száraz levegő jut. A fűtőradiátor a klíma hőcserélője után jön, tehát a levegő ettől ugyanúgy felfűthető.
2. Párásodó ablak ellen törléssel
A hirtelen erős párásodás ellen sokszor nincs mit tenni és törölni kell az üvegeket, főképp, ha a kocsi is még hideg, a motor nem üzemmeleg, nem ad meleget, esetleg az utastér páratelt és beázik, vagy sokan ültek be nedves ruhába, esernyőkkel. Ilyenkor a gond, hogy a legritkább esetben áll rendelkezésre az üvegtisztításra, párátlanításra ideális szarvasbőr. Marad egy rongy, papírzsepi, vagy a csupasz tenyér. Az utóbbiakkal rendszerint maszatolnak az emberek, mert az üvegfelület bár átlátszó, belülről gyakorta alig látható, vagy csak éjszakai fényviszonyok között zavaró opálos zsíros koszréteg rakódik le. A napi használatban lévő autók üvegfelületeit legalább kéthetente illene belülről is letakarítani zsírtalanító hatású üvegtisztítóval: ha ez megtörténik akkor nincs opálosodás. Kosz, zsír nélkül a párátlanítás is hatékonyabb.
3. Vegyszereket is bevethetünk
Lehet kapni akár háztartási használatra való párásodás gátló vegyszereket, ezekkel megelőzhető, illetve késleltethető a páraréteg kialakulása a belső üvegfelületeken. Ezek az anyagok egy belső filmréteget hoznak létre, ez gátolja a párafüggöny kialakulását. Egyes szerek valóban hatékonyak. Valamelyest a fóliázott üvegfelületek is kevésbé hajlamosak a párásodásra, mert a műanyag fólia gyorsabban melegedik, mint az üveg, nem olyan durva a párakiválás rajtuk.
4. Álljunk meg, ha erős a párásodás
De bárhogy is van – előre felkészülünk, vagy gyorsan a kialakult helyzetben cselekszenek -, nagyon fontos megszabadulni a párától, mert a kilátás akadályozásával balesetveszélyes jelenség! Ha makacs a pára, akkor inkább álljunk félre, várjuk meg amíg bemelegszik a motor és hatékony a párátlanítás. Ha pedig szokatlanul erős a párásodás jelensége, akkor vizsgáljuk át az autót, vagy ellenőriztessük szerelővel, hogy beázik-e valahol, mert a durva, fűtéssel elmulaszthatatlan makacs párásodás bizony beázásra utal.
Forrás: Kreszváltozás