Igazi kislányos izgalommal vártam, hogy vezethessem az Év Zöld Autója kategória idei nyertesét. Az előzetes elképzeléseimet az Opel Grandland X Hybrid4 modellje nem egyszerűen csak felülmúlta, hanem sokkal inkább mérföldekkel átlépte. A Sport fokozaban 300 lóerőre is képes plug-in hibrid SUV gyorsan a szívemhez nőtt.
Ezt már láttam valahol
Az első találkozáskor csupán a zöld rendszám miatt tudtam, hogy most nem a sima benzines Grandland X várakozik előttem – amit egyébként már mi is teszteltünk. Közelebb érve azonban még egy jellemző vonás megfigyelhető az új városi crossoveren: kéttónusú tetőt és króm tetővonalat kapott a hibrid kivitel. Méreteiben szintén az elődjét követi (1856 mm széles, 1609 mm magas, 4477 mm hosszú), tömegében azonban már túllép „kistestvérén”, az Opel Grandland X Hybrid4 ugyanis 1875 kg.
Használat előtt érdemes megismerkedni az autó hátsó részével, mivel annak két oldalán találhatunk egy-egy kis ajtót. Az egyik a benzin, a másik az elektromos utántöltésnek ad helyet. Ami számomra még szerethetőbbé varázsolta az Opel Grandland X Hybrid4 külsejét, az az ajtók megoldása. Ezek ugyanis mind a négy oldalon úgy lettek kialakítva, hogy teljes egészében betakarják a küszöböt. Így azok nem lesznek vizesek, sárosak menet közben, majd ki- és beszálláskor nem lesz tőle koszos a nadrág, szoknya.
A csomagtartó kézzel, és láblendítéssel is nyitható. Az egyhetes használat során azonban az utóbbi kifejezetten ritkán, sokadik próbálkozásra, és csak bizonyos szögből működött. A 390 literes csomagtér alatt található a töltők tárolására szolgáló rekesz, így ez nem vesz el helyet az egyébként sem túl nagy pakolórészből. A gyártó azonban nem hagy minket tágas terek nélkül itt sem, mivel a hátsó ülések teljes ledöntésével 1528 literes szabad teret kaphatunk.
Tesztünket a következő oldalon olvashatod tovább.
Opel Grandland X Hybrid4: Tágas tér, komfortos utazás
A belső tér a kényelmi funkciók igazi tárháza. Az AGR ülések egy hosszú menetúton sem okoztak csalódást, ám ehhez szükség volt a megfelelő beállításokra. Az Ultimate felszereltségnek köszönhetően a lábtámaszt, az ülésmagasságot, de még a deréktámaszt is a saját igényeimre tudtam szabni. További pluszpont, hogy a beállított ülésmódot az ülés memóriájában el tudtam tárolni. Ennek köszönhetően pedig, ha valaki más vezette előttem az autót, utána nem kellett a saját beállításaimmal bíbelődnöm. Egyszerűen megnyomtam az én beállításomhoz tartozó gombot, és az ülés automatikusan felvette a kívánt pozíciót.
Az általunk tesztelt Opel Grandland X Hybrid4 felszereltsége igazi prémium érzetet nyújtott. A szellőztethető vezető- és utas ülés, a belső hangulatvilágítás, a hátsó ablakok árnyékolói, az állítható kartámasz, valamint a szinte minden információt kijelző műszerfal egyszerre kínált megnyugtató és élvezetes vezetési élményt. A komfortos vezetés élményét tovább fokozta a bőr borítású, fűthető kormánykerék, a hangszigetelt szélvédő és a kifejezetten jól sikerült futómű, amely tökéletesen suhant még az út adta egyenetlenségeken is. A hátul utazók sem panaszkodhattak a helyigényt illetően. A velem együtt utazó három felnőtt kifejezetten kényelmesnek, szellősnek tartotta az Opel hibrid SUV-ját.
Információ minden mennyiségben
Az Opel Grandland X Hybrid4 modellt úgy alkották meg, hogy a vezetője az autó állapotával minden egyes percben tisztában legyen. A műszerfalon lévő kijelzőre például számos lehetőséget kirakhatunk: a táblafelismerő funkciót, a villanymotor töltöttségi szintjét, a navigációt, az utcaneveket, és lényegében bármit, ami információ értékkel bír. Vannak azonban olyan elemek, amelyeket a digitális műszerfal fixen megjelenít: ilyen a vezetési mód, valamint az áramfogyasztás. Ez utóbbi nagyon hasznos, hiszen így biztosan tudhatjuk, hogy még hány kilométert tehetünk meg a következő töltésig. Kifejezetten ajánlatos mindezek mellett telepíteni a MyOpel applikációt, hiszen ezzel nem csupán egy téli reggelen tudjuk előre felfűteni az autót, de a nappalink kényelméből az autó töltését is időzíteni tudjuk.
A középen elhelyezkedő 8 colos érintőképernyős konzol könnyen kezelhető. A navigációt, a töltés-, és fogyasztás mutatókat játszi könnyedséggel megtaláljuk itt. További plusz pont az Opelnek, hogy a klímát külön, manuálisan tudjuk kezelni. A hűtés funkció azonban egy kissé furcsára sikeredett, mivel az aranyközép utat a majd’ egy hét alatt sem sikerült megtalálnom. Vagy jéggé dermedtem, vagy párásan izzadtam.
