Kezdőlap Autók Az én autóm Új „szívet” kapott Aritól a 231 lóerős, jobbkormányos Mazda RX8

Új „szívet” kapott Aritól a 231 lóerős, jobbkormányos Mazda RX8

Kovács-Neubayer Ari élete szinte kizárólag az autók körül forog. Nemcsak a munkahelye köti a kocsikhoz, hanem a férjével közös vállalkozása is. Sőt, a saját autójával is imád foglalkozni. A Mazda RX8 pedig többek között azért is különleges, mert egy jobbkormányos, 231 lóerős sportkupé, akit Artúrnak hívnak.

Hogyan került hozzád az RX8?

Megismerkedtem egy jóképű fiatalemberrel, akiről akkor még nem sejtettem, hogy egyszer gyűrűt húz az ujjamra. Már ettől a pillanatától kezdve többet szerettem volna az életemtől, mintsem sodródni az árral. Beiratkoztam egy autós iskolába, és autókat nézegettem a neten. Egy terepjárót szerettem volna. Hatalmasat. A tervemet azonban keresztül húzta egy hirdetés. Egy kék Mazda RX8 volt a képeken. Teljesen belemászott a fejembe, onnantól kezdve megszállottan kutattam az eladó RX8-asokat. Az országban többet megnéztünk Lacával, de sajnos mindegyiknél volt valami probléma. Az idő telt, az elkeseredésem ezzel arányosan nőtt. Ám egyszer csak feltűnt egy hirdetés, amit már többször láttam, de figyelmen kívül hagytam, mivel ez a Mazda RX8 jobbkormányos volt. Újra elolvastam a szöveget, megnéztem a képeket, és mintha egy hang ezt mondta volna: „Igen, most jött el az idő!” Felmarkoltam a kocsira szánt pénzem, utaztunk 270 km-t és hazahoztuk Artúrt. Így hívják, mivel angol (2015-ben került Magyarországra), és számomra kicsit előkelő megjenése van…valahogy illik rá.

Miért pont RX8 lett a szerelemautó?

Egyszerűen beleszerettem. Nagyon sokat olvastam róla akkor, amikor eladó példányokat kerestem. Nem vagyok egyszerű eset, ahogy ez a típus sem. Tetszett, hogy foglalkozni kell vele, nem csak leparkolni, beülni és hajtani. Artúr 2005-ös gyártású, ami azért is érdekes, mert 2015. március 6-án került Magyarországra, én pedig március 4-én születtem. Mindig mondom, hogy biztosan nekem hozták be, csak eddig elkerültük egymást. Egy 1.3-as bolygódugattyús motor kelti életre, 6 sebességes kézi váltós, 231 lóerős, 211 Nm nyomatékkal.

A következő oldalon Ari elárulja, hogyan tudja a jobbkormányos Mazdát itthon vezetni.

Hogyan tudod itthon vezetni ezt a jobbkormányos autót?

Nem jelent problémát, mivel rajta tanultam meg vezetni. A Mazda RX8-asom előbb lent állt a parkolóban, mint ahogy a jogsit kézhez kaptam volna. De a férjemnek sem jelent akadályt a vezetése. Van mellette balkormányos autónk is, abszolút természetes mindkettő. Hozzáteszem, a vásárlás utáni hazaúton derült, ki hogy Laca még soha nem vezetett jobbos autót… Az első pár kilométeren nem tudom, melyikünk félt  jobban. Sokan hiszik, hogy előzés szempontjából bonyolult dolog, de soha nem volt problémánk ebből. Kicsit lemaradok az előttem haladó járműtől, és úgy nézek előre a szembesávra, illetve a nagy kanyarok is segíthetnek. És az is sokat jelent, hogy a jobbkormány mellé akad némi lóerő az autóban.

Miért jó vezetni a Mazda RX8-asodat?

Számomra egy csoda a mai napig! Például beülök, és ahogy nézek ki a szélvédőn, látom a motorháztetőt, a rotor motívummal. Az autó Wankel-motorjára utaló díszítés több helyen észrevehető, például a fejtámlákon, váltógombon, hátsó ködfényszóró formáján. A legnagyobb előnye, hogy olyan picike „szíve” van, hogy 50-50%-os tengelyterhelést tudtak emiatt elérni. Ezáltal az úttartása extra.

Ez mit jelent?

Azt, hogy nagyon könnyen kezelhető, adott esetben összeszedhető, fordulékony, a kanyarokat imádja. A váltó rövid, szinte nincs váltásidő. Feszes, az utat csaknem felfalja. Az enyém alatt jelenleg BMW felnik vannak 25 miliméteres osztókörmódosítóval, ez a „téli szettem”, így még jobban fekszik az úton. Ráadásul hátsókerekes, ami, valljuk be, sok örömet tud okozni. Sőt, ez a Mazda RX8 egy sportkupé, mégpedig négyszemélyes, és a hátsó ülések is teljesértékűek. Nincs benne B-oszlop, ami majd nagy segítség lesz a gyerekülésnél. A legjobban azonban talán azért imádom, mert nagyon sok jó emberrel ismerkedtem meg általa. A legjobb barátnőmet, Bagaméri Ágnest is neki köszönhetem. Neki is RX8-asa van, 30 km-re lakunk egymástól, de az RX-ek kellettek ahhoz, hogy egymásra találjunk.

Gondoltad volna, hogy Ari autót szerelni is tudd? Lapozz!

Úgy tudom, te is szoktad javítani. Hol tanultál meg autót szerelni?

Igazából nem tanultam, egy izzó- olaj- vagy gyertyacserétől sosem ijedtem meg. Úgy gondolom, hogy az én autóm, ha ennyit nem tudnék megcsinálni, akkor nem is szeretném eléggé. Az igazi szerelésre pedig, ahol nyakig olajos lesz az ember, rákényszerültem. Egyszer ugyanis miután nyolc hónapot állt a Mazda RX8 (önhibáján kívül tönkrement a motorja), egy új motort csináltattam neki Angliában. Itthon belerakattuk, viszont nem sikerült jól a „szívátültetés”. Folyton lefulladt, nem volt alapjárata, állandóan betorpant bizonyos fordulaton. Ekkor hazahoztuk és a kezembe vettem a dolgokat.

Mit tettél?

Külföldi Mazda RX8 fórumokat böngésztem, jobban belemerültem a működésébe. Közben kaptam az instrukciókat attól is, aki a motort összerakta, többen próbáltak segíteni, de valahogy nem mentünk semmire. A gyújtást, vákuumcsöveket, légtömegmérőt, és nagyon sok mindent kicseréltem. Minden napom a motortérben üldögélve telt. Szétszedtem, majd összeraktam, de nem tűnt fel semmi, ami rossz lehet. Aztán egyszer csak egy olyan alkatrészt is lebontottam, amit addig nem, és eljutottam a hiba forrásáig. Innentől nem szeretném lelőni a poént, hiszen egy nagyon szuper csapat tagja vagyok. Ez pedig a Wankelblog, ahol próbálunk a saját bőrünkön tapasztalt hibákból kiindulva tanácsot adni és esetleg bemutatni ezt a „rettegett” típust. Ez a sztori készülőben van és ott lehet majd elolvasni. Tehát, ha valaki kíváncsi, milyen az élet Wankel-szívvel, látogasson el wankelblog.hu oldalra.

A Mazda RX8 az első autód?

Igen, Artúr az első autóm. A férjemnek volt egy BME e46 Touringja, amit szépítgetett, de sajnos nyűgös volt a motorja, hosszadalmas kínlódás után róla lemondtunk. Nagyon szerettem vezetni, hiszen minden nagyon személyreszabott benne, és nagyon kényelmes. Sosem felejtem el, hogy 300 km után átültünk az RX8-ból a  BMW-be, és akkora megkönnyebbülés volt. Hiába imádom a Mazda RX8-at, mégiscsak egy sportkupé. Az e46-nak egyébként már megvan az utódja, egy BMW e39 530D, amit szintén nagyon szeretek, ő a férjem projektje. A legnagyobb szolgálatot azonban a kis Renault Cliónk teszi, hiszen ő a napi használatos járgányunk.

A következő oldalon megtudhatod, milyen vállalkozást indított Ari és férje közösen.

A munkád is autókkal kapcsolatos.

Igen. Amellett, hogy egy lendkerekeket gyártó multinál dolgozunk a férjemmel, egy autókozmetikát is nyitottunk kb. két hónapja. Jelenleg külső-belső takarítással  foglalkozunk, de hétről-hétre próbálunk fejlődni, szintet lépni. A gőztisztítástól a kárpittisztításig mindenben részt veszek, illetve majd a külső ápolásból, polírozásból is szeretném kivenni a részem. Imádom csinálni, főleg amikor a végeredményre nézek. Bár lehet, hogy nem a legjobb időszakot találtuk meg az indulásra, de bízunk benne, hogy velünk együtt minden vállalkozó átvészeli rendben ezeket az időket.

Ha te is szereted a Mazdákat, akkor nézd meg eddig készült tesztjeinket: