A koronavírus-járvány a nagy divatházak működését is nagyban befolyásolja, és komoly átállásra kényszerítette az elmúlt hónapokban. Az egyik ilyen, hogy az új kollekciók terveit már távmunkában kell elkészíteniük a kreatív csapatoknak. Ráadásul azt is a teljes bezártság körülményei között kell felmérniük, hogy mire vágyik majd a piac a következő szezonban.
Késésben vannak az új kollekciók
Normális körülmények között áprilisra a nagy divatházak, mint amilyen a Chanel, vagy a Dior már összeállították újabb kollekciójukat és készülnek azokat bemutatni és a piacra dobni. A mostani járvány sújtotta időszak azonban egyáltalán nem tekinthető normálisnak. Sőt! Ahogy a koronavírus terjedése az elmúlt hónapban felgyorsult Európában és Észak-Amerikában, a Prada-tól a Brooks Brothers-ig, az összes jelentős divatcég átirányította tervező csapatait és gyártó kapacitását orr- és szájvédő maszkok, valamint kórházi ruhák készítésére.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
A nagy divatüzletek egyelőre zárva tartanak
A divatüzletek mind zárva vannak, új rendeléseket sem adnak le, nehogy azok a nyakukon maradjanak. Ugyanakkor a divatszakma örök, több évtizedes szezonalitása azonban megmarad, vagyis készülni kell az újabb és újabb kollekciókkal. A legtöbb olaszországi textilgyár és raktár azonban még valószínűleg hetekig zárva tart majd, így a tervező csapatok, jobb híján régi szövetkészleteiket fogják feltúrni, hátha abból merítenek majd új inspirációkat.
Sok tervezőcsapat azonban kihasználja a digitális tér nyújtotta lehetőségeket és Skype-on vagy egyéb platformon folyik az anyagok megismerése, valamint a tervezési folyamat során a munkatársak közötti egyeztetés. A londoni Rejina Pyo csapatának tagjai vázlatokat, fényképeket és videókat osztanak meg egymás között valamilyen csoportos üzenetküldő platformon keresztül, és így haladnak előre a munkával.
Kihívás úgy tervezni, hogy nem foghatják meg az anyagot
Az ilyen típusú tervezői munka hátránya ugyanakkor az lehet, hogy az anyagokkal a munkatársak nem tudnak testközelből megismerkedni, nem tudják kézbe venni, megtapogatni, holott ebben a szakmában ez életbevágó lenne. Videó-csevegőrendszereken keresztül, vagy éppen fotókon ugyan megtehetik mindezt, de ez azért mégsem ugyanaz. A helyzetből talán egy előny azért származhat: az új kollekció készítésekor a csapat tervező tagjai talán még jobban átgondolják a koncepciót, és egy még kiforrottabb termékekkel állnak majd elő a következő szezonra.
Mielőtt a járvány teljesen megbénította volna New Yorkot, Joseph Altuzarra tervező anyagmintákat halmozott föl. Szövetminták, nyomatok tornyosulnak a stúdiójában most is, ezeket felhasználva folyik most náluk a távmunka is. “Kicsit vakon, tapogatódzva megyünk előre, de, érdekes módon a munka így sokkal hatékonyabb, mint amikor ugyanabban a szobában dolgozunk – mondja Altuzarra.”
A cikk a következő oldalon folytatódik.
Járvány után nem divat a luxusmárkák vásárlása
Az új kollekciók kialakítását befolyásolja az is, hogy a járvány után – feltételezhetően – általában is vissza fog esni a kereslet, és nagy valószínűséggel a kirívóan luxus divatmárkák forgalma is megcsappanhat. Ezt persze még nem lehet teljes bizonyossággal kijelenteni, az azonban talán már most megkockáztatható, hogy az egyszerűbb és a tartósabb cikkek kora jöhet el.
Kérdés, hogy maga a divat mennyiben fogja tükrözni a társadalomban beállt változást. A Christian Dior New Look kreációja a második világháború után a divat egyfajta aranykorát hozta el, és talán most is megfigyelhetünk valami hasonlót.
A nagy divatházak az elmúlt hónapokban egyébként a járvány elleni küzdelemben segédkeztek. Arról mi is beszámoltunk, hogy a legnagyobb luxus divatmárkák is kivették a részüket a védőfelszerelések készítésében. A francia Louis Vuitton például teljes parfümgyárát alakítottak át alkoholos fertőtlenítők gyártására. A Gucci és a Prada pedig elegáns ruhadarabok helyett egy ideig kizárólag maszkokat gyártottak.
Forrás: Életforma/Szarvas György