Említést igényel még a pöccintéssel vezérelhető, nyolc fokozattal bíró automata váltó, amely kifejezetten gyorsan kapcsol, ám lassú tempó mellett néha-néha megdöccenti az autót. A stílusos váltó mellett kiemelném még a „Drive mode” jelzéssel ellátott üzemmód választót, amelyet én csak az élmények joystick-jának neveztem.
Lapozz, hogy további érdekességeket tudj meg erről a modellről!
Tökéletes vezetési élményt ad az Opel Grandland X Hybrid4
Az Opel hibrid SUV-jában négy különböző vezetési mód közül választhatunk: hibrid, elektromos, öszkerékmeghajtás és sport. Az én igazi kedvencem a tisztán elektromosként hajtott mód volt. Az autóval ilyenkor 59 kilométert tehetünk meg, ami azonban, ha nem a lassú vezetés hívei vagyunk, gyorsan le tud csökkenni. Főleg azok után, hogy a hibrid Grandland X teljesítményének és nyomatékának köszönhetően észre sem vesszük, milyen gyorsan haladunk.
Hibrid üzemmódban egészen elképesztő teljesítményt mutat az autó. 6,1 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára. De kanyarodjunk még vissza egy pillanatra az elektromos hajtásra. Tisztán elektromos üzemmódban 135 km/órás végsebességre képes az Opel hibrid SUV-ja, efelett már bekapcsol a benzinmotor, ami egészen meglepő erőt ad hozzá. A 200 lóerős benzinmotornak pedig ilyenkor már besegít a 110 és a 113 lóerős villanymotor. A hátsó ülések alá épített 13,2 kWh-s folyadékhűtésű lítium-ion akkumulátoroknak köszönhetően kombinált üzemmódban 240 km/órás végsebességre képes a hibrid Grandland X.
Elektromos töltés és menet közbeni visszatáplálás
Hibrid üzemmódban a regeneratív fékezésnek köszönhetően az Opel Grandland X Hybrid4 könnyedén visszanyeri az energiát. Lassításkor és fékezéskor a rendszer ugyanis áramot fejleszt, amelyet azonnal visszatölt az akkumulátorba. A minél jobb menet közbeni töltés érdekében a legjobb, ha a váltó segítségével a „B” opcióba kapcsolunk. Ez az úgynevezett egy pedálos vezetési mód. Az autó ilyenkor automatikusan lassít – egészen a megállásig -, ha leemeljük lábunkat a gázpedálról. Elsőre kicsit furcsa, és nekem hiányzott a fék nyomkodása, de pár óra elteltével könnyen megszokható.
Az egyhetes teszt során elsősorban a tisztán elektromos hajtást preferáltam, lévén, hogy városi közlekedésre használtam. Az alacsony fogyasztás mellett, ezáltal a környezetet sem szennyeztem szén-dioxiddal. Töltőpontokat azonban sűrűn kerestem. Ám attól nem kell félni, hogy ha kimerül az elektromos hajtás, az autó cserben hagy. Ebben az esetben automatikus bekapcsol a benzinmotor és folytathatjuk tovább utunkat.
Az elektromos töltés szempontjából kétféle opció közül választhatunk. Az alapfelszereltség esetében egy 3,7 kW teljesítményű töltőt kapunk, amellyel a teljes töltés nagyjából 7 órát vesz igénybe. Extraként igényelhetjük a 7,4 kW-os változatot, amellyel kihasználhatjuk a gyorstöltő funkciót, így akár már 2 óra alatt menetkésszé válik az autó. A teszt során én csak ezt használtam, mivel főként fali töltődobozokat vettem igénybe.
Opel Grandland X Hiybrid4: Ahogy mi látjuk
A modell esetében a gyártó a gyorsaság mellett nagy hangsúlyt fektetett a biztonságra is. Az adaptív sebességtartó mellett, a holttérfigyelőn át, a parkoló asszisztensig szinte minden a mai kor elvárásainak megfelelő biztonsági és vezetéstámogató rendszer megtalálható benne, vagy extraként kérhető. Egyedül talán a parkoló segédben találok kivetni valót. Hosszas keresgélés után találta csak meg a helyet az autó, és mindamellett, hogy félautomata kormányzással működött, így sem sikerült beállnia.
Az Opel Grandland X Hiybrid4 egy igazán szerethető városi crossover. Meg van benne minden, amit egy család kívánhat. A gyerekek számára kényelmes, az édesanyáknak biztonságos és megbízható, az apukák pedig a gyorsaság adta élményt is kiélvezhetik vele. Mindezek mellett pedig takarékos és környezettudatos. Az igazi családi túraautó jelző nekem ebben az autóban jelenik meg.
Az általunk tesztelt 224 lóerős (sport üzemmódban 300 LE), 1.6-os modell 17 526 650 forintos piacon áron érhető el, induló ára 13 millió forint